ترقي در گفت‌وگو با ايسنا: سيلي جنبش غيرمتعهدها به غرب، صورت كانادا را سرخ كرده است

معاون امور بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر اينكه مواضع كانادا نژادپرستانه است، گفت: موضع كانادا در راستاي اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي است.

معاون امور بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر اينكه مواضع كانادا نژادپرستانه است، گفت: موضع كانادا در راستاي اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي است.

حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي برگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره قطع روابط كانادا با ايران گفت: سفارت كانادا از چهار ماه گذشته به حالت نيمه تعطيل درآمده و از دادن رواديد به شهروندان ايراني خودداري مي‌كرد و اين قطع رابطه موضوع جديدي نيست.

وي ادامه داد: همچنين پس از شروع جنبش وال‌استريت در غرب و آمريكا،‌ دولت كانادا بيش از 20 سفارت خود را در سطح دنيا تعطيل كرد و اين اتفاق به دليل يك مشكل اساسي در داخل كانادا مبني بر وجود مشكلات اقتصادي و ناتواني اين دولت در تامين هزينه‌هاي خود در خارج از كشور است؛ بر همين اساس اصل اين اقدام دولت كانادا ناشي از مشكلات اقتصادي داخلي اين كشور بوده و بيان اين قطع رابطه به عنوان مخالفت با مواضع جمهوري اسلامي ايران يك بهره‌برداري سياسي از مشكل داخلي اين كشور است.

ترقي با بيان اينكه لابي‌هاي صهيونيستي تاثير بسياري برسياست خارجي كانادا دارند، اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران و دولت كانادا تقريبا از سال‌هاي گذشته رابطه‌اي با يكديگر نداشته و اختلاف نظرها ميان دو كشور با گذشت زمان رو به افزايش بود. همچنين تحويل ندادن خاوري يكي از متهمان اختلاس در ايران و اقدامات عليه شهروندان ايراني و حمايت‌هاي دولت كانادا از جريان فتنه روابط را تيره‌تر كرده و نشان دهنده مواضع خصمانه اين دولت در جهت پيروي از آمريكا و اسرائيل است.

وي با بيان اينكه قطع رابطه ميان ايران و كانادا موضوع جديدي نيست، گفت: در واقع ميان دو كشور ارتباطي وجود نداشت كه بخواهيم اقدام اخير كانادا را به عنوان قطع رابطه تلقي كنيم. همچنين اگر دولت كانادا اعلام مي‌كند كه به خاطر مواضع جمهوري اسلامي اين اقدام را انجام داده است اين به نفع ايران است؛ زيرا اين موضع نشان مي‌دهد يك اجماع جهاني در حمايت از ايران در مسائل صهيونيسم و تروريسم وجود دارد.

معاون امور بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس بين‌المللي غيرمتعهدها در تهران و استقبال ميهمانان از اين اجلاس، افزود: سيلي جنبش غيرمتعهدها به آمريكا و اسرائيل صورت كانادا را نيز سرخ كرده است و اين اقدام كانادا به دليل دستاوردهاي عظيم جنبش بوده است.

ترقي درباره ادعاي كانادا مبني بر حمايت ايران از تروريسم،‌ گفت: اين يك حماقت سياسي است؛ زيرا اكنون اجماع جهاني براي تروريسم بودن صهيونيست‌ها و آمريكا وجود دارد. در واقع آنها مفهوم تروريسم را متوجه نمي‌شوند وهر كشوري را كه در جهت مخالف با مواضع و مصالح آمريكا باشد به عنوان تروريست معرفي مي‌كنند و قطعا چنين اتهاماتي موجب انزواي سياسي كانادا خواهد شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061810482
  • خبرنگار : 71089

برچسب‌ها