وزير خارجه وارد قبرس شد

ابراز اميدواري صالحي در بهبود روابط با اتحاديه اروپا از طريق قبرس

وزير امور خارجه كشورمان دقايقي پيش وارد قبرس شد.

وزير امور خارجه كشورمان دقايقي پيش وارد قبرس شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به قبرس، وزير امور خارجه كشورمان در بدو ورود به فرودگاه لارناكا مورد استقبال معاون امور بين‌الملل دفتر رياست جمهوري و برخي ديگر از مسوولان اين كشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به قبرس، صالحي در سخناني در جمع خبرنگاران گفت: قبرس از اول جولاي به عنوان رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا است . اين كشور نزديك‌ترين كشور اتحاديه اروپا به خاورميانه به شمار مي‌رود كه از ديرباز نقش موثري داشته است.

وي ادامه داد: با توجه به نزديكي قبرس به خاورميانه مواضع اين كشور در قبال خاورميانه عادلانه بوده است به خصوص در مساله فلسطين. همچنين اين كشور از بنيانگذاران جنبش عدم تعهد و از كشورهاي موثر در دهه 60 و70 است اما بعد از پيوستن به اتحاديه اروپا اين كشور از جنبش عدم تعهد خارج شد.

صالحي درباره هدف از اين سفر گفت: از آنجا كه قبرس به رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا منصوب مي‌شود قصد داريم در اين سفر اين مساله را به مسوولان قبرسي تبريك بگوييم. همچنين باتوجه به اهميت قبرس و نزديكي آن به خاورميانه و اهميت ايران در خاورميانه و نقش تاثيرگذار ايران در خاورميانه فكر مي‌كنم با توجه به روابط خوب دو كشور بتوانيم از اين فرصت استفاده كنيم تا روابط ايران و اتحاديه اروپا را نزديك‌تر كنيم.

وي با اشاره به سوءتفاهمات موجود بين ايران و اتحاديه اروپا گفت: اميدواريم در تقليل اين سوءتفاهمات با وساطت قبرس قدم موثري برداريم.

صالحي با بيان اينكه روابط تجاري تهران- نيكوزيا قابل توجه نيست، گفت: اما روابط تجاري دو كشور براي ارتقا از پتانسيل بالايي برخوردار است.

وي با اشاره به وجود تعداد زيادي از دانشجويان ايراني مقيم تونس گفت: روابط علمي و فرهنگي دوكشور در سطح خوبي است و وزيرآموزش عالي قبرس اخيرا در تهران بود و تفاهم‌نامه‌هايي ميان تهران و قبرس در زمينه‌هاي علمي امضا شد كه درباره عملياتي شدن اين تفاهم‌نامه‌ها الزاماتي در اين سفر انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: همچنين حامل پيام محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور ايران به همتاي قبرسي او هستم چرا كه قبلا پيامي از سوي رييس‌جمهور قبرس به رييس‌جمهور كشورمان نوشته شده بود.

وزير امور خارجه كشورمان در پايان تصريح كرد: قبرس با توجه به جايگاهش از اهميت بالايي براي ما برخوردار است و الان با توجه به عهده‌دار شدن رياست اتحاديه اروپا اين اهميت مضاعف است و از اين رو اميدواريم شاهد بهبود روابط با اتحاديه اروپا باشيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91040603313
  • خبرنگار : 90068