/گزارش/

وعده كاهش قيمت كاغذ محقق نشد/ارز متهم رديف اول!

وعده‌هاي پياپي مبني بر كاهش قيمت كاغذ در بازار و ساماندهي بازار اين محصول پرمصرف در كشور تاكنون محقق نشده است و در تازه‌ترين اظهارنظر نيز مسؤول كارگروه حل مشكل كاغذ، گراني ارز را دليل اصلي بالا رفتن قيمت كاغذ در بازار عنوان كرد.

وعده‌هاي پياپي مبني بر كاهش قيمت كاغذ در بازار و ساماندهي بازار اين محصول پرمصرف در كشور تاكنون محقق نشده است و در تازه‌ترين اظهارنظر نيز مسؤول كارگروه حل مشكل كاغذ، گراني ارز را دليل اصلي بالا رفتن قيمت كاغذ در بازار عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزايش قيمت كاغذ در چند ماه گذشته در حالي ناشران و مطبوعات را تحت فشار قرار داده كه حدود سه ماه پيش وزير صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود كه مشكل قيمت بالاي كاغذ در بازار با راه‌اندازي دو كارخانه جديد و تسهيل واردات آن به زودي حل مي‌شود.

اين وعده در حالي داده شد كه بعدا نامه‌نگاري تعداد زيادي از ناشران و فعالان مطبوعات باعث شد تا بار ديگر توجه همه به سمت وضعيت بازار كاغذ معطوف شود. از جمله اين‌كه رييس موسسه پژوهشي ميراث مكتوب اعلام كرد كه اگر گراني كاغذ مهار نشود، صنعت نشر آسيب مي‌بيند و با ادامه افزايش قيمت كاغذ تيراژ كتاب‌هايي كه قرار است چاپ شوند نيز كم مي‌شود.

اما ابزار نگراني درباره وضعيت بازار كاغذ تنها مربوط به ناشران و مطبوعات نبوده و حتي مسئولان دولتي هم از وضعيت به وجود آمده انتقاد كرده‌اند. در همين زمينه محمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ با اشاره به وضعيت نابه‌سامان بازار كاغذ تاكيد كرده كه دولت با تشكيل جلساتي براي حل مشكل گراني كاغذ چاره‌انديشي كرده و از اختصاص ارز براي واردات اين محصول خبر داد. در ادامه بهمن دري - معاون بركنار شده امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيز وعده حل مشكل بازار كاغذ تا شش ماه آينده را داد.

اين در حالي است كه بعد از محقق نشدن وعده كاهش قيمت كاغذ در بازار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالي درباره ادامه گراني كاغذ در بازار، مسئولیت اين مشكل را متوجه وزارت صنعت و معدن و تجارت دانست. اگرچه به تازگي كارگروه حل مشكل كاغذ از سوي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل شد.

داريوش رضواني - مسئول اين كارگروه، به ايسنا گفته كه "شرايط پيش‌آمده به گونه‌اي است كه هم توليدكنندگان كاغذ و هم دست‌اندركاران توزيع كاغذ آسيب‌هاي فراواني مي‌بينند. از سوي ديگر، مصرف‌كنندگان كاغذ نيز با دشواري‌هايي مواجه هستند؛ بنابراين ما تلاش مي‌كنيم اين مسائل را سامان‌دهي كنيم."

او در پاسخ به اين‌كه دليل گراني كاغذ چيست؟ گفته "فكر مي‌كنم يك مقدار بحث گراني ارز در اين زمينه مؤثر بوده است. قرار بود ارز مرجع به كاغذ داده شود؛ اما در تقسيم‌بندي بانك مركزي، ارز مبدء به كاغذ اختصاص داده نشد و در نتيجه قيمت كاغذ بالا رفت."

در همين حال دبير سنديكاي توليد‌كنندگان كاغذ و مقوا نيز با اشاره به اختصاص‌نيافتن ارز مرجع به واردات مواد اوليه توليد‌كنندگان كاغذ هشدار داده كه "در صورت ادامه روند كنوني احتمال توقف توليد كاغذ روزنامه وجود دارد."

به گفته طاهر شبيري "سازمان حمايت حقوق مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان علي‌رغم افزايش قيمت مواد اوليه با افزايش قيمت كاغذ در سال جاري موافقت نكرده و اين درحالي است كه واردات كاغذ‌هاي بي‌كيفيت و غيراستاندارد توليدكنندگان داخلي را با مشكلات زيادي مواجه كرده است."

در همين حال مديركل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي اوايل مرداد ماه در گفت‌وگو با ايسنا از مذاكره با بانك مركزي براي كنترل بازار كاغذ به منظور اختصاص ارز مرجع به واردكنندگان كاغذ روزنامه خبر داد.

براساس آمارهاي سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقواي ايران، سالانه 1.5 تا دو میلیون تن کاغذ در کشور مصرف می‌شود. حدود ۷۵ کارخانه با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن کاغذ در کشور ایجاد شده که فقط ۵۰۰ هزار تن آن فعال است و سالانه یک میلیون تن کاغذ نيز وارد کشور می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها، با افزايش قيمت کاغذ روزنامه در دو مرحله و در مجموع به ميزان 17 درصد موافقت كرده بود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91062816420
  • خبرنگار :