آيا هر کليک اضافه در وب افول رسانه‌هاي سنتي را به‌دنبال دارد؟

امروزه رسانه‌ها از جمله قدرتمندترين ابزارهاي در اختيار بشر محسوب مي‌شوند. واقعيت اين است که جهان در حال حاضر وارد عصر تازه‌اي شده است که در آن رسانه‌هاي الکترونيک حاکميت بلامنازعي در تمامي عرصه‌هاي زندگي بشر ايجاد کرده‌اند و به‌طور غيرقابل باوري با شتاب در حال ايجاد تغييرات بسيار گسترده‌تري در تمامي شئونات زندگي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه امروز هستند اما... 

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آميختگي دانش و اطلاعات با انقلاب ديجيتال از جمله ويژگي‌هاي عصر رسانه‌هاست و تفوق و تسلط تکنولوژي‌هاي جديد ارتباطي موجب شده است که رسانه‌هاي الکترونيک مبتني بر فضاي وب تأثيرات چشمگيري بر رسانه‌هاي سنتي همچون مطبوعات کاغذي و راديو تلويزيون بگذارند.

اين تأثيرات آن قدر گسترده و عظيم است که مي‌تواند رسانه‌هاي مکتوب و سنتي را دستخوش تغيير و تحولات جدي کند و حتي آينده آنان را در معرض خطر قرار دهد. فاطمه قنبري - در مقاله‌اي كه در همشهري آنلاين منتشر شده، به موضوع تفاوت ژورناليسم مجازي و رسانه‌هاي سنتي پرداخته است كه اين گزارش از آن برگرفته شده است.

فراهم شدن امکانات بسيار وسيع و جديد براي پخش اخبار و برنامه‌ها به مخاطبان و گسترش شيوه‌هاي جديد ارائه اطلاعات به مخاطبان، فراملي ‌شدن جريان اطلاعات و تعاملي ‌بودن از جمله ويژگي‌هاي مهم رسانه‌هاي جديد است که بر فضاي رسانه‌هاي سنتي سايه سنگيني افکنده است.

شکل‌گيري سايبر ژورناليسم در برابر ژورناليسم سنتي در عرصه خبر‌رساني که به سرعت در حال بسط يافتن و جذب مخاطب است، رقيبي جدي و قوي براي رسانه‌هاي سنتي محسوب مي‌شود. واقعيت اين است که رسانه‌هاي جديد الکترونيک، زمان و مکان را درنورديده و بن‌بست‌هاي تحميل شده در روزنامه‌نگاري سنتي از قبيل محدوديت در تيراژ، مکان و زمان را به چالش کشيده است.

پيدايش روزنامه‌نگاري آنلاين يا ديجيتال که از دهه 1990 در آمريکا و سپس در اروپا و ساير نقاط دنيا شکل گرفت مزايا و امکانات گسترده و متنوعي را در اختيار فضاي رسانه‌يي دنيا قرار داد. تعاملي بودن، دسترسي نامحدود، عدم‌نياز به شبکه توزيع، عدم‌محدوديت زماني و مکاني از جمله ويژگي‌هاي قابل اعتنا در اين عرصه است.

رسانه‌هاي الکترونيک همچون رسانه‌هاي سنتي با مخاطب منفعل و ايستا روبه‌رو نيستند و تعاملي بودن جزء لاينفک رسانه‌هاي مبتني بر وب است. همچنين فضاي دروازه‌باني خبر که در رسانه‌هاي سنتي که به‌طور مطلق در اختيار سردبيران اين رسانه‌ها بود از آنان گرفته شده است و مخاطبان رسانه‌هاي الکترونيک نيز سهمي در خلق اين فضا برعهده گرفته‌اند. مخاطبان در حال حاضر خود در فضاي وب مي‌توانند تصميم بگيرند چه محتوايي را، چه موقع و با کدام شيوه مطالعه کنند.

سرعت بالا در توليد و انتشار اخبار، صرفه جويي در وقت، هزينه و نيروي انساني از جمله تفاوت‌هاي رسانه‌هاي الکترونيک با رسانه‌هاي سنتي است که موجب برتري رسانه‌هاي جديد در برابر رسانه‌هاي سنتي شده است.

توزيع افقي اطلاعات در توليد و انباشت اطلاعات، فقدان سانسور به‌دليل نبود کنترل و محدوديت و نظارت دولت‌ها نکاتي است که روزنامه‌نگاري سنتي هيچ‌گاه نتوانسته است آن را تجربه کند و از جمله مشخصه‌هاي رسانه‌هاي عصر جديد تلقي مي‌شود.

بي‌ترديد رسانه‌هاي الکترونيک مفهوم تيراژ در مطبوعات را به کلي دستخوش تغيير کرده‌اند؛ به‌نحوي که استقبال مخاطبان از رسانه‌هاي آنلاين مبتني بر وب از چالش‌هاي جدي ميان روزنامه‌نگاري سنتي و جديد است.

به‌طور يقين با توجه به عدم‌توانايي و کنترل دولت‌ها بر رسانه‌هاي جديد، رعايت خطوط قرمز در اين رسانه‌ها بسيار کمرنگ‌تر از رسانه‌هاي سنتي است و به همين دليل مرز ميان شايعه و واقعيت مي‌تواند به طرز قابل توجهي کاهش يابد.

مولتي مديا بودن (ترکيب صدا و تصوير) از جمله ويژگي‌هاي رسانه‌هاي جديد است که نقصان رسانه‌هاي سنتي در اين بخش را به رخ مي‌کشد زيرا ويژگي مولتي مديا بودن به‌ويژه براي جوانان که همواره خواهان جذابيت و دسترسي به آخرين اخبار و اطلاعات با سرعت بالا و روش‌هاي متنوع هستند، آنان را به طرز فزاينده‌اي به سمت رسانه‌هاي جديد سوق مي‌دهد.

تکثر و تعدد منابع خبري هرچند ممکن است در موارد زيادي قابل اعتنا نباشند اما باعث شده که مخاطبان حتي براي لحظه‌اي هم منتظر دريافت اخبار از يک يا چند منبع خبري محدود نباشند و با سرعت، منابع خبري متعدد را چک کرده تا از صحت و سقم اخبار مطلع شوند.

آنچه نبايد از نظر دور داشت اين است که به هر حال رسانه‌هاي جديد جذابيت‌هاي خاص خود را دارند و مي‌توان آن را رقيبي جدي و قدرتمند که رسانه‌هاي سنتي را تهديد مي‌کنند، قلمداد کرد. با اين فرض جاي طرح اين پرسش جدي وجود دارد که با توجه به مجهز بودن رسانه‌هاي جديد به ابزارهاي تکنولوژيک جديد و استقبال روزافزون از آنان به راستي آيا زمان مرگ رسانه‌هاي سنتي فرا رسيده است و آيا بر مرگ آنان بايد شيون کرد؟ آيا هر کليک اضافه در فضاي وب اضمحلال و افول بيشتر رسانه‌هاي سنتي را به‌دنبال دارد؟

در مقابل نظريات برخي صاحب‌نظران ارتباطي که بر افول زودهنگام رسانه‌هاي سنتي تأکيد مي‌کنند، برخي ديگر همچنان روزنامه‌نگاري سنتي را قابل اعتناتر، صادق‌تر و جذاب‌تر مي‌دانند و اما نظريه سومي نيز وجود دارد که معتقد است با وجود تفاوت‌ها، اين دو شيوه از روزنامه‌نگاري مي‌توانند در جهت تکميل و تقويت يکديگر گام بردارند و معجزه چاپ و قلم همچنان به قوت خود باقي است و تعداد کليک‌ها در فضاي وب، تهديدي جدي براي رسانه‌هاي سنتي محسوب نمي‌شوند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9003-01110.180123
  • خبرنگار : 71088