*هنر ر رسانه‌هاي جهان* مدير مسوول روزنامه سياست‌روز: بايد به ظرفيت‌هاي بلااستفاده‌ي هنر در رسانه‌ها توجه شود

يك مدير مسوول روزنامه ظرفيت‌هاي بلااستفاده هنر در رسانه‌ها را قريب صد درصد دانست و گفت:‌ بخش حال حاضر هنر در رسانه‌ها، بخشي اندك از حوزه فراخ فرهنگ است كه توجه بيش‌تر به آن مي‌تواند آموزه‌هاي ديني را نيز دچار تحول كند.

محمد پيرعلي - مدير مسوول روزنامه سياست‌روز - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حوزه فعاليت رسانه‌ها مخصوصا مطبوعات نوشتاري را داراي خلاهاي جدي دانست و اظهار كرد: هنر يكي از خلاهاي رسانه‌ها در حال حاضر به شمار مي‌رود چراكه بهره‌برداري نامناسب از آن باعث شده برخي ايجاد جذابيت‌ها براي مخاطب از ديد بصيري شكل نگيرد.

وي استفاده از فونت فارسي را داراي جذابيت چنداني ندانست و گفت: اين فونت در برابر ساير فونت‌ها داراي ضعف‌هايي است كه از جذابيت‌هاي آن كاسته است ولي با توجه به خلاقيتي كه خود مسوولان رسانه‌ها و فعالان مطبوعاتي مي‌توانند داشته باشند، زمينه‌هاي ارتقاي جذابيت فونت فارسي نيز فراهم خواهد شد.

او خاطرنشان كرد: جشنواره هنر در رسانه كه براي نخستين بار توسط وزارت ارشاد برگزار خواهد شد، مي‌تواند با تاكيدي كه بر حوزه هنر دارد، جايگاه اين بخش را در رسانه‌ها فراتر ببرد و موجب تاثيرگذاري هرچه بيش‌تر آن‌ها بر مخاطبان شود.

مدير مسوول روزنامه سياست روز استفاده از ظرفيت‌هاي كاريكاتور را در رسانه پايين دانست و تصريح كرد: ‌رسانه‌هاي ما از كاريكاتور بسيار كم استفاده مي‌كنند، در حالي كه اين بخش جزو لاينفك رسانه‌هاي خارجي به حساب مي‌آيد.

او اضافه كرد: دليل اين موضوع اثرگذاري مستقيم كاريكاتور بر مخاطب است اما متاسفانه در كشور ما كاريكاتوريست نيز جايگاه خود را پيدا نكرده است و برخي رسانه‌ها نيز غافل از اين هستند كه يك كاريكاتور مي‌تواند كار ده‌ها مقاله را انجام دهد.

اين كارشناس روزنامه‌نگاري درباره نقش رسانه‌ها به عنوان واسط انتقال پيام هنر به مخاطبان ابزار كرد: ‌اول از هر چيز در اين راستا، رسانه‌ها بايد اهميت خود را درك كنند و بعد با كمك‌هايي كه توسط برخي مسوولان و نهادهايي خاص همچون وزارت ارشاد مي‌شود، جايگاه اصلي اين حوزه به آن برگردد اما اين وزارتخانه هم تنها نبايد به يك جشنواره اكتفا كند چرا كه كافي است كمي توجه‌ها را از خبرنگار و روزنامه‌نگار به ساير اركان يك نشريه و رسانه جلب كنيم تا متوجه برخي ضعف‌ها و چالش‌ها شويم.

وي درباره برخي راهكارهايش براي رفع چنين معضلاتي يادآور شد: وزارت ارشاد كه قدم اول را در راستاي اهميت جايگاه هنر در رسانه‌ها برداشته است، بايد در همين جشنواره از اهالي رسانه‌ها نظراتشان را جويا شود و با جمع‌آوري پيشنهادات راهكارهاي ارتقاي جايگاه هنر در رسانه را بيابد.

پيرعلي افزود: بخشي را كه مربوط به حاكميت است بايد در دست وزارتخانه بماند اما ساير بخش‌ها مي‌تواند با كمك خود رسانه‌ها ارتقاء يابد تا جشنواره نيز از حالت سمبليك خارج شود.

مدير مسوول روزنامه سياست روز شرايط جوامع و سياست را تاثيرگذار در بخش هنري رسانه‌ها عنوان كرد و گفت: مسلما اگر شرايط سياسي جامعه دچار التهاب باشد، تاثير خودش را بر رسانه‌ها و مخاطبان خواهد گذاشت و در اين شرايط وظيفه خود رسانه‌هاست تا با حفظ آرامش، احساس امنيت را براي هنرمندان نيز به ارمغان آورند تا آن‌ها بتوانند به دور از سياسي‌بازي‌ها به انجام فعاليت خود بپردازند.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-18237.184989
  • خبرنگار :