*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* محمدتقي روغني‌ها: اخلاق حرفه‌يي خبرنگاران را محتاط‌تر مي‌كند

اخلاق حرفه‌يي در رسانه ايجاب مي‌كند تا افراد فعال در اين حوزه مخصوصا در بخش نقد، كمي محتاطانه‌تر عمل كنند.

محمدتقي روغني‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه اخلاق حرفه‌يي رسانه و خبرنگاران از موضوعات مهمي است كه بايد در دستور كار رسانه‌ها قرار بگيرد، اظهار كرد: متاسفانه اين اخلاق بايد بيش از پيش مدنظر رسانه قرار بگيرد چراكه بعضا شاهديم خبرنگاران توقع بسياري از برخي سازمان‌ها و مسوولان حوزه خود دارند، در حالي كه خود رسانه‌ها به وظايف خود عمل نكرده و برخي خبرنگاران به واسطه ارتباطات خوبي كه دارند، حاضر به انتشار برخي اخبار و اطلاعات نمي‌شوند.

وي خاطرنشان كرد: در مواردي هم شاهديم كه خبرنگاران به دليل معضلات اقتصادي و برخي مسائل مالي، اخبار را در راستاي منافع خود منتشر مي‌كنند و اين بخشي را اولي‌تر از وظيفه خبري خود به حساب مي‌آورند.

او گفت:‌ معمولا رسانه‌ها كم‌تر از خود انتقاد مي‌كنند ولي اين روال به بازنگري نيازمند است تا وظايف اجرايي و فعاليت‌هاي صورت گرفته، مشخص شود.

اين كارشناس روزنامه‌نگاري، درباره رابطه نقد و اخلاق حرفه‌يي در رسانه‌ها تصريح كرد: ‌نبايد صرفا انتظار داشت كه صاحبان قدرت نقدپذير باشند چراكه هر كسي در هر مقامي كه هست بايد به درون خود رجوع كند تا از نقدپذيري خودش مطلع شود.

او اضافه كرد: هر زمان احساس كرديم يك مسوول و يا شخصي نقدپذير نيست بايد به خودمان رجوع كنيم تا سطح انتظاراتمان معقول شود، هرچند كه بايد روحيه نقد تمامي افراد در تمام سطوح زندگي ارتقاء يابد تا نتيجه آن را در نهايت در سطح كلان ببينيم.

وي با اشاره به اين‌كه اخلاق حرفه‌يي رسانه ايجاب مي‌كند تا افراد فعال در اين حوزه مخصوصا در ارتباط با انتقاد از اشخاص و فعاليت‌ها محتاطانه‌تر عمل كنند، ابراز كرد: ‌گاهي اوقات نقدهاي ما در عرصه رسانه داراي چارچوبي اصولي نيست در حالي كه اصل نقد اين است كه بدون توجه به جايگاه رسانه به اين امر پرداخته شود تا موجبات توفيق در كار فراهم شود.

روغني‌ها درباره اركان نقد در عرصه پوياي مطبوعات و رسانه‌ها اظهار كرد: ‌آگاهي به موضوعات و رويدادهاي موجود در جامعه باعث مي‌شود، انتقادات علمي، آگاهانه و معقول صورت بگيرند.

وي درباره ديگر پيش‌نيازهاي يك نقد جامع تصريح كرد: بايد در نقد انصاف رعايت شود و تمامي جنبه‌هاي مثبت و منفي در كنار يكديگر ديده شوند.

او ابراز كرد: ‌در حال حاضر آنچه باعث انتقاد و يا عدم انتقاد در رسانه‌هاي ما مي‌شود، براساس جايگاه اجتماعي رسانه‌هاست نه برحسب وظيفه و رسالت عمومي آن‌ها، چراكه احزاب و گروه‌ها تعيين‌كنندگان اصلي راهبردهاي رسانه‌يي حال حاضر هستند.

اين كارشناس رسانه معتقد است كه اگر فضاي مطبوعات مبتني بر آزادي باشد، نقد مي‌تواند چارچوبي قانوني پيدا كند، در حالي كه اگر قانون مانع از آزادي كار مطبوعات شود، به حاشيه رانده خواهد شد و رنگ و بوي انزوا به خود مي‌گيرد.

روغني‌ها گفت: بايد به صورت عملي نقش رسانه‌ها را درك كنيم و به عمل آن‌ها پي ببريم تا بتوانند آينه تمام‌نماي جامعه باشند و برمبناي آن تمامي آنچه هست و نيست را منتشر كنند.

وي در پايان اذعان كرد: ‌اگر نقد افراد فعال در رسانه‌ها به دور از گرايش‌هاي حزبي باشد و منصفانه و عالمانه صورت بگيرد، هيچ دليلي نيست كه منتقدان و اصحاب رسانه به انزوا كشيده شوند.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۵ آبان ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-16634.186518
  • خبرنگار :