/بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم/

يك پژوهشگر و محقق مسائل ديني:دستگاه‌هاي مسوول درزمينه توسعه فرهنگ قرآني تلاش كنند

يك پژوهشگر و محقق مسائل ديني گفت: جهان تشنه معارف اسلام ناب محمّدي - برگرفته از قرآن، عترت و سيره اهل بيت (ع) - است و بايد هرچه مي توانيم قرآن و عترت را با همديگر پيوند بزنيم.

يك پژوهشگر و محقق مسائل ديني گفت: جهان تشنه معارف اسلام ناب محمّدي - برگرفته از قرآن، عترت و سيره اهل بيت (ع) - است و بايد هرچه مي توانيم قرآن و عترت را با همديگر پيوند بزنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه «خوشبختانه رويكرد به قرآن در كشور در زمينه قرائت، حفظ و مفاهيم در عرصه‌هاي بين‌المللي و داخلي بسيار خوب شده است» اظهار كرد: البته شأن و جايگاه قرآن فراتر از اين فعاليت‌هاست و بايد به سمتي برويم كه در هيچ خانه‌اي قرآن ترك نشود.

وي خاطرنشان كرد: گاهاً در خانه‌ها چندين جلد قرآن جمع شده كه حكايت از چاپ فوق العاده قرآن در كشور دارد، اما به نظر مي‌رسد آنگونه كه بايد به قرائت آن توجه نمي‌شود.

اين پژوهشگر مسائل ديني با اشاره به اين‌كه «موسسات و سازمان‌هاي مختلفي در امر نشر فرهنگ قرآن به ويژه قرائت آن تلاش مي‌كنند» گفت: در اين رابطه بايد رسانه ملي برنامه‌ريزي كند و نسبت به تشويق خانواده‌ها به قرائت قرآن و عدم ترك آن اقدام كند.

رهبر تصريح كرد: در كنار همه اين فعاليت‌ها، توجه به فرهنگ قرآني و نشر آن مهم است يعني بايد تلاش كنيم اخلاق،‌ سياست، حكومت،‌ خانواده، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد قرآني را از دل قرآن بدست بياوريم و به مقداري كه به قرائت، ترتيل و حفظ آن اهتمام مي‌كنيم نسبت به تعريف و استخراج مفاهيم قرآني اقدام كنيم.

وي خاطرنشان كرد: قرآن يك كتاب آسماني براي همه انسان‌هاست كه خواندن آن صواب دارد، امّا بالاتر از آن،‌ عمل كردن به اين كتاب آسماني است.

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: بايد هرچه مي‌توانيم قرآن و عترت را با همديگر پيوند بزنيم، زيرا خيلي‌ها قرآن مي‌خوانند امّا با همان قرآن آنقدر افراط مي‌كنند كه جنگ بين مسلمين را دامن مي‌زند. ما بايد عترت را همانگونه كه رسول خدا سفارش كردند در كنار قرآن داشته باشيم و نگذاريم فراموش شود.

رهبر خاطرنشان كرد: در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم نيز بايد به اين مسأله توجه شود زيرا آن‌ها نيز مخالف عترت نيستند و قرآن و عترت را با هم قبول دارند. ما بايد به عنوان يك كشور شيعي بر روي قرآن و عترت تكيّه داشته باشيم.

اين نويسنده و پژوهشگر مسائل ديني با بيان اين‌كه «امروز جهان اسلام تشنه مفاهيم قرآن و حكومت و سياست برآمده از آن است» گفت: در شرايطي كه بيداري اسلامي رخ داده بايد مبناي حكومت‌هايي كه متحوّل مي‌شوند اين باشد كه از قرآن الهام بگيرند و اين مسأله مي‌تواند سرفصل مهمي در برگزاري مسابقات و برنامه‌هاي قرآني باشد.

وي يادآور شد: همه دستگاه‌ها به نوبه خود در اين زمينه مسووليت دارند، امّا مسووليت جدي متوجه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هايي است كه عنوان فرهنگي دارند كه بايد در زمينه ترويج و توسعه فرهنگ قرآني تلاش كنند.

رهبر در پايان گفت: حوزه‌هاي علميّه، علما و مراجع نيز بايد همچون گذشته تذكر دهند كه مجامع قرآني تنها به قرائت قرآن بسنده نكنند زيرا قرآن عمل كردن مي‌خواهد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91032212182
  • خبرنگار :