صالح‌آبادي اعلام کرد: گروه آريا هيچ سهمي از شرکت‌هاي اصل 44 خريداري نکرده است

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد خريد سهام شركت‌هاي دولتي از سوي گروه آريا، آخرين وضعيت بورس نفت و بورس انرژي توضيحاتي ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر علي صالح آبادي اظهار كرد: اختلاس‌گر سه هزار ميلياردي در بورس هيچ شرکتي ندارد و سهام هيچ شرکت اصل چهل و چهاري را خريداري نکرده است.

وي در مورد پذيره نويسي بانک آريا در بورس و بازگشت پول پذيره‌نويسي اين بانک گفت: پول پذيره نويسي بانک آريا نزد يکي از بانک‌هاي تحت نظارت بانک مرکزي است و با توجه به اينکه مجوز اوليه انجام پذيره نويسي از سوي بانک مرکزي صادر شده است لذا براي بازگشت پول از بانک مرکزي بايد سوال شود.

صالح آبادي اضافه کرد: پول موسسان بانک آريا نيز نزد بانک مرکزي است و بانک مرکزي در خصوص برگشت پول پذيره نويسان تصميم‌گيري خواهد کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که گروه آريا در بورس سهامي خريداري کرده است يا نه؟ گفت: خير، در بورس بحثي در اين خصوص وجود نداشته و اين فرد سهامي از بورس خريداري نکرده است.

رييس سازمان بورس تاکيد کرد: اين فرد هيچ شرکت اصل چهل و چهاري از بورس خريداري نکرده است.

صالح آبادي در مورد وضعيت سهام فولاد خوزستان که گفته مي‌شود قرار بوده از سوي گروه آريا خريداري شود، توضيح داد: 30 درصد سهام اين شرکت در مقطع زماني عرضه و به بخش خصوصي فروخته شد و در حال حاضر سهام فولاد خوزستان متعلق به دولت است و ارتباطي به اين گروه ندارد.

دبير شوراي عالي بورس در پاسخ به اين سوال که چرا نفت در بورس نفت معامله نمي شود؟ گفت: ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي انجام معاملات نفت به حوزه بازار سرمايه مربوط بود که اقدامات لازم در اين خصوص انجام شد و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

وي اضافه کرد: در عرضه هاي قبلي بعضي قيمت‌ها وجود داشت که با قيمت‌هاي مورد نظر خريداران فاصله داشت، بنابراين مقرر شد که شرکت ملي نفت جلساتي با خريداران برگزار کند تا کار به جايي نرسد که شرکت ملي نفت عرضه کند ولي هيچ خريداري در بورس حضور پيدا نکند.

وي در مورد احتمال توقف بورس نفت گفت: آنچه مربوط به بازار سرمايه و فراهم شدن بستر انجام معاملات بود انجام شد اين در حالي است که موفقيت انجام معاملات به چگونگي حضور فروشنده نفت و خريداران بستگي دارد تا ديدگاه‌هاي آنها به هم نزديک باشد و اين بخش از اختيارات بازار سرمايه خارج است.

رييس سازمان بورس در ادامه به راه اندازي بورس انرژي اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهام موسسان بورس انرژي تخصيص پيدا کرده است که 80 درصد آن توسط موسسان و 20 درصد آن از طريق پذيره نويسي عمومي تامين مي شود.

صالح آبادي از پذيره نويسي بورس انرژي در مهر ماه خبر داد و اضافه کرد: پس از واريز پول توسط موسسان و نهايي شدن طرح اساسنامه عرضه عمومي انجام خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: اولين محصولي که در بورس انرژي عرضه مي شود برق است که در اين بازار مورد کشف قيمت قرار مي گيرد.

به گفته صالح آبادي بورس انرژي داراي ساختمان و نرم افزار معاملاتي مستقل خواهد بود و زير ساخت‌هاي متفاوتي با ساير بورس‌ها خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 9006-16299
  • خبرنگار :