يك نماينده مجلس مطرح كرد:

لزوم بازنگري در ساختار سياسي امنيتي دنيا در اجلاس عدم تعهد

يك نماينده مجلس تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند زير چتر گروه‌هاي خاص نباشد و دموكراسي بين‌المللي را محقق كند.

يك نماينده مجلس تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند زير چتر گروه‌هاي خاص نباشد و دموكراسي بين‌المللي را محقق كند.

عباس قائيد‌رحمت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد در تهران، اظهار داشت: اين اجلاس قطعا مي‌تواند نتايج بسيار موثري را در برداشته باشد زيرا زماني كه دو قطب شرق و غرب يعني پيمان‌هاي ناتو و ورشو ايجاد شدند و بلوك شرق و غرب در مقابل هم صف‌آرايي كردند، گروهي از كشورها به اين نتيجه رسيدند كه لزومي ندارد زير چتر برخي كشورها مانند آمريكا و شوروي سابق باشند لذا كساني كه جزو رهبران سياسي دنيا بودند مانند نهرو و جمال‌ عبدالناصر و ... به اين نتيجه رسيدند كه چنين هسته‌‌اي بايد ايجاد شود.

نماينده مردم درود و ازنا در مجلس با اشاره به برگزاري اين اجلاس در تهران، خاطرنشان كرد: آنچه مهم است اينكه دستورات و مديريتي كه در اين اجلاس بايد صورت گيرد بر روي محورهاي اساسي و تعريف شده باشد لذا به مسئولان اجرايي كشور پيشنهاد مي‌كنم كه با تمام وجود بر روي مواضع كشورهاي كمتر توسعه‌يافته و يا توسعه‌نيافته و حق و حقوق قانوني آنها در اين اجلاس تاكيد داشته باشند.

اين عضو هيات رييسه كميسيون اجتماعي مجلس، به حق وتو توسط پنج كشور در شوراي امنيت سازمان ملل اشاره كرد و گفت: اين پنج كشور كه بر اين موضع پافشاري كرده و خود را تصميم‌گيرنده براي كل جهان مي‌دانند بايد در نظر داشته باشند كه چنين چيزي نبايد وجود داشته باشد.

قائيدرحمت تاكيد كرد: ‌در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بايد بازنگري در ساختار سياسي و امنيتي دنيا يك بار ديگر مورد بررسي و مرور قرار گيرد كه البته كشور ما و تيم‌هاي مذاكره‌كننده كه همواره در اجلاس‌هاي بين‌المللي شركت داشته‌اند، اين موضوع را مطرح كرده‌اند.

وي با اشاره به اقدامات رژيم صهيونيستي و آمريكا اظهار كرد: ظلمي كه رژيم صهيونيستي و آمريكا سال‌هاست به كشورها روا مي‌دارند و دادگاهي در دنيا وجود ندارد كه تخلفات و جرايم آنها را رسيدگي كند مي‌توانند در اينگونه اجلاس‌ها مورد بررسي قرار گيرد.

نماينده مردم درود و ازنا تصريح كرد: به عنوان مثال در كشورهايي مانند لبنان، افغانستان، سوريه، عراق و ساير كشورها هر ساله شاهد هستيم كه آمريكا و رژيم صهيونيستي به نوعي وارد كار شده و با ايجاد تنش و همراه كردن گروهي با خود به حقوق مردم تجاوز مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند كه كشورها به صورت مستقل و آزادانديشانه به امور خود بپردازند.

قائيدرحمت با تاكيد بر اينكه موضوع مداخله‌هاي آمريكا و حاميان وي خصوصا رژيم صهيونيستي بايد به شدت در دستور كار اين اجلاس قرار گيرد، افزود: اين اجلاس به گونه‌اي بايد مديريت شود كه در پايان محكوميت آمريكا و رژيم صهيونيستي در قالب بيانيه‌اي از سوي كشورهاي شركت‌كننده در اجلاس صادر شود.

اين عضو هيات رييسه كميسيون اجتماعي مجلس، با بيان اينكه اقتصاد جهاني مي‌تواند از موضوعات دستور كار اين اجلاس قرار گيرد، گفت: سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي‌ كه ضروري است از سوي كشورها صورت گيرد زيرا بعد از فروپاشي شوروي و بلوك شرق در واقع جهان يك قطبي شد و مي‌طلبيد كه جايگزيني براي آن صورت گيرد و قطعا اگر جنبش غيرمتعهدها بيشتر از اين تلاش مي‌كرد مي‌توانست جايگزين مناسبي باشد.

وي خاطرنشان كرد: اكنون نيز بايد اين جنبش تلاش خود را كرده و هر چه بيشتر آماده باشد تا بتواند چنين جايگاهي را به دست آورد چرا كه به عنوان مثال كشورهاي اسلامي اكنون به عنوان يك قطب بزرگ در معادلات بين‌المللي قرار گرفته‌اند و نظام اسلامي كه داراي خاستگاه عدالت‌محوري است مي‌تواند تكميل‌كننده بوده و مديريت جهان را برعهده بگيرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91060703694
  • خبرنگار : 71290