فيروزآبادي: بايد همه ملت براي تامين امنيت ملي تشريك مساعي كنند

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح، برقراري امنيت پايدار را تربيت و تزكيه ، آموزش، عدالت اجتماعي، امنيت دسته‌جمعي و امنيت بين‌المللي معرفي كرد.

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح، برقراري امنيت پايدار را تربيت و تزكيه ، آموزش، عدالت اجتماعي، امنيت دسته‌جمعي و امنيت بين‌المللي معرفي كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرلشگر سيدحسن فيروزآبادي طي مقاله‌اي كه در همايش امنيت پايدار قرائت شد، يادآوري كرد: در جهان‌بيني مادي امنيت فردي و اجتماعي براي سود و لذت و بقاي حاكمان و صاحبان ايدئولوژي مربوطه به بند كشيده مي‌شود. اما در جهان‌بيني معنوي امنيت فردي و اجتماعي را براي رشد و تكامل غرب و اجتماع به سوي اهداف واقعي و متعالي مي‌دانند. وي زمينه‌هاي برقراري امنيت پايدار را تربيت و تزكيه ، آموزش ، عدالت اجتماعي ، امنيت دسته‌جمعي و امنيت بين‌المللي دانست و گفت: جهل در جنبه‌هاي مختلف دشمن امنيت است. از سوي ديگر عدالت اجتماعي ملت را در زندگي اجتماعي و سلوك فردي به ارزش‌هاي والا و متعالي سوق مي‌دهند، در عين حال بايد همه ملت براي تامين امنيت ملي تشريك مساعي كنند و نيز تكيه بر قدرمشترك‌ها و تاكيد اسلام در سوق دادن ملت‌ها به سوي قدر مشترك‌ها ، بنيان نهادن روابط بين‌المللي براساس عواملي نيرومند براي استقرار امنيت جمعي مسلمين است.

فيروزآبادي،‌تجاوز، ستمگري و ستم‌پذيري، تهديد و ارعاب را عوامل تهديد كننده امنيت دانست و درباره امنيت در اسلام گفت: در اسلام امنيت فردي و اجتماعي مورد تاكيد و توصيه واقع شده است.

وي در ادامه درباره مفهوم امنيت پايدار ، اظهارداشت: امنيت پايدار يعني از بين بردن ريشه‌ ناامني و بي‌ثباتي در يك منطقه و يك جامعه . مهمترين بحث امنيت مردم‌پايه‌گي آن است اگر مردم تكليف خود را با حكومت بدانند و به آن عمل نمايند، امنيت پايدار مي‌شود. در بعد سياسي امنيت پايدار با افزايش اعتماد مردم به نظام ، ارتباط مستقيم دارد . امنيت پايدار امنيتي است كه همه عوامل اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي و امنيتي همزمان و پيوسته به كار گرفته مي‌شود تا ارزش‌هاي اساسي براي رشد و تعالي انسان‌ها مورد هجوم واقع نشوند و اين ارزش توسعه در صورت وقوع تهاجم اعم از فرهنگي ، اقتصادي ،سياسي ، اجتماعي و امنيتي توسط خود مردم از آنها دفاع مي‌شود.

فيروزآبادي در بخش ديگري از اين مقاله خود درباره امنيت با رويكرد عزت فرد و جامعه در مكتب اسلام ناب محمدي(ص) گفت: امنيت پايدار بر دو بعد نرم و سخت بايستي مورد مطالعه قرار گيرد. در عرصه نرم عناصري چون اصل ولايت فقيه، اسلاميت نظام، مردم سالاري ديني، هويت ديني ، صلح و آزادي ، استقلال و قانون‌گرايي و حركت براساس احكام اسلامي و توجه به محرومين مورد توجه است، در عرصه سخت و نيمه سخت نيروهاي مسلح و دفاع و بازدارندگي نظامي متغيرهاي موثر بر بحث ما يعني امنيت پايدار مي‌باشد و با بعضي از حوزه‌هاي پايدارسازي امور در كشور از قبيل توسعه عدالت و اخلاق عمومي ، حمايت از آزادي ، مشاركت و انتخاب در امور سياسي و اجتماعي ، تامين آسايش عمومي و رفاه ارتباط دارد ودر بعد سخت به پيگيري سياست نه شرقي و نه غربي و طرد دخالت در امور داخلي كشور و نفي ظلم و ظلم‌پذيري بايد پرداخت.

فيروزآبادي افزود: بايد در نظر داشت در اسلام منشاء امنيت خداوند است و هيچ قدرتي نيز جز به خواست خدا و از جانب او وجود ندارد. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح همچنين در اين مقاله درياره تامين امنيت پايدار نيز تصريح كرد: امنيت پايدار ملي در شرايط و فضايي تحقق مي‌يابد كه يك ملت مي‌تواند ارزش‌هاي حياتي خود را به صورت مداوم حفظ كرده، اهداف ملي خود در ابعاد داخلي ،منطقه‌اي و بين‌المللي در افق آينده قابل تحقق ببيند در نظام جمهوري اسلامي امنيت مردم اينگونه تعريف مي‌شود كه اين امنيت نعمت بزرگي است كه خداوند به مردم عنايت فرموده كه در منزل راحت مي‌خوابند و از سازمان امنيت ترس ندارند. از ارتش وحكومت هم نمي‌ترسند و حضرت امام(ره)در صحيفه نور به اين مساله اشاره كرده است.

وي ادامه داد: در اين ديدگاه امنيت پايدار امنيتي از آن مردم و در خدمت مردم است، دولت موظف است ابزارهاي ناپايداري امنيت و تهديد آن را از جامعه بزدايد و در تامين آن به صورت رواني ، ذهني و فيزيكي تلاش وافر نمايد. اين مساله مي‌تواند موجبات اطمينان مردم به حكومت و نيز دوام نظام سياسي را افزايش داده و تهديدات داخلي وخارجي را بي‌اثر كند. بنابراين عمده وظايف حكومت اسلامي تامين امنيت و برقراري نظم و آرامش در مسير رشد و توسعه جامعه، پايدارسازي احساس امنيت و كاركردهاي آن عمده‌ترين وظايف حكومت اسلامي است .

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه ولايت فقيه را نماد امنيت پايدار دانست و گفت: نگاهي به 33 سال حكومت جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد كه نبايد در جهت تامين و تحقق امنيت هر نظمي را پذيرفت، نه آنچه كارگزاران و دوم خردادي‌ها دنبال آن بودند (ليبرال دموكراسي غرب) ونه آنچه جريان انحراف آن به دنبال تحت عنوان مكتب ايراني است، بلكه بايد تبعيت از احكام وارزش هاي اسلامي مبنا قرار گيرد و تلاش مضاعف حكومت و مردم براي پياده سازي و عمل به احكام اسلامي باشد. انسجام مردم با هويت اسلامي-ايراني مي تواند تهديدهاي امنيت پايدار را بي‌اثر و يا كم‌اثر كند. فيروزآبادي همچنين تصريح كرد: اول بايد با افزايش مشروعيت حكومت اسلامي و دوم با رفع اختلاف و تفرقه امنيت و كارآمدي دولت را در خدمت مردم مضاعف و پايدار كنيم.

فيروزآبادي افزود: در مكتب امنيتي جامع امام حفاظت از حيات و پايداري نظام اسلامي ، حفظ نظام مقدس جمهوري اسلامي مبناي اصلي تامين امنيت است ودر اين ميان نه تنها امنيت مردم مسلمان و امنيت كشور و امنيت حكومت جمهوري اسلامي از هم جدا نيست، بلكه مرتبط با امنيت و منافع ديگرمسلمانان جهان نيز مي‌باشد. در مكتب امنيتي امام وحدت داخلي ، حضور و پايداري ملت در صحنه، احساس مسووليت ، متعادل و به هنگام بودن ، تلاش مسلمانان و مستضعفان جهان براي حفظ جمهوري اسلامي ايران ،آمادگي براي دفاع همه جانبه، حفظ نظم و رعايت سلسله مراتب در نيروهاي نظامي و انتظامي ،‌وحدت ارتش و سپاه و عدم سوءاستفاده از آزادي و جلوگيري از هرج ومرج واشاعه تفرقه ميان فرق اسلامي همه و همه از رويكردهاي امام براي امنيت پايدار در نظام مي‌باشد.

فيروزآبادي ادامه داد: امام به عنوان يك شخصيت مكتبي و انقلابي فقيه و عالم ،‌مدافع سازو كار امنيتي نيست، بلكه در مواجهه با هر سازو كاري اولين سوال كشف مشروعيت و انطباق آن با اسلام است وبر اساس دين اسلام موضع بعدي اتخاذ مي‌گردد بر همين اساس امام در نگاه به امنيت جهاني آن را مدافع منافع و مطامع جهانخواران و پايمال كننده حقوق مستضعفين مي‌يابد و حكم به عدم مشروعيت آن مي‌دهد و رسالت مقابله با آن را در خود احساس مي‌كند، همين نگاه و مواجهه با حكومت شاه نيز نافذ است.

وي افزود: در مكتب اسلام ناب محوري‌ترين پايه‌هاي امنيت پايدار اصل ولايت فقيه، صيانت از اسلاميت نظام، حفظ پايگاه مردمي نظام و پافشاري بر اصل استقلال و التزام جامع به قانون گرايي و قانونمندي است. از نظر حضرت امام(ره) اگر حكومت و حاكمان رضايت و پذيرش مردمي داشته باشند، خداوند متعال هم از آنان راضي مي‌شود، از همين روست كه ايشان حكومت اسلامي را حكومتي موافق مردم و موافق حكم خدا معرفي كرده‌اند. بدون تكيه حكومت بر اراده و راي مردم امنيت پايدار در حكومت اسلامي مورد تامل خواهد بود. حكومت اسلامي و حكومت عدل حكومتي است كه تابع مردم براي مردم و مبتني بر راي مردم است. بنابراين در مكتب امنيتي امام مردم به عنوان شريك بزرگ حكومت نقش كليدي و محوري در اركان نظام و اداره كشور دارند و بايد شرايط پايدار و عقل در مشاركت آنان در امور سياسي و اجتماعي تامين و از آن حفاظت شود.

وي در ادامه بر تامين معيشت مردم در حكومت به عنوان يكي از محورهاي امنيت پايدار تاكيد كرد و گفت: حضرت امام (ره) همواره توصيه و سفارش‌هاي فراواني به مسوولان و نمايندگان در اين رابطه داشته‌اند، همچنين حضرت امام دفاع از جان ، مال وناموس مردم را به عنوان يكي ديگر از محورهاي امنيت پايدار مورد تاكيد قرار داده‌اند . محور ديگري كه در مكتب امنيتي امام خميني(ره) تاكيد و مورد پيگيري قرار گرفته است، حفاظت و پاسداري از استقلال و همبستگي ملي مي‌باشد. قانون‌گرايي نيز از ديگر محورهاست كه در مكتب امام همه بايد براساس آن رفتار كنند.

فيروزآبادي مراقبات فرهنگي و استقلال از فرهنگ مخالف و مهاجم بر پايه عدالت و نظارت عمومي درجامعه را از ديگر محورهاي امنيت پايدار در مكتب امام عنوان كرد و گفت: امر به معروف و نهي از منكر و كنترل و نظارت كارگزاران نظام از وظايف مهم اجتماعي به حساب مي‌آيد و از ديدگاه امام براي پايدارسازي امنيت لازم است. نكته كليدي ديگر ايستادگي و تحمل تحريم و سختي‌هاست .

پيش از سخنان فيروزآبادي دبير اين همايش طي سخنان كوتاهي به بيان اهداف و برنامه‌هاي اين همايش پرداخت.

همايش امنيت پايدار توسط تعدادي از دانشگاه‌هاي مهم كشور مانند دانشگاه شهيد بهشتي ، دانشگاه صنعتي مالك‌اشتر ودانشگاه امام حسين(ع) و نيز دانشگاه تهران برگزار شده است و مسووليت اصلي برگزاري اين همايش با دانشگاه امام حسين(ع) بوده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91030906021
  • خبرنگار :