*نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها* در نشست جنگ نرم و رسانه‌هاي اجتماعي تاكيد شد: جاسوسي اينترنت يك واقعيت است

در نشست جنگ نرم، رسانه‌هاي اجتماعي و جاسوسي عنوان شد كه فيس‌بوك در بين شبكه‌هاي اجتماعي رتبه اول را دارد و ايران در ميان اولين رتبه‌هاي اعضاي فيس‌بوك قرار دارد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدصادق افراسيابي - نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در هيات كارشناسي كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌يي - با بيان اين مطلب در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت:‌امروز رسانه‌هاي تحليلي و سايبرژورناليسم مثل فيس بوك، توييتر و يوتيوب از استقبال بسياري از جانب كاربران مواجه شده‌اند و اين امر اهميت بسزايي دارد.

وي گفت:‌ رسانه‌هاي سايبر ژورناليسم امكان استفاده از مستندات صوتي و تصويري، استفاده از ظرفيت‌هاي خبري، نوشتاري توسط كاربران، فرار زماني و مكاني و امكان تعامل افراد به‌صورت مستقيم را فراهم كرده‌اند.

نماينده وزارت ارشاد در هيات كارشناسي كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌يي افزود:‌ البته تبادل آنلاين‌، اشتراك‌گذاري، رتبه‌دهي به خبرها و پيوستن افراد خاموش به رسانه‌ها از ديگر ظرفيت‌هايي است كه سايبر ژورناليسم براي كاربران خود فراهم كرده است.

افراسيابي درباره پشت پرده‌ي شبكه‌ها و سايت‌هاي اجتماعي خبري نيز خاطرنشان كرد: بايد ديد كه ديتاسنتر اين پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني و شبكه‌هاي اجتماعي كجاست و پشت پرده‌ي حذف برخي سايت‌ها، فيلم‌هاي صوتي و تصويري و صفحات چيست كه در واقع شبكه‌هاي جاسوسي آمريكا، ديتاسنتر تمامي اين شبكه‌هاي اجتماعي پرطرفدار هستند.

وي با بيان اين‌كه سواد رسانه‌يي اين است كه كاربران قدرت تشخيص سايت‌هاي آزاد و غير آزاد را داشته باشند و بتوانند عمليات رسانه‌يي و تكنيك‌هاي فن استفاده از رسانه‌ها را تشخص دهند تصريح كرد:‌ براساس يك نظريه، هويت ارتباطي، تعامل بين افراد روابط آن‌ها را تشكيل مي‌دهد و ارزش‌ها و فرهنگ آمريكا در شبكه‌ي اجتماعي پرطرفداري همانند فيس بوك مسلط شده است و كاربران ما بايد بدانند اطلاعات شخصي خود را به دست چه كساني مي‌سپارند.

نماينده وزارت ارشاد در هيات كارشناسي كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌يي ادامه داد: ‌اعتماد مردم به شبكه‌هاي اجتماعي بيش‌تر از رسانه‌هاست اما هرچند اگر پايگاه‌هاي داخلي ما دچار اشتباه ‌شوند، نبايد نسبت به پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني خارجي بيش‌تر اعتماد و مراجعه كنيم.

افراسيابي در ادامه سخنان خود گفت: ‌اميدواريم سايت‌هاي خبري و تحليلي مجوز نشريه الكترونيكي را بگيرند. زيرا ما هر سه ماه يكبار با مدير نشريه‌هاي الكترونيكي جلسه مي‌گذاريم كه اين روند بايد ادامه پيدا كند.

در ادامه اين نشست مهدي نورعلي‌شاهي - پژوهشگر رسانه - از معايب استفاده از شبكه‌هاي خارجي سخن گفت و خاطرنشان كرد: جاسوس اينترنت وجود دارد و ما بايد با تحليل همه جانبه سايت‌هايي كه حتي ظاهري سرگرم‌كننده دارند، همانند شبكه من و تو به مقابله با جنگ نرم برويم.

وي در پايان اظهار كرد: هيچ رسانه‌اي در دنيا براي ما دلسوزي نمي‌كند و بحث جاسوس اينترنت و جنگ نرم يك واقعيت اساسي است كه بايد آن را قبول كرد و با آن به مقابله پرداخت.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۸ آبان ۱۳۹۰ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-05561
  • خبرنگار : 99999