*رمضان در اسارت* سخنراني مرحوم ابوترابي به مناسب شبهاي قدر در اسارت
در اين شبهاي قدر و اين لحظههاي گران و سرنوشتساز بايد به خود آمده و با مروري به گذشته، از ضعفها و بديها دست كشيده و طلب آمرزش كنيم و با نيتي پاك و خالصتر به درگاه خدا روي آورده و براي موفقيت خود و عزت مسلمين و بهبود وضع آنان و فرج آقا امام زمان(عج) و موفقيت بيشتر خدمتگزاران دعا كنيم. به گزارش سرويس فرهنگ و حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جملات بالا بخشي از سخنراني مرحوم حاج سيدعلياكبر ابوترابي به مناسبت شبهاي قدر در اسارت است. متن كامل اين سخنان به شرح زير است: «بسمالله الرحمنالرحيم» لاحول ولاقوهالابالله العليالعظيم. ربنا اتنا من لدنك رحمته و هييء لنا من امرنا رشدا.«انا انزلناه فيه ليلهالقدر و ما ادراك ما ليلهاقدر ليلهالقدر خير من الف شهر تنزل الملائكه و الروح فيها باذن ربهم من كل امر سلام هي حتي مطلعالفجر». خداوند به آبروي محمد و آل محمد (ص)، همه شما و اين امت را از بيشترين بركات اين ماه شريف،اين شبهاي رحمت و آمرزش بهرهمند فرمايد و به توجهات و عنايات خاصه اميرالمومنين(ع) در اين شبهاي قدر، اعمال گذشته شما مقبول و كم و كسريها مورد عفو و آمرزش قرار گرفته و در آينده در وطن عزيز با سرافرازي و آزادي، موفقيتي بيش از گذشته داشته باشيم. اين شبها با عظمتترين شبهاست و به احتمال قوي شب قدر بين 19 و 21 و 23 است. اگرچه همه در اين شبها به ياد شما هستند و جهت بازگشتن به سلامت شما دعاگو؛ ولي همه از امام و اين امت چشم به دعاي شما دوختهاند و يقينا دعاي شما عزيزان اسير برايشان بيتاثير نخواهد بود. در مورد شب قدر،هم سند قرآني داريم،«انا انزلناه في ليلهالقدر و ما ادراك ما ليلهالقدر ليلهالقدر خير من الف شهر» و هم در روايات ائمه معصومين(صلواتالله عليهماجمعين) از آن بسيار با عظمت ياد كردهاند. لذا ما ترديدي در وجود چنين شبي و عظمت آن نداريم. اما خصوصيت شب قدر در اين است كه اولا شب رحمت است و در پربركتترين شبهاي سال و در چنين شبي،مروري به اعمال گذشته انسان شده و با در نظر گرفتن وضعيت فعلي انسان و اعمال و نيت و وضعيت گذشته او، جدول كلي زندگي يكساله از طرف ذات اقدس حق به صورت عادلانهاي ترسيم ميگردد. البته اين تقدير حكيمانه هرگز به معناي اين نيست كه صرفا سرنوشت انسان با تقدير الهي از دست انسان خارج شده و ديگر انسان اختياري از خود نداشته باشد. بلكه اين تقدير الهي بدين جهت است كه آنان آنچه را كشت كرده، در سال آينده به ثمر برساند و درو كند؛ زيرا خلقت حكيمانه خدا آن چنان حساب شده است و دقيق، كه كمترين حركت امروز ما از خوب يا بد، بدون شك در سرنوشت فرداي ما و بلكه فرداهاي ما دخالت مستقيم دارد. در واقع، عمل امروز همانند بذري است كه در آينده به ثمر ميرسد و دقيقتر اينكه،عمل و نيت امروز ما و دعاي خيرمان به يقين در سرنوشت ما و فرزندان ما مؤثر است و اين تدبير حكيمانه پروردگار عالم انجامپذير است. پس، چنين نيست كه من امروز هرچه خواستم بكنم و فردا به هر خواستهام برسم؛ بلكه فردا به آن چيزي ميرسم كه امروز با عمل، زمينهاش را براي خودم فراهم كردهام و اين نشانه عدالت و حكمت خداوندي است و شب قدر تحقق بخشنده به اين واقعيت است و حركت عالم وجود در اين جهت را تنظيم كرده و شكل ميبخشد. پس، شب قدر، بيقدر كردن انسان و بياختيار نمودن او نيست؛ بلكه قدر دادن و ارزش بخشيدن به كردههاي اوست. بدينسان، در سايه تدبير حكيمانه خدا، هر كه را سرنوشتي است متناسب با كردههاي او. اگر در قرآن كريم آمده است: خداوند به بندگانش رحيم است و مهربان، و ظالم نيست، اين مهرباني در دنيا به گونهاي است و در آخرت به گونهاي ديگر. در دنيا با اين تقدير و تدبير حكيمانه، هر يك به راهي متناسب با اعمالش هدايت شده و در آخرت به بهشت و جهنم ختم ميگردد. در واقع، اين راهي است كه انسانها با عمل خودشان انتخاب كردهاند و در نهايت، بهشت و جهنم نيز حاصل عمل ماست و با اين حساب، بر انسانهاي پاك و تبهكاران ناپاك، به ظاهر روزگار يكسان ميگذرد و گويي حساب در كار نيست، غافل از آنكه هر يك مسير مخصوص به خود را ميپيماند كه اين تقدير و تدبير خداي حكيم است. گرچه ما معمولا بيتوجه به آن هستيم. اين حركت حساب شده آن چنان دقيق است كه حتي منكرين خدا – از ماديگراها – ميگويند: حركت امروز ما تعيين كننده سرنوشت فرداي ماست و وقتي سوال كنيم: به چه دليل؟ ميگويند: تجربه اين واقعيت را ثابت كرده؛ تجربه را بالاترين دليل ميدانند. ما هم اين واقعيت را قبول داريم و ميگوييم: تنظيمكننده اين بساط كه در اين عالم هر كسي به نتيجه عملش ميرسد، دست خداي حكيم است،نه يك پديده مادي و زائيده اتفاق. چرا كه خدا عالم را عبث و بيهوده نيافريده و هدفي در كار است و با اراده خدا هر فرد را مسيري است متناسب با عملش؛كه اين عين عدالت است نه بيعدالتي. البته تقدير الهي فراهم كننده زمينه رستگاري است متناسب با عمل خود انسان. ولي در عين حال هيچگاه خداوند كسي را به پرتگاه هلاكت نميكشد و اين خود مائيم و نتيجه عمل. «ان احسنتم احسنتم لانفسكم و ان اسأتم فلها». خوبي شما به خودتان باز ميگردد و بدي دامنگير خودتان ميگردد. در اين شبهاي قدر و اين لحظههاي گران و سرنوشتساز بايد به خود آمده و با مروري به گذشته، از ضعفها و بديها دست كشيده و طلب آمرزش كنيم و با نيتي پاك و خالصتر به درگاه خدا روي آور شده و براي موفقيت خود و عزت مسلمين و بهبود وضع آنان و فرج آقا امام زمان(عج) و موفقيت بيشتر خدمتگزاران دعا كنيم. اگر در شبهاي قدر، خود آبرويي نداريم، آبرومندان درگاه اقدس حق را ـ از معصومين (ع) و شهدا ـ واسطه قرار داده و آنان را شفيع خود قرار ميدهيم و اگر دستمان به دامان پرخير و بركت پيغمبر(ص) نميرسد،يادگار گرانقدر آن حضرت، قرآن كريم را برسر نهاده و خدا را به اين كتاب مقدس و پاكان ياد شده در آن و آيات باعظمتش قسم داده كه ما را در سايه قرآن،مشمول رحمت خود در اين ايام و ديگر ايام سال داشته و از عمل كنندگان به قرآن و نصايح گرانقدر انبياي الهي و ائمه معصومين (ع) قرارمان دهد و در دنيا و آخرت از اصحاب قرآن باشيم. اميدواريم به عظمت قرآن و حقانيت رسول گرامي اسلام(ص) و نيت پاك شما و دعاي خير مؤمنين، در سايه قرآن آن چنان كه رضاي حق و رضاي ائمه معصومين(ع) است زندگي كنيد و اعمال گذشته شما مقبول، ضعفها و كم و زيادها مغفور و آمرزيده و در آينده از موفقيت بيشتري در سايه بندگي حق و توجهات معصومين (ع) برخوردار بوده و به زودي در وطن عزيزمان به همه آرزوهاي پاك و انساني خويش در سايه اسلام عزيز دست يابند. والسلام. انتهاي پيام