بهمني در يك‌سالگي هدفمندي يارانه‌ها: تورم هدفمندشدن يارانه‌ها بسيار متعادل است

رييس كل بانك مركزي در سال‌روز اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها با اشاره به عملكرد نظام بانكي و اهم دستاوردهاي اقتصادي در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، اظهار كرد: از مدت‌ها قبل آماده شده بوديم و در 28 آذر ماه آماده باش و مترصد بوديم كه هر لحظه هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني با اشاره به اين‌كه نياز عمومي را به نقدينگي در سطح استان‌ها به دست آورديم گفت:‌ برآورد نياز هر بانك و نقدينگي، ترافيك متحمل براي هر بانك با توجه به تعداد حساب يارانه‌ها، ترافيك متحمل در شبكه هر بانك و برآورد ترافيك متحمل زيرساخت‌هاي بانكي را به دست آورديم.

وي با اشاره به چالش‌هاي پيش روي نظام بانكي اظهار كرد: برداشت يارانه‌ها با اوج ترافيك عادي همراه بود و پايان هر ماه برداشت حقوق را نيز داشتيم كه بايد متجاوز به 20 ميليون مراجه را جواب مي‌داديم يك مرتبه در يك روز با 118 ميليون تراكنش برخورد داشتيم ولي بيش از سه يا چهار مورد تماس از سراسر كشور صورت نگرفت چرا كه همه همكاران آمادگي داشتند از طرفي با ميليون‌ها قبض تلفن همراه بوديم.

بهمني ترافيك كاري تغيير الگو و افزايش زمان مراجعه مردم به بانك‌ها را از ديگر چالش‌ها خواند و از تشكيل ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها در بانك‌ها ياد كرد و گفت: در ابتداي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها هر روز از هفت صبح تا 11 شب در دولت جلسه داشتيم و در اوايل به اين فشردگي همكاران كار مي‌كردند.

رييس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه رييس جمهور و معاون اول نقش اصلي را در جلسات داشتند گفت: در صندوق بين المللي پول علت موفقيت ما در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را پرسيدند كه در جواب گفتم همكاري و دوستي بين دولت و ملت و از سوي ديگر اين موضوع كه رييس جمهور پرچم هدفمند كردن يارانه‌ها در دست داشت باعث موفقيت ما شد، بنابراين يكي از دلايل اصلي موفقيت طرح هدفمند كردن يارانه‌ها همگوني و يكپارچگي بود.

وي درادامه به ايجاد پل‌هاي ارتباطي بين مسوولان و كارشناسان، برگزاري مانور، پايش و رصد دقيقه‌اي عملكرد، افزايش ساعت كاري بانك‌ها به ساعت 18 تا 20 شب اشاره كرد و گفت: با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها فرهنگ باز كردن حساب در كشور ايجاد شد چرا كه بسياري از افراد هنوز حساب بانكي نداشتند.

بهمني با اشاره به اهم دستاوردهاي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اظهار كرد:‌ اجراي هدفمندي يارانه‌ها در سال گذشته بايد يكي از مهمترين طرح‌هاي اقتصادي ايران خواند كه باعث تغيير روش پرداخت يارانه از يارانه پنهان و غير هدفمند به يارانه شفاف و هدفمند شد. هدفمند كردن يارانه‌ها بزرگترين و جسورانه‌ترين طرح اقتصادي كشور است به طوري كه صندوق بين المللي پول از كشورها خواست كه الگوي اين قانون را ملاك قرار دهند. يكي از نكات كليدي اطلاع رساني كامل به كليه آحاد جامعه به منظور تامين همكاري عمومي بود.

رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر اين‌كه عملا كنترل را به نحوي انجام داديم كه ميانگين تورم 10.8 بود، امروز به 19.8 رسيده كه با شش هفت درصد كمتر مي‌توان گفت در ميزان تورم بسيار متعادل است.

وي با بيان اين‌كه هدفمند كردن يارانه‌ها بهترين فرصت براي تصحيح قيمت‌ها در اقتصاد و اصلاح الگوي مصرف داخلي بود،‌ گفت: هزينه مصرف بنزين از دو ميليارد و 870 ميليون دلار در سال 89 به 756 ميليون دلار در هشت ماهه نخست سال جاري رسيد.

بهمني در پايان خاطرنشان كرد: قانون هدفمند كردن يارانه‌ها باعث شفاف شدن قيمت‌ها شده است و يكي از خواسته‌هاي هميشگي اقتصاددانان است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-19109.187588
  • خبرنگار :