یک هنرمند مجسمه‌ساز: فضای شهری ما مملو از آلودگی‌های بصری است

یک هنرمند مجسمه‌ساز گفت: متاسفانه تغییر مدیریت‌ها با تغییر اولویت‌ها در رأس کار شهر و شهرداری همراه بود. در دهه 80 نه تنها شاهد کاهش اجرای مجسمه‌ها در فضای شهری بودیم بلکه با توجه به ضرورت‌ها مجسمه‌هایی به اجبار از فضای شهری حذف شدند .

یک هنرمند مجسمه‌ساز گفت: متاسفانه تغییر مدیریت‌ها با تغییر اولویت‌ها در رأس کار شهر و شهرداری همراه بود. در دهه 80 نه تنها شاهد کاهش اجرای مجسمه‌ها در فضای شهری بودیم بلکه با توجه به ضرورت‌ها مجسمه‌هایی به اجبار از فضای شهری حذف شدند .

مرتضی نعمت اللهی از استادان هنر مجسمه سازی در خصوص وضعیت نابسامان مجسمه‌های شهر اصفهان به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، گفت: قبل از اینکه مجسمه‌سازی را برای اصفهان انجام بدهیم با انجام نظرسنجی از صاحب‌نظران به این نتیجه رسیدیم که هم مجسمه‌های فیگوراتیو و شخصیت‌ها را داشته باشیم که یک شهر با وجود آنها اعتبار بیشتری می‌گیرد و هم مجسمه‌های مدرن که مربوط به فعالیت هنرمندان این زمان باشد.

وی افزود: برای مثال مجسمه " طیران" که در نزدیکی پل فردوسی قرار دارد و مجسمه‌ای مدرن به حساب می‌آید بازخورد خوبی داشت و مورد توجه قرار گرفت. البته باید توجه داشت که مجسمه‌ها از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بودند و یکی از دلایل مورد استقبال قرار گرفتن آنها همین موضوع است.

*مجسمه‌های شهری تاریخ مصرف ندارند

نعمت اللهی در خصوص روند فعالیت مدیران شهری اصفهان در این حوزه خاطر نشان کرد: متاسفانه تغییر مدیریت‌ها با تغییر اولویت‌ها در راس کار شهر و شهرداری همراه بود.بیشترین تعداد مجسمه‌ها در دهه 70 در فضای شهری اجرا شدند .

وی افزود: متاسفانه در دهه 80 نه تنها شاهد کاهش اجرای مجسمه‌ها در فضای شهری بودیم ، با توجه به ضرورت‌ها مجسمه‌هایی به اجبار از فضای شهری حذف شدند تا شاید یک روزی در سر جای خود قرار بگیرند، مثلا مجسمه "کاوه" در میدان آزادی که به بهانه مترو از فضای شهری حذف شد!

مرتضی نعمت اللهی در رابطه با فعالیت‌های کوتاه مدت انجام شده در این زمینه یاد آور شد: مجسمه‌هایی که در فضاهای شهری اجرا می‌شوند تاریخ مصرف ندارند. فضای شهری یک فضای ماندگار و مانا است و مردم دوست دارند با آن فضا به گونه‌ای زندگی کنند. برای مثال زمانی مجسمه‌هایی یا بهتر است بگوییم نمونه‌هایی از صنایع دستی اصفهان در فضای شهری مورد استفاده قرار گرفت و بعد از مدتی جمع‌آوری شد.

وی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها را برای افزایش توجه به این موضوع مفید دانست و افزود: در اصفهان فعالیت چندان درخشان نیست و صرف نظر از تهران و مشهد در سایر شهرهای ایران اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها در شهرستان‌ها می‌تواند به توسعه این هنر در آن شهر کمک شایانی کند ، همانطور که در چند سال گذشته جشنواره‌ای درکرمان برگزار شد و طی پانزده روز برگزاری، این جشنواره صاحب حداقل بیست مجسمه از هنرمندان بنام کشوری شد.

نعمت اللهی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی هنر مجسمه‌سازی یاد آور شد: مجسمه سازی هنری کاراست که می تواند با جلب توجه‌های ارگان‌های دولتی ذی ربط مثل شهرداری‌ها و ... رونق چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: نمی‌خواهم به عنوان گلایه این موضوع را مطرح کنم ولی کاش به این موضع توجه بیشتری می‌شد، چون وجود مجسمه در فضای شهری لطافت و زندگی تازه‌ای را به شهر می‌دهد و فکر نمی‌کنم کسی در ضرورت وجود مجسمه در فضای شهری شک داشته باشد اما امکانات و شرایط باعث شده که این موضوع مسکوت مانده باشد.

* مجسمه در روح و روان شهروندان تاثیرگذار است

مرتضی نعمت اللهی در خصوص کاربرد مجسمه‌های شهری اظهارکرد: وجود مجسمه‌ها در فضای شهری باعث لطافت و تازگی در شهر می شود، مخصوصا در فضای شهری ما که مملو از آلودگی‌های بصری است. از کاربردهای دیگر این مجسمه‌ها نشانه گذاری شهری است . موضوع دیگر این است که تنها نباید از نظر مبلمان شهری به این امر توجه کرد بلکه به عنوان عنصری که در روح و روان شهروندان تاثیر‌گذار است می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا ،مرتضی نعمت اللهی از پیشکسوتان هنر مجسمه سازی کشور است که مجسمه‌های متعددی از او در شهر اصفهان، تهران و کرج در فضای شهری نصب شده است. در شهر اصفهان مجسمه‌های" شیخ بهایی" و "استاد علی اکبر اصفهانی"، "طیران"، "فردوسی" و ... از کارهای استاد نعمت اللهی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91080804685
  • خبرنگار :