در گفت‌وگو با ايسنا؛

مهمان‌پرست: دعوت‌نامه براي مالكي ارسال مي‌شود/استقبال خوب از نشست تهران غرب را شرمنده كرد

سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت: رييس سازمان حج و زيارت، دعوت‌نامه رييس‌جمهور براي شركت در اجلاس تهران را به نوري مالكي تقديم مي‌كند.

سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت: رييس سازمان حج و زيارت، دعوت‌نامه رييس‌جمهور براي شركت در اجلاس تهران را به نوري مالكي تقديم مي‌كند.

رامين مهمان‌‌پرست، سخنگوي وزارت خارجه ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: پس از اين‌كه جلال طالباني، رييس‌جمهور عراق به دليل كسالت نتوانست در اجلاس تهران شركت كند، دعوت‌نامه‌ي جديدي از سوي احمدي‌نژاد براي نوري مالكي، نخست‌وزير عراق تنظيم شدكه توسط رييس سازمان حج و زيارت به وي تسليم خواهد شد.

او افزود: به نظر مي‌رسد در سطح معاون رييس‌جمهور يا نخست‌وزير، هياتي را از عراق به اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران بيايند.

دستيار ويژه وزير خارجه ايران درباره‌ي اخبار منتشر شده مبني بر بازديد برخي مقامات از جمله بان كي مون و مرسي از تاسيسات هسته‌يي كشورمان نيز گفت: اعلام كرده‌ايم كه در فرصت‌هايي كه هيات‌هاي شركت‌كننده دارند مي‌توانند از مراكز ديدني، پروژه‌هاي بزرگ صنعتي و فن‌آوري كشورمان و هم‌چنين تاسيسات هسته‌يي بازديد داشته باشند. اگر علاقه‌مند باشند مسوولان مربوطه برنامه‌ي آن را تنظيم مي‌كنند.

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان ادامه داد: اين موضوع بستگي دارد كه اصلا در برنامه‌ي كاري اين هيات‌ها چه توافق‌هايي صورت گرفته باشد. در جريان جزييات برنامه كاري اين هيات‌ها نيستم اما در هر صورت تاسيسات هسته‌يي ايران تاكنون در معرض بازديد مسوولان كشورهاي مختلف قرار گرفته است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه در اجلاس كارشناسان ارشد جنبش غيرمتعهدها در دو كميته‌ي سياسي و اقتصادي پيش‌نويس سند بررسي شد، افزود: هيات‌ها با روحيه‌ي تفاهم و صميميت، انگيزه‌ زيادي براي پي‌گيري موضوعات داشتند و موفق شدند در پايان دور دوم جلسات كميته‌ها در پايان ديروز، مصوبات اين دو كميته را نهايي كنند.

سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها ادامه داد: در نشست اختتاميه، دبير اين نشست، مصوبات دو كميته‌ي سياسي و اقتصادي روز گذشته را به اطلاع همه‌ي اعضا مي‌رساند و در صورت تاييد همه‌ي اعضا از اين مصوبات، اين پيش‌نويس به تاييد همه‌ي اعضا و تصويب آن‌ها مي‌رسد. صبح سه‌شنبه در آغاز اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو توسط دبيركل اين گزارش ارايه خواهد شد و مجددا توسط وزيران مورد بررسي قرار مي‌ گيرد.

مهمان‌پرست توضيح داد: وزيران با سرعت بيش‌تري اين اسناد را بررسي خواهند كرد؛ زيرا كار اصلي توسط كارشناسان انجام شده است. پس از اين‌كه وزيران اسناد را بررسي كردند و به تصويب نهايي رساندند، اين اسناد در اجلاس سران به تاييد نهايي مي‌رسد و در سخنراني‌هايي رييسان كشورها مواضع كشورهاي خود را اعلام مي‌كنند.

او هم‌چنين درباره‌ي حضور مقامات ديگر كشورها در اين اجلاس گفت: معمولا نشست‌هايي كه در سطح سران برگزار مي‌شود به تدريج حضور سران رسميت پيدا مي‌كند و ممكن است تغييرات جزيي داشته باشند. هم‌چنان حدود 50 هيات را ميزباني خواهيم كرد كه بالاتر از سطح وزير هستند و اين رقم بسيار قابل توجهي است و با حضور 25 وزير خارجه به عنوان رييسان هيات‌ كشورشان و سه وزير كه مسووليت جداي از وزارت خارجه را دارند 28 هيات در سطح وزير را خواهيم داشت. 12 هيات در سطح قائم‌مقام وزير خارجه و معاونان و دستياران وزير خارجه داريم و به اين معني است كه ما حدود 80 هيات در سطح وزير و بالاتر و 90 هيات در سطح معاون يا قائم‌مقام وزير خارجه داريم.

سخنگوي وزارت خارجه ايران هم‌چنين درباره‌ي برخي اخبار از سوي رسانه‌هاي غربي در مورد برگزاري اين نشست در تهران اظهار كرد: رسانه‌هاي غربي تلاش كردند فضاي مصنوعي ايجاد كنند و تبليغ كنند كه انزواي سياسي در ايران حاكم است و استقبالي از اين نشست و بحث‌ها نمي‌شود. در واقع افكار عمومي مردم خود را فريب مي‌دادند. با استقبال خوبي كه از اين نشست صورت گرفته آن‌ها شرمنده هستند و بايد توجيه كنند كه به چه دليل اين همه هيات در اين سطح در ايران شركت كرده‌اند و جايگاه بين‌المللي ما را تاييد كرده‌اند و با حضور خود نشان داده‌اند كه كشورهاي مستقل تبديل به مجمع قدرتمند مي‌شوند كه حرف‌هاي زيادي براي اداره جهان به شكل مطلوب‌تر دارند و خواهان برقراري صلح، امنيت و عدالت در سراسر جهان هستند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره‌ي گفت‌وگوهاي انجام شده در حاشيه‌ي اين اجلاس درباره مساله سوريه نيز گفت: تلاش مي‌كنيم از حضور كشورها در حاشيه‌ي اجلاس براي رايزني درباره‌ي حل بحران سوريه نيز استفاده كنيم و پس از اجلاس نيز طرح را دنبال كنيم.

وي درباره‌ي پي‌گيري طرح نشست چهارجانبه ايران، عربستان، مصر و تركيه درباره‌ي سوريه نيز گفت: البته مصر رايزني‌هاي خود را انجام مي‌دهد كه اين كشورها تلاش‌هاي خود را آغاز كنند كه منافاتي با حضور كشورهاي هم‌نظر ندارد. فرصت خوبي است و ما از اين فرصت استفاده خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060603516
  • خبرنگار :