صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها؛ بزرگترين رويداد بين‌المللي تاريخ ايران

شانزدهمين اجلاس كشورهايي عضو جنبش‌ عدم تعهد در حالي برگزار مي‌‌شود كه نظام سلطه با مسائل و مشكلات جديدي نه در خاورميانه بلكه در درون خود مواجه گشته است.

شانزدهمين اجلاس كشورهايي عضو جنبش‌ عدم تعهد در حالي برگزار مي‌‌شود كه نظام سلطه با مسائل و مشكلات جديدي نه در خاورميانه بلكه در درون خود مواجه گشته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) جنبش غيرمتعهد‌ها به عنوان دومين سازمان رسمي بين‌المللي پس از سازمان ملل متحد با جايگاه، توان و روند پرشتاب خود، نماد بروز و ظهور نظام چند قطبي بوده و با به چالش‌كشيدن نظام سلطه و يك‌جانبه‌گرايي، افق‌هاي روشني پيش روي ملل جهان قرار داده است. هم‌اكنون اين جنبش تجلي اراده ملل مستقل براي دستيابي به صلح و بازار توليد و مصرف در كشورهاي مستقل، نويد بخش آينده روشن در تحولات جهاني است.

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مستقل براي بازشناسي و واكاواي عناصر، تاريخي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي جهت ايجاد همگرايي در كشورهاي عضو جنبش و تقويت اين فرآيند اجتناب‌ناپذير و تحقق آرمان‌هاي اين جنبش، رسالتي بس عظيم بر دوش مي‌كشد.

از سويي ديگر شناسايي عوامل واگرايي و شكاف از قبيل اختلافات قومي، نژادي، زباني، فرهنگي، جغرافييايي و مرزي ضروري بوده و مبارزه با آن امري اساسي است. اين عوامل عمدتا منشاء بيروني داشته و حاصل سلطه و دخالت‌ بيگانگان در امور كشورهاي مستقل است و در حال حاضر نيز كه در عصر استعمار پايان يافته، آثار و نتايج حضور آنان همچنان باقي است.

الگوهاي سياسي ـ اجتماعي براي جهان سوم به ويژه كشورهاي مستقل قابل تجويز نيست و استفاده از اين مدل‌ها با ساختارهاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي اين كشورها سازگاري ندارد. به واقع منزلت‌يابي جنبش عدم تعهد نيازمند آن است كه الگوي جديدي از رفتار و روابط را در دستور كار خود قرار دهد. اين امر در شرايطي حاصل مي‌شود كه كشورهاي مستقل بتوانند موقعيت‌ خود را در فضاي همكاري و مشاركت تعريف كنند. توسعه همكاري باكشورهاي مستقل جهان يكي از سياست‌هاي راهبردي و رويكرد‌هاي اصلي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است. جمهوري اسلامي ايران براي همگرايي وهمكاري اقتصادي و امنيتي با كشورهاي مستقل عزم راسخ دارد؛زيرا بر اين اعتقاد است كه پيش زمينه تقويت مناسبات، وجود روابطي مستحكم و در هم پيوسته بين كشورهاي مستقل و غيروابسته است.

اجلاس سران جنبش عدم تعهد (NAM) در ايران در شهريور ماه سال جاري يكي از بزرگترين رويداد‌هاي بين‌المللي تاريخ ايران خواهد بود. دعوت از سران 120 كشور عضو اين جنبش، 15 كشور ناظر و 10 نماينده از سازمان‌هاي بين‌المللي، بزرگترين رويداد بين‌المللي تاريخ كشور را رقم مي‌زند كه به مراتب آثار آن از اجلاس سران كشورهاي اسلامي در سال 1376 مي‌تواند گسترده‌تر و موثرتر باشد.

برگزاري به موقع و موفق اين رويداد‌ تاريخي رسالتي تاريخي است كه بر عهده نسل حاضر از مديران كشور نهاده شده و تلاش‌ همگان را جهت توفيق هرچه بيشتر اين رويداد مهم ملي ـ بين‌المللي مي‌طلبد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051710565
  • خبرنگار :