رییس ادارهی امور بینالملل سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران معتقد است: در برگزاری هفتههای فرهنگی نهادهای غیردولتی با مشکلات کمتری روبهرو هستند و راحتتر با کشورهای دیگر ارتباط برقرار میکنند یا از سوی آنها دعوت میشوند.
سیدمحسن روحانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی برگزاری هفتههای فرهنگی، بیان کرد: با افزایش ارتباطات فرهنگی تلاش میکنیم در شرایطی که تحت فشار تحریم کشورهای دیگر هستیم، مردم سایر کشورها را با فرهنگ ایران آشنا کنیم. شاید از فراسوی این ارتباطها، ارتباط دولتها هم ارتقا یابد. به همین دلیل، هفتههای فرهنگی را برگزار و با کشورهای مختلف رایزنی میکنیم. ما نیز چنین فضایی را برای آنها فراهم میکنیم.
او گفت: در آخرین برنامهای که داشتیم، هفتهی فرهنگی ژاپن را تهران برگزار کردیم. مردم هم از پخش سریالهای ژاپنی در گذشته از صداوسیمای ایران، خاطرات خوبی داشتند و استقبال خوبی از این برنامه کردند. کارگاه گلآرایی که در این هفته برگزار شد، با ظرفیت 400 نفر بسیار مورد توجه قرار گرفت. ژاپنیها هم علاقهمندند همین اتفاق در توکیو تکرار شود؛ ولی در حال حاضر محدودیتهای مالی داریم.
وی دربارهی اینکه آنها معمولا با چه هدفی در ایران حضور پیدا میکنند؟ اظهار کرد: کشورهای دیگر علاوه بر اینکه میخواهند مردم با فرهنگ آنها آشنا شوند، از نظر سیاسی هم بالاخره فرهنگ هر کشور ابزار قدرت نرم آن کشور است. اینکه میگویند شمشیر هنر برندهتر از شمشیر سیاست است، ثابت شده، حسب این موضوع کشورهای دیگر مانند ژاپن تمایل دارند که مردم کشورهای دیگر با جاذبههای کشورشان آشنا شوند و بهنوعی در خلقیات و فرهنگ کشورهای دیگر رخنه کنند.
روحانی دربارهی اینکه در شرایط سیاسی فعلی، کشورهای دیگر بهدلیل نداشتن تحریم کمتر با مشکلات ما مواجه هستند؟ گفت: ما اگر بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، قطعا کارمان سختتر و پرهزینهتر است و احتمالا هم با موافقت برخی کشورها روبهرو نمیشویم، البته سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران چون به یک نهاد عمومی غیردولتی وابسته است، راحتتر ارتباط برقرار میکند و بعضی کشورهایی که دولت را تحریم کردهاند، با شهرداریها مشکلی ندارند.
او با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متولی برگزاری هفتههای فرهنگی است، دربارهی چگونگی انجام این کار توسط دستگاههای دیگر توضیح داد: معمولا اینگونه است که کشورها افرادی را در سازمانهای متولی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری و حتا استانداریها میشناسند و از کانال این افراد وارد میشوند. ما الان از خیلی کشورهای دیگر، از آمریکای لاتین تا قارهی آفریقا، پیشنهاد برای برگزاری هفتههای فرهنگی گرفتهایم. این روند در صورت تأیید شدن به مراحل اداری و دیپلماتیک وارد میشود تا از طریق وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد یا سازمان فرهنگ و ارتباطات (که نقشش در برگزاری هفتههای فرهنگی داخل ایران کمرنگتر است) اقدامات لازم انجام شود.
وی ادامه داد: برای هفتههای فرهنگی خارج از کشور نیز معمولا هماهنگی لازم با سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام میشود، چون این سازمان امکانات خوبی دارد که این کار را انجام دهد و با محافل فرهنگی کشورها آشنایی دارد و میتواند روند کار را تسهیل کند؛ ولی منابعی که در اختیار دارد، خیلی محدود است و تلاش میکند با ارگانهای دیگر مشارکت کند.
روحانی دربارهی هزینهها نیز گفت: این به توافقها بستگی دارد. همچنین قیمتهایی که هر هنرمندی در هر کشور برای اجرای کار خود اعلام میکند، در میزان هزینهها تأثیر دارد. با این حال، یک گروه معمولی برای یک سفر معمولی حدود 90-80 میلیون تومان هزینه دارد.
او دربارهی برنامههای پیش روی این سازمان، اظهار کرد: برای خارج از کشور، هفت برنامه داریم که میتوانند آغاز شوند، ولی حالا توقف مالی داریم، از جملهی این کشورها ایتالیا، اتریش، آلمان، بولیوی، برزیل و آرژانتین هستند. برگزار کنندهی اصلی نیز ما (سازمان فرهنگی - هنری شهرداری) است و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی میزبان است و مشارکت میکند. در تهران هم کشورهای آفریقای جنوبی و چند کشور آمریکایی لاتین و برخی کشورهای مسلمان در برنامه هستند.
انتهای پیام