/سبک زندگی دینی؛ روزی حلال/

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم: نگاه مردم، به سبک زندگی مسوولان است/یافتن روزی حلال مشکل نیست

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم گفت: اگر همه ما بر اساس شرع مقدس اسلام حرکت کنیم و در خانواده‌هایمان هم بحث قناعت و پرهیز از اسراف را نهادینه کردیم، دیگر کارها به خوبی پیش‌ می‌روند و مشکلات جامعه نیز حل می‌شوند و به طور مثال با تحریم‌ها هم به راحتی می‌توانیم مقابله کنیم.

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم گفت: اگر همه ما بر اساس شرع مقدس اسلام حرکت کنیم و در خانواده‌هایمان هم بحث قناعت و پرهیز از اسراف را نهادینه کردیم، دیگر کارها به خوبی پیش‌ می‌روند و مشکلات جامعه نیز حل می‌شوند و به طور مثال با تحریم‌ها هم به راحتی می‌توانیم مقابله کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌علی محمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان کسب حلال را در جامعه رونق داد؟ با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اظهار کرد: این عمل قطعا با عنایت ویژه و با کارشناسی انجام می‌شود و زمانی که مقام معظم رهبری در شرایط تحریم این مقدار حساسیت نشان می‌دهند تا همه ملت و مسوولان به میدان بیایند که بتوانیم این شرایط سختی را که امروز دشمن برای ما طراحی کرده پشت سر بگذاریم حقیقتی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که «ما باید بدانیم که دشمن در پی این است که این نظام را ساقط کند» ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکایی‌ها در پی این هستند که جای پای خود را که در ایران از دست داده‌اند، دوباره به دست بیاورند و مجددا ایران را از آن خود کنند.

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم با طرح این سوال که باید چکار کنیم که در این شرایط تحریم واقعا موفق بیرون بیاییم و چه کنیم که جامعه ما به یک رزق حلالی دست پیدا کند؟ گفت: خداوند متعال فرموده است "هر کسی از زن و مرد ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد ما یک حیات طیبه‌ای به وی عنایت می‌کنیم." و علی بن ابیطالب فرمودند که "حیات طیبه یعنی قناعت، امساک، پرهیز از زیاده‌روی و اسراف."

وی اظهار کرد: در حال حاضر به جامعه خود بنگریم و ببینیم که در خانواده‌های ما واقعا چقدر مساله قناعت و صرفه‌جویی رعایت می‌شود؟. مقام معظم رهبری یک سال را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف اعلام کردند و معنای آن این نبود که ما فقط در همان سال این کار را باید انجام دهیم بلکه آن مساله باید یک حرکت دائمی باشد.

محمدی‌نژاد با بیان این‌که «در حال حاضر جامعه ما به سرعت در حال پیشروی به سوی اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی است و به هر کسی هم که می‌گوییم چرا اینطور است؟ می‌گویند که زمانه عوض شده است و ما باید به سبک روز زندگی کنیم» ادامه داد: سبک زندگی اسلامی این نیست که به تجمل‌گرایی روی بیاوریم بلکه می‌توانیم خیلی ساده زندگی کنیم.

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم در پاسخ به این سوال که وظیفه مسوولان درباره جلوگیری از حرکت جامعه به سوی تجمل گرایی چیست؟ گفت: آنان باید از خود شروع کنند، به طور مثال ماشین‌های لوکس سوار نشوند، اتاق کار ساده‌ای داشته باشند و با مردم بدون تشریفات رفتار کنند تا مردم به راحتی بتوانند با آنان تماس بگیرند.

محمدی‌نژاد ادامه داد: مسوولان برای ارتباط با مردم پرستیژ خاصی قائل نشوند و احساس بکنند که این مردم هستند که آنان را بر سر کار آورده‌اند و آنان به مردم بدهکار هستند و باید نسبت به مردم نوکر و خدمت‌گزار باشند.

وی گفت: ما سعی کرده‌ایم تا منویات مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی اسلامی را در سطح شهرستان خود در شکل‌های گوناگون ترویج دهیم.

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم در مورد چگونگی جلوگیری از ترویج تحصیل رزق حرام در سطح جامعه، اظهار کرد: مسوولان باید از اسراف و تبذیر که خود این موارد یک حرام است و نیز تجمل‌گرایی که خود یک حرام و آفت است به دور باشند و به مردم هم این موارد را تاکید کنند.

محمدی‌نژاد گفت: یافتن روزی حلال خیلی مشکل نیست، ولی بسیاری از کارها شاید در این زمینه به شیوه گفتاری صرف ضدتبلیغ شوند و ما باید عملا این موارد را آموزش دهیم، زیرا امام صادق(ع) فرموده‌اند که با غیرزبان (یعنی با عملتان) مردم را به دین تبلیغ و تشویق کنید.

وی افزود: پس اگر ما با عمل‌مان این کار را انجام بدهیم درست می‌شود وگرنه مردم به حسب ظاهر نسبت به مسوولان خود احترام می‌گذارند ولی آن مسوولی که باید در دل مردم باشد، نباید ماشین و خانه‌ای آن ‌چنانی داشته باشد و فرزند او با دیگران تفاوت بکند و اگر ما به این نتیجه رسیدیم مردم خود می‌دانند که برای کسب لقمه حلال چکار کنند.

امام جمعه شهرستان رباط‌کریم ادامه داد: مردم ما مومن و متدین هستند و تعالیم دینی را هم به خوبی قبول می‌کنند، ولی نگاه آنان به مسوولان است و اگر آنان درست عمل کنند رفتار آنان نیز تنظیم می‌شود، ولی وقتی مسوولان اشتباه می‌کنند و مثلا انضباط اقتصادی ندارند مسلما مردم در مسایل اقتصادی نیز دچار بی‌انضباطی شده و مشکلات ما در جامعه افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91092111673
  • خبرنگار :