توليد ملي - كشاورزي محور توسعه/ 13

بحران كمبود غذا براي ماهيان گرم‌آبي و از دست رفتن بازارهاي صادراتي

«علي‌رغم اين‌كه امسال شرايط اقليمي براي توليد و پرورش ماهي مساعد بوده، اما مسوولان با توزيع نامناسب نهاده‌ها فرصت توليد را از ما گرفته‌اند و گراني بيش از حد كود شيميايي در سال جاري وضعيت پرورش را بحراني كرده است.»

«علي‌رغم اين‌كه امسال شرايط اقليمي براي توليد و پرورش ماهي مساعد بوده، اما مسوولان با توزيع نامناسب نهاده‌ها فرصت توليد را از ما گرفته‌اند و گراني بيش از حد كود شيميايي در سال جاري وضعيت پرورش را بحراني كرده است.»

حسن آقازاده ـ مديرعامل اتحاديه پرورش‌دهندگان ماهيان گرم‌آبي ـ به خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: كود شيميايي كه كيسه‌اي شش هزار تومان تامين مي‌شد، امروز به نرخ دولتي به 21 هزار تومان رسيده است. از سوي ديگر اين نهاده با مبلغ گران هم در اختيار توليد‌كنندگان قرار نمي‌گيرد و باعث شده اندازه ماهيان پرورشي به حد مطلوب نرسند.

وي با بيان اين‌كه براي غني‌سازي آب و تقويت استخرهاي پرورشي، كود و كنسانتره لازم است، گفت: موجودات زنده در استخرها از كودهاي شيميايي توليد مي‌شوند و ماهيان نيز از اين موجودات زنده تغذيه مي‌كنند و پرورش ميِ‌يابند. گونه‌هاي ديگر از ماهيان همچون كپور نيز از تغذيه كنسانتره‌اي استفاده مي‌كنند اما اين نهاده هم در بازار وجود نداشته و با افزايش شديد قيمت مواجه شده است.

مديرعامل اتحاديه پرورش‌دهندگان ماهيان گرم‌آبي با گلايه از نبود هيچ‌گونه منطقي از افزايش بي‌رويه‌ قيمت نهاده‌هاي توليد اظهار كرد: كود شيميايي بازار آزاد ندارد و در انحصار دولت است كه مسئولان از تحويل آن به توليدكنندگان خودداري مي‌كنند.

به گفته‌ آقازاده در حالي كه سالانه پرورش ماهيان گرم‌آبي 43 هزار تن سهميه كود شيميايي دارند، تاكنون كمتر از پنج هزار تا از اين نهاده در اختيار پرورش‌دهندگان قرار گرفته و توليد‌كنندگان با معضل نبود خوراك براي ماهيان استخر‌هايشان مواجه هستند.

وي خاطر نشان كرد: سال 86 كه شرايط توليد مهيا بود، 32 هزار تن ماهيان گرم‌آبي مازاد مصرف كشور بود و صادر شد، اما سال گذشته به دليل اينكه محصول به وزن ايده‌آل و مطلوب نرسيد صادرات 16 هزار تن كاهش يافت و كشور‌هاي چين، هند و پاكستان، بازار عراق را كه هدف صادرات ماهيان گرم‌آبي است، از ما گرفتند.

مديرعامل اتحاديه ماهيان گرم‌آبي اظهار كرد: بهترين دوره‌ پرورش را به دليل نبود نهاده‌ها از دست داده‌ايم و محصولمان به حد مطلوب بازار‌‌پسندي داخلي هم نرسيده است.

آقازاده گفت: 3.5 تا چهار تن در هر هكتار عملكرد توليد در اين بخش است كه مي‌توانيم با همين امكانات موجود و آب و نيروي انساني با مديريت صحيح به 12 تن در هكتار برسانيم، اما لازمه‌اش حمايت بخش دولتي است كه تاكنون نه تنها هيچ‌گونه حمايتي از آبزي‌پروري نشده است؛ بلكه امور توليد مربوط به بخش خصوصي در انحصار دولت قرار گرفته است.

وي خاطر نشان كرد: توليدكنندگان در بدترين شرايط و در اراضي كه هيچ گونه محصول زراعي درآن نمي‌رويد، از مواد بي مصرف پروتئين توليد مي‌كنند و بخش دولتي ريالي در اين صنعت سرمايه گذاري نكرده است. همچنين اين بخش از توليد هيچ‌گونه وابستگي وارداتي هم ندارد.

به گفته آقا‌زاده در زمينه پرورش ماهيان گرم آبي براي شش هزار نفر شغل مستقيم ايجاد شده كه اگر دولت قرار بود براي اين تعداد اشتغال ايجاد كند، بايد براي هر نفر 50 ميليون تومان هزينه مي‌كرد. كما اين كه بيش از مشاغل مستقيم، مشاغل غير مستقيم و صنايع وابسته به آبزي‌پروري نيز شكل گرفته است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91050603257
  • خبرنگار : 71251