در چارچوب روابط دوجانبه

صالحي عازم قبرس شد

علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در رأس هيأتي بامداد سه‌شنبه به منظور انجام يك ديدار از قبرس در چارچوب روابط دوجانبه تهران را به مقصد نيكوزيا ترك كرد .

علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در رأس هيأتي بامداد سه‌شنبه به منظور انجام يك ديدار از قبرس در چارچوب روابط دوجانبه تهران را به مقصد نيكوزيا ترك كرد .

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) صالحي در اين سفر دعوت شفاهي محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان را براي حضور در نشست غيرمتعهدها در تهران به دمیتریس کریستوفیاس، رييس‌جمهور اين كشور اعلام مي‌كند.

نشست غيرمتعهدها دهه‌ اول شهريور با حضور سران كشورهاي عضو در تهران برگزار خواهد شد.

وزير امور خارجه كشورمان در اين سفر يك روزه در خصوص همكاريهاي دوجانبه و منطقه اي با مقامات عاليه قبرس گفت‌وگو و رايزني خواهد كرد.

سفر صالحي در آستانه كسب رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا توسط قبرس صورت مي‌گيرد كه به مدت 6 ماه از روز اول جولاي (11 تيرماه) آغاز خواهد شد. جمهوري قبرس كه در محل تلاقي سه قاره مهم اروپا ، آسيا و آفريقا در شرق مديترانه قرار دارد در حالي كرسي رياست بر اتحاديه اروپا را كسب مي‌كند كه هر سه قاره دچار تحولات متعددي هستند. تحولات مرتبط با مساله هسته‌‌يي ايران و مذاكرات با طرف‌هاي اروپايي ، تحولات سوريه و نيز مساله فلسطين ، تحولات كشورهاي شمال آفريقا از جمله مصر ، ليبي و تونس ، بحران اقتصادي اروپا به ويژه در كشور متحد قبرس يعني يونان از جمله مسائلي است كه نيازمند توجه جدي و بحث و گفتگو مي باشد و رايزني با كشورهاي مهم منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران از جمله رويكردهاي قبرس در اين دوره است.

بخش شمالي جزيره قبرس از سال 1974 توسط تركيه و ترك‌هاي قبرس اداره مي‌شود و مذاكرات اتحاد اين كشور با ترك تباران همچنان بدون نتيجه مانده است. اين كشور تا قبل از عضويت در اتحاديه اروپا ، يكي از اعضاي فعال غيرمتعهدها بوده و پس از عضويت در اتحاديه اروپا همچنان برخي از سياست‌هاي عدم تعهد از جمله عدم عضويت در ناتو را پيگيري كرده است.

صالحي همچنين پس از خاتمه ديدار از قبرس بمنظور شركت در دوازدهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان ، عازم آستانه خواهد شد .

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91040603034
  • خبرنگار : 90068