*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* كارشناس ارتباطات: نقد حق رسانه‌هاست

يك كارشناس ارتباطات معتقد است: همان طور كه دانستن حق مردم است، نقد هم حق رسانه‌ها است.

سعيد خال - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره نقد در گستره‌ي مطبوعات اظهار كرد: ما در رسانه بخشي به عنوان رسالت اجتماعي داريم كه در اين رسالت اجتماعي نيز بايد هم حق مردم و هم حق نهادها و مسوولان و غيره در نظر گرفته شود.

اين مدرس ارتباطات افزود: گاهي مشاهده مي‌شود كه برخي رسانه‌ها پاي خود را از حدي فراتر مي‌گذارند و به جاي نقد، تخريب صورت مي‌گيرد اما بايد توجه داشت كه نقد با تخريب متفاوت است و اين‌كه انتقاد پذيرفتني است اما تخريب پذيرفتني نيست.

وي دليل اين موضوع را اين‌گونه بيان كرد كه رسانه‌ها هرچقدر از كاركرد حرفه‌يي خودشان كه اطلاع‌رساني و نقد افراد است، دور و غافل شوند، به تخريب روي مي‌آورند.

خال تصريح كرد: هرچه‌قدر كه رسانه به رسالت واقعي و شرح وظايف خودشان آشنا شوند، در يك فضاي منصفانه، افراد، جريان و يك موضوع را دست‌مايه‌ي خودشان قرار مي‌دهند اما هرچه‌قدر به فضاي منفعت فردي و شخصي خودشان توجه كنند، تضاد ايجاد مي‌شود.

اين مدرس ارتباطات گفت: بايد ديد هدف و ريشه‌ي يك رسانه از تشكيل شدنش چيست؛ در دنيا نيز رسانه‌ها در كشورها به يك تريبون و يا يك حزب و سخن و پيام گروه خاصي مبدل مي‌شوند اما هنگامي كه كاركرد رسانه به منفعت‌هاي حزبي، گروهي و فردي تبديل مي‌شود، درنتيجه در نقدها هم سوگيري انجام مي‌شود و نقد را هم به جايگاهي كه خود مي‌خواهند، مي‌برند و اگر به جايگاه گروهي ‌آن توجه شود، نقد نيز به جايگاه اصلي خودش بر مي‌گردد.

خال در ادامه درباره اخلاق حرفه‌يي روزنامه‌نگاري گفت:‌ هر چه‌قدر روزنامه‌نگاران در حوزه تخصصي‌شان از دانش و تخصص بيش‌تري برخوردار باشند به جايگاه بهتري دست مي‌يابند.

او با اشاره به منشورهاي روزنامه‌يي و رسانه‌يي جهان گفت: رسانه‌ها بايد از هتك حرمت و ريختن آبروي افراد و ورود به حريم خصوصي افراد خودداري كنند.

وي تاكيد كرد: اين امر بايد در جامعه‌ي ما بيش‌تر مورد توجه قرار بگيرد چراكه در جامعه‌ي اسلامي همراه با معنويت و اخلاق كار مي‌كنيم و رسانه‌ها نيز بايد در كنار جايگاه اطلاع‌رساني به اين موارد توجه ويژه‌اي داشته باشند.

او در پايان درباره جدايي جشنواره از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاگفت: چه جشنواره و چه نمايشگاه مطبوعات هرچه‌قدر كه از كيفيت بالايي برخوردار باشد، بهتر از كميت بالاي آن است؛ اين مهم نيست كه هر دو با هم باشند يا خير، بلكه مهم كيفيت برگزاري است و هرچه در جشنواره از متخصصان اين حرفه استفاده شود، به‌طور قطع پربارتر مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-19375
  • خبرنگار :