*هنر در رسانه‌هاي جهان* يك مدرس ارتباطات: اگر هنر در حاشيه مطبوعات بماند خواننده‌ي جديد‌ي نخواهيم داشت

يك مدرس ارتباطات معتقد است: بايد تركيب، بيان مطالب و عكس براي مخاطب ‌گيرايي لازم را داشته باشد تا مخاطب را به سوي مطلب جذب و او را برروي نوشته متوقف كند.

بپژن نفيسي در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تاثير هنر بر رسانه اظهار كرد: هنر براي اين‌كه در ايجاد ارتباط تاثير‌گذار‌تر است، اهميت زيادي دارد. به همين خاطر نيز در مطبوعات، شيوه‌ي بيان در اطلاع‌رساني بسيار اهميت دارد و اگر نتوانيم با امكاناتي كه در دست داريم، مخاطب را جذب كنيم، اطلاع‌رساني‌مان كامل نمي‌شود.

او ادامه داد: اگر قرار باشد صفحه اول مطبوعات كه به نوعي ويترين آن‌هاست، فقط همان نگاه به اطلاع‌رساني باشد، براي مخاطب جاذبه ندارد و بايد براي جذب مخاطب، از حروف مختلف كه خود بخشي از فعاليت‌هاي گرافيكي است، استفاده كنيم.

اين مدرس ارتباطات تاكيد كرد: حتي در استفاده از عكس و تصاوير كه با آن صفحه‌آرايي مي‌كنيم ‌و يا هنگامي كه تهيه‌ي خبر و اطلاع‌رساني مي‌خواهد انجام شود، بايد كار هنري صورت بگيرد.

نفيسي افزود: اين موارد نيز براي صفحات وب هم كه اخباري دارند، مصداق دارد، به اين صورت كه هرچه‌قدر بتوان از تركيب رنگ‌ها و تصاوير مرتبط استفاد كرد، جاذبه‌ي بيش‌تري خواهد داشت.

او ادامه داد: از ميان ميليون‌ها صفحه ‌وب موجود، آن‌هايي موفق‌اند كه ضمن انجام اطلاع‌رساني‌، در ميان مواردي كه مشابه هم هستند، اخبار به‌صورت زيبايي با طبقه‌بندي درست در معرض ديد مخاطب قرار مي‌گيرد.

اين استاد ارتباطات تاكيد كرد: چيدمان اخبار و شيوه‌ي دسترسي به مطالب و عكس‌ها، از تزيين و هنري متاثر است كه در چيدمان انجام مي‌شود و يك روزنامه‌نگار هم بايد اين شناخت را داشته باشد و بداند كه بايد از امكانات گرافيكي و زمينه‌ بخش‌هاي هنري كه در دسترس‌اند، استفاده كند.

نفيسي تاكيد كرد: رسانه‌ها بايد در صفحات اول مجلات و نشريات، هم‌چنين در نوع رنگ، صفحه‌بندي و غيره كه در تاثير‌گذاري و جذب مخاطب تاثير دارد، دقت داشته باشند تا ميان صد‌ها نشريه،‌ مخاطبان را به سمت خود بكشانند.

او با اشاره به نحوه‌ي جذب مخاطب با استفاده از هنر گفت: تنها جذب مخاطب مطرح نيست، بلكه نگه‌ داشتن مخاطب است كه بايد محتواي پربار و غني هم داشته باشند.

نفيسي در ادامه درباره‌ي تاثير بيان رويداد‌هاي اجتماعي با رويكرد هنري تاكيد كرد: اگر بخواهيم زشتي‌ها و زيبايي‌ها را نشان دهيم، اگر عكاس يك هنرمند باشد و لحظه‌هاي مناسب و تاثير‌گذار را شكار‌ كند، خود اين موضوع ايجاد ارتباط مي‌كند.

او تصريح كرد: گاهي عكس‌ها مي‌توانند ديدگاه مخاطب را به سمت موضوعات اجتماعي مثبت كرده و نگاه متفاوت‌تري كه پنهان بوده را با يك عكس هنرمندانه نشان دهند.

او تاكيد كرد: كسي كه در كار اطلاع‌رساني است، بايد نكات مهم را ببيند و آن‌ها را در حاشيه‌هاي خبر ذكر كند كه اين خود در امر اطلاع‌رساني يك هنر است.

وي افزود: برخي مواقع حاشيه رويداد‌ها از خود آن‌ها مهم‌تر است، به دليل اين‌كه حاشيه را كم‌تر كسي ديده است اما نگاه هنرمندانه و تيزبين روزنامه‌نگار آن را ديده و در نتيجه آن‌ بخش تاثير‌گذارتر از متن بوده است.

نفيسي درباره‌ي اينكه آيا رسانه‌هاي جديد مي‌توانند نوعي بستر‌ساز فرهنگي باشند، بيان كرد: اين موضوع كه آيا اين نوع رسانه‌ها مي‌توانند تاثير‌گذارتر باشند، يك مساله است زيرا دسترسي و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. ممكن است گاهي هزينه ‌رساندن پيام از سوي صدا‌وسيما بالا باشد، اما شخصي ديگر با گرفتن آن تصاوير از طريق امكانات كم‌تر همانند گوشي تلفن همراه و دوربين‌هاي كوچك‌ اين پيام را برساند.

اين مدرس ارتباطات تاكيد كرد: گاهي ديده مي‌شود كه در دانشگاه‌ها نيز دانشجويان به جاي استفاده از مقالات از فيلم و تصوير براي ارائه‌ي مفاهيم خود استفاده مي‌كنند. اين امر هم كار استاد را راحت‌تر مي‌كند و هم مطلب را با بيان تصوير جذاب‌تر جلوه مي‌دهد و آن مطلب را غني‌تر مي‌كند و قابليت بيان آن براي جمع وسيعي از دانشجويان نيز فراهم مي‌شود.

او اظهار كرد: اگر از اين امكانات جديد خوب استفاده شود، بسيار تاثيرگذار است اما بايد در بسترسازي فرهنگ با رسانه‌هاي جديد، آموزش‌هاي لازم در استفاده از بهينه‌ي آن‌ها هم داده شود.

وي هم‌چنين درباره‌ي راهكار در حاشيه قرار‌ نگرفتن هنر در مطبوعات ايران گفت: گاهي ممكن است پرداختن به اين موضوع براي ما پر هزينه‌تر شود و برخي مواقع توجهي كه بايد و شايد به اين قضايا نشده است؛ ممكن است اين مساله در كوتاه‌مدت نمايانگر نباشد، اما در بلند‌مدت به برنامه‌هايي كه داريم شدت كم‌تري مي‌دهد و ميزان علاقه‌ نيز كم‌تر مي‌شود؛ اگر از اين امكانات در دسترس استفاده نكنيم، نسبت به كاري كه انجام مي‌دهيم، لطمه مي‌بينيم.

نفيسي اظهار كرد: اگر هنر در حاشيه‌ قرار بگيرد و مثلا آن‌طور كه بايد به گرافيك صفحات در مطبوعات توجه نشود، ضمن كم‌شدن خواننده‌ي ثابت، خواننده‌ي جديد‌تري هم به دست نمي‌آوريم.

وي با اشاره به اين‌كه امروزه زمينه‌هاي اطلاع‌رساني افزايش يافته است، گفت: نسل جوان و مخاطبان جديد‌تر به دنبال جذابيت بيش‌تري هستند و براي اينكه زمينه‌هاي اطلاع‌رساني بسيار بيش‌تر شود بايد از همه‌ي امكانات مفيد براي جذب مخاطب حداكثري استفاده شود.

اين مدرس ارتباطات ادامه داد: هنر بايد در بيان حجم مطالب، رنگ‌ها، صفحه‌بندي، حروف متناسب، قطع مطلوب‌تر، پس‌زمينه‌ها و تعداد مطالب در صفحات اول و در حاشيه‌ها و در مجموع اين‌كه موارد مطلوب براي مخاطب در نظر گرفته شود و درباره آن از مخاطب پرسش شود، در نظر گرفته شود.

نفيسي درباره‌ي تاثير برگزاري جشنواره‌هاي هنري در رسانه‌ها و مخاطبان بيان كرد: اگر در جشنواره‌ها و از سوي دست‌اندركاران، زمينه‌ها و پارامتر‌هاي قابل قبول، ارزيابي شوند، تعادل در جشنواره‌ها ايجاد خواهد شد.

وي در پايان گفت: هم‌چنين بايد از متخصصان بخش‌هاي رسانه و هنري دعوت شود تا در اين باره با برنامه‌ريزي بيش‌تر عمل كنند و به بررسي بهترين روزنامه‌ها و خبر‌هاي پرمخاطب و غيره بپردازند و در جهت موفق ‌بودن آن حركت كنند.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-18245.184991
  • خبرنگار :