• شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91050704104

سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/14

با وجود 4 برنامه توسعه هنوز استراتژي مشخصي در كشاورزي نداريم

يك كارشناس اقتصادي از نبود برنامه مشخص براي كشاورزي و الزامات رشد و توسعه آن سخن گفت و تاكيد كرد: با پشت سر گذاشتن چهار برنامه توسعه هنوز استراتژي مشخصي در حوزه كشاورزي نداريم.

يك كارشناس اقتصادي از نبود برنامه مشخص براي كشاورزي و الزامات رشد و توسعه آن سخن گفت و تاكيد كرد: با پشت سر گذاشتن چهار برنامه توسعه هنوز استراتژي مشخصي در حوزه كشاورزي نداريم.

باقر صدري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: توجه به كشاورزي به ويژه در مناطق روستايي مي‌تواند باعث مشغول كردن اكثريت جوان جامعه و مانع مهاجرت گسترده اين جمعيت به كلانشهرها و به تبع آن از زاغه‌نشيني و ايجاد مشاغل كاذب شود.

عضو انجمن اقتصاددانان تصريح كرد: با وجود اين كه چهار برنامه توسعه را پشت سر گذاشته‌ايم و درحال حاضر در سال اول اجراي برنامه پنجم هستيم. هنوز در هيچ كدام از زمينه‌هاي صنعت و كشاروزي، راهبرد توسعه‌اي و استراتژي مشخص نداريم و هنوز مشخص نيست كه در افق 1404 در حوزه كشاورزي چگونه مي‌خواهيم از منابع آب بهره‌برداري كنيم و به آمايش سرزميني بپردازيم.

وي به طور كلي كشاورزي كشور را فاقد تقويم خواند و معني آن را به اين صورت تفسير كرد كه بين منابع موجود و محصولاتي كه بهره‌برداري مي‌شود و روش‌هاي بهره‌برداري هماهنگي وجود ندارد.

صدري همچنين ادامه داد: حدود 105 سال از اكتشاف نفت در ايران مي‌گذرد و اقتصاد ايران اقتصادي وابسته به نفت است و هم اكنون تلاش‌هايي در حال انجام است تا اين وابستگي اقتصاد ملي به نفت كاهش پيدا كند.

وي افزود: مقام معظم رهبري در اوايل دهه 70 در يكي از سخنراني‌هايشان كه به مسائل انضباط مالي و نحوه استفاده از نفت اشاره كردند، اين جمله را بر زبان آوردند كه «من آرزو دارم روزي برسد كه ما اقتصاد كشور را بر منابع درآمدي غير نفتي بنيان بگذاريم» اما هنوز با گذشت 20 سال از اين فرمايش ما از اين وابستگي رهايي نيافته‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha