*هنر در رسانه‌هاي جهان* كارشناس رسانه: نقش هنر در انتقال اخبار به مخاطب بنيادين است

يك كارشناس رسانه معتقد است كه امروزه با پيشرفت رسانه‌ها و به وجود آمدن تكنولوژي‌هاي ارتباطي، هنر نقش اساسي و بنيادين در انتقال اخبار به مخاطب را ايفا مي‌كند.

سعيد خال - دكتراي مديريت رسانه - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره تاثير هنر بر رسانه اظهار كرد: ‌هنر در انتقال اخبار به مخاطب نقش مهمي را ايفا مي‌كند. به‌طور مثال حتي در يك رسانه مكتوب، سطربندي و موضوع و هم‌چنين هنر حروف‌چيني آن‌ها نيز مي‌تواند با هنر به كار گرفته شده موثر باشد.

وي ادامه داد: اما بخش ديگر مانند ارتباط تصويري يا بصري نيز در رسانه‌ها نقش مهمي را بازي مي‌كنند و به كارگيري زبان هنر در رسانه‌ها شامل مكتوب، تصويري و غير تصويري مهم است.

خال تاكيد كرد: يك وب سايت خوب يا روزنامه الكترونيكي خوب نيز اگر از زبان هنر بهره‌ نبرد، نمي‌تواند مخاطب خود را جذب كند.

اين كارشناس رسانه درباره تاثير بيان معضلات اجتماعي با رويكرد هنري بيان كرد: امروزه حتي يك عكس هنري نيز مي‌تواند تاثيري به مراتب بيش‌تر از يك متن بگذارد.

او افزود: حتي اين نكته مهم است كه رسانه‌هاي مكتوب از ابتدا داراي عكس و طرح نبودند ولي با آمدنشان در رسانه به مراتب تحول عظيمي ايجاد كردند.

اين كارشناس رسانه تصريح كرد: ‌هنگامي اثري هنري وارد رسانه مي‌شود، تاثيرگذاري‌اش بر مخاطب به چند برابر افزايش مي‌يابد و امروزه نيز بهتر است رسانه‌هاي الكترونيكي نيز نوع لينك‌ها و عكس‌هايي كه به كار مي‌برند را با رويكرد هنري در نظر بگيرند.

خال درباره اين‌كه چه فعاليت‌هايي بايد براي جلوگيري از به حاشيه رفتن هنر در مطبوعات انجام شود گفت: ايجاد تشكل‌هاي صنفي، به‌كارگيري روزنامه‌نگاران متخصص‌تر و نيروهاي كارآمدتر مي‌تواند به اين امر كمك كند.

او هم‌چنين درباره جشنواره‌ها و تاثيرگذاري آن‌ها در اين موضوع بيان كرد: اين جشنواره‌ها سليقه مخاطب را بالا مي‌برند و در كنار آن نيز مطالبات مردم از رسانه‌ها را افزايش مي‌دهد.

خال در پايان تصريح كرد: بهتر است ميان هنرمندان و مديران استراتژيك اين حوزه، نه در سطوح پايين، پيوند صميمي‌تر ايجاد شود و هنگام سياست‌گذاري‌ها نيز نظر هنرمندان هم در اين باره دخيل باشد و مسوولان هم گاهي خود را به نقد بگذارند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-19979.185292
  • خبرنگار :