پس از ماجراهاي افزايش ماليات بر ارزش افزوده و رشد قيمت ديه، اين بار نرخ رسمي ارز افزايش يافته تا براي سومين بار سايه گراني بر سر خودروها بيفتد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، بانک مرکزي به تازگي دريک اقدام ضربتي با وعده از بين بردن دو نرخي بودن ارز، قيمت دلار و برخي از ارزهاي ديگر را 10تا 12 درصد افزايش داد. اين کار باعث شد که اکنون قيمت ارز در بازار آزاد با افزايش روبه رو شود؛ به طوري که هردلار آمريکا تا 1250 تومان بالا رفت.
اين افزايش قيمت به طور حتم روي مواد اوليه توليد اثر خواهد گذاشت. در صنعت خودرو نيز اين موضوع روي قطعات خودرو اثرگذار خواهد بود و به تبع آن نيز بر گراني خودروهاي داخلي دامن خواهد زد.
مديران رده بالاي اقتصاد کشور اقدام مذکور را براي تسلط بر بازار و کوتاه کردن دست دلالان اعلام کردهاند، اما اين در حالي است که طبق اظهارات کارشناسان، اين کار به نظر به جاي تسلط بر بازار، سود هنگفتي نصيب دلالان خواهد کرد.
افزايش نرخ ارز به گفته خودروسازان، تمام تلاشها و برنامههاي آنها را براي ثبيت قيمت پنبه ميکند. طبق اظهارات فعالان اين صنعت، خودروسازان برمبناي دلار هزار و 50 تومان و براساس نرخ ارز در بودجه 1390 برنامه ريزي کرده بودند و فکر نميکردند که قيمت ارز توسط بانک مرکزي يک شبه گران شود.
خودروسازان قطعاتي را که هم اکنون سفارشگيري ميکنند، چند ماه بعد به دستشان ميرسد و آن را وارد خط توليد ميکنند، اما چون بايد متناسب با قيمت فعلي ارز ، پول به گمرک بدهند، افزايش نرخ ارز زودتر از اينها بر هزينه تمام شده خودرو اثر ميگذارد. به عبارت ديگر قطعاتي که وارد کشور ميشوند، بين 25 تا 64 درصد تعرفه گمرکي دارند، بنابراين پرداختي خودروسازان به گمرک طبق قيمت فعلي ارز خواهد بود و هرچه ارزبري خودرو بالا باشد، تاثير پذيري آن از افزايش نرخ ارز نيز بيشتر خواهد بود .
برخي از کارشناسان بر اين باورند که افزايش نرخ ارز حداقل پنج درصد به قيمت خودروهاي داخلي اضافه خواهد کرد و اين موضوع به ضرر مشتريان تمام ميشود. از آنجا که خودروساز يک بنگاه اقتصادي است و درمقابل سهامداران خود مسئول هستند، براي جبران افزايش هزينههاي توليد ناشي از افزايش نرخ ارز چارهاي جز بالا بردن قيمت نخواهند داشت.
شايد اين هم از بدشناسي مشتريان ايراني باشد که با وجود اعلام سال گذشته خودروسازان مبني بر تثبيت قيمتها پشت سر هم اتفاقاتي رخ ميدهد و منحني قيمت در مسير صعودي قرار ميگيرد.
انتهاي پيام