/ما و ماه مهماني خدا/

محمودزاده در گفت‌وگو با ايسنا: در ماه رمضان مباني اخلاقي رعايت شود

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: افراد بايد سعي كنند تا به ويژه در ماه مبارك رمضان حق‌الناس بر عهده‌شان قرار نگيرد.

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: افراد بايد سعي كنند تا به ويژه در ماه مبارك رمضان حق‌الناس بر عهده‌شان قرار نگيرد.

مريم محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: بنا بر سفارشات دين، كساني كه مريضي يا مشكلي دارند و روزه بر آنان واجب نيست، نبايد تظاهر به روزه‌خواري كنند و بايد آداب مهماني خدا را رعايت كنند.

وي افزود: بنا بر تاكيد منابع ديني، افرادي كه براي روزه نگرفتن عذر شرعي دارند، مي‌توانند با خواندن دعاي هر روز اين ماه و انجام اعمال مختلف آن ثواب روزه‌داري در اين ماه را ببرند و نبايد به دليل داشتن عذر شرعي خداي نكرده رفتار آن‌ها به بي‌ادبي و عصيان تبديل شده و تظاهر به روزه‌خواري كنند.

اين استاد دانشگاه شهيدبهشتي، با بيان اين‌كه «قرآن مي‌فرمايد: بر شما صيام و روزه‌داري واجب شده همچنان كه بر امت‌هاي گذشته نيز واجب بوده است» افزود: بايد بر طبق نظر مراجع تقليد به واجب شرعي كه در اين مورد برعهده ما است، عمل كنيم.

وي ادامه داد: بايد بدانيم كه هر مهماني آداب مخصوص خود را دارد و ما بايد در طي آن به رعايت حال صاحبخانه و آن كسي كه در مهماني، ميزبان است، توجه داشته باشيم.

محمودزاده افزود: در ماه مبارك رمضان، خداوند متعال با تمام صفات و ويژگي‌هايي كه در قرآن كريم از وي نام برده شده است، مانند حكيم، عادل، سميع و بصير، ميزبان ما است و ما بايد با در نظر گرفتن اين موارد، متوجه باشيم كه چه شخصيتي در اين ماه از ما ميزباني مي‌كند و ما را به اين مهماني دعوت كرده است و بدانيم كه اين مهماني چه شرايط و ويژگي‌هايي دارد و ميزباني بالاتر از خداي متعال وجود ندارد.

وي گفت: اگر ما بتوانيم فهم، شناخت و معرفت خود را بالا ببريم، آداب مهماني را بهتر مي‌توانيم رعايت كنيم و وارد آن شويم و از اين فضايي كه در اين مدت فراهم شده، استفاده كنيم، زيرا ما در منابع ديني خود، اين نكته را داريم كه تمامي لحظات ماه مهماني خدا توامان با رحمانيت و رحيميت پرودگار متعال است و ما بايد بتوانيم به طور كامل از آن بهره ببريم.

اين استاد دانشگاه شهيدبهشتي گفت: ما در مهماني‌هاي مختلف سعي مي‌كنيم تا آنچه كه باعث خوشحالي ميزبان است را رعايت كرده و انجام دهيم بنابراين ما بايد در مهماني خدا نيز بدانيم كه چگونه بندگي كنيم و و نسبت به سفارش‌هايي كه در اين زمينه شده است آگاهي داشته باشيم كه از آن جمله مي‌توان به رعايت تقوا، خويشتنداري و اين‌كه روزه تنها رعايت ظاهر و نخوردن و نياشاميدن است، اشاره كرد.

محمودزاده با بيان اين‌كه «براساس رواياتي كه داريم در طول ماه مبارك رمضان تمام اعضا و جوارح ما بايد روزه باشند» گفت: در اين ماه انسان بايد نگاه عفيفانه‌اي داشته باشد و سخن گفتنش به گونه‌اي باشد كه ديگران از دست و زبان وي در امان باشند و اين نشانه‌ها را داشتن، نشانه مومن واقعي بودن آنان است.

وي با اشاره به اين‌كه «افراد بايد سعي كنند تا به ويژه در ماه مبارك رمضان حق‌الناس بر عهده‌شان قرار نگيرد» گفت: براساس آموزه‌هاي قرآن كريم و ديگر منابع ديني بايد سعي كنيم در ماه مبارك رمضان بنده واقعي خدا باشيم و تا جايي كه مي‌توانيم اخلاقيات را رعايت كرده و بدانيم كه در كنار احكام شرعي كه برعهده ما است، نسبت به رعايت مباني اخلاقي نيز اهتمام داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051307623
  • خبرنگار :

برچسب‌ها