يكي از مديران ايرانخودرو: غيرواقعي بودن برچسب سوخت خودروها را تاييد نميكنيم روآ و وانت باردو به زودي از خط توليد خارج ميشوند
بحث جايگزيني برچسبهاي سوخت خودروها و صحت نداشتن برخي از آنها اين روزها در محافل خبري كمكم داغ ميشود. اين در حالي است كه ايرانخودرو مي گويد اساسا درست نبودن اين برچسبها را قبول ندارد. کيوان وزيري - مديرنظارت و اجراي استانداردهاي ايرانخودرو، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از برخي سياستهايي كه با شرايط اختصاصي خودروسازان تناسبي ندارد، انتقاد كرده و تاكيد كرد كه اين شركت بر اساس استانداردهاي موجود، برچسبهاي سوخت خودروها را نصب ميكند و در اين زمينه كوتاهي رخ نداده است. وي با بيان اينكه اعدادي كه روي برچسبها درج شده، طبق بررسيهاي استاندارد بوده است، در مورد اين كه احتمال دارد در بازنگريهايي كه موسسه استاندارد وعده آن را داده است، معيار ميانگين مصرف از سطح D به سطح G تغيير كند، گفت: سازمان بهينهسازي مصرف سوخت، معيار G را ميانگين مصرف هشت ليتر در هر 100 كيلومتر در سيكل تركيبي تعيين كرده است كه اين باعث مي شود ما حتي اگر مصرف خودروهاي خود را به شش ليتر در سيكل تركيبي برسانيم، باز هم در محدوده قرمز جدول مصرف سوخت قرار داشته باشيم كه اين معيار به نظر ما بسيار سختگيرانه است. وزيري در ادامه تاكيد كرد كه رويكرد و تاكيد اول در ايرانخودرو بر مساله اشتغال است؛ با اين وجود ايرانخودرو به مساله كيفيت هم توجه دارد و در همين راستا تصميم بر خروج روآ و وانت باردو از خط توليد گرفته است كه به زودي عملي خواهد شد. مديرنظارت و اجراي استانداردهاي ايرانخودرو در پايان تصريح كرد كه تدوين استاندارد بايد با شرايط هماهنگ باشد؛ ضمن اين كه با توجه به حركت خودروسازان به سمت كسب استاندارد يورو4 در سال آينده، خود به خود معيارهاي مصرف سوخت خودروها تغيير خواهد كرد. انتهاي پيام