فراز، هوو نيست! نگاهي به مهم‌ترين تفاوت‌هاي اين دو كشنده

عليرغم برخي مسائل مطرح شده در ماه‌هاي اخير، كاميون فراز تاييديه‌هاي فني و ايمني موسسه استاندارد را دريافت كرده و آماده ورود به بازار است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنا بر اطلاعات به‌دست آمده، فراز كاميوني است كه اگرچه از سوي همان كارخانه سازنده كاميون‌هاي هوو توليد شده، اما از لحاظ مختلف به ويژه استانداردهاي ايمني با هوو متفاوت است. كاميون‌هاي فراز داراي تجهيزات ايمني به‌روزي همچون ترمز ضد قفل، سيستم ترمز موتور (EVB)، سيستم كروز كنترل و محدودكننده سرعت و سيستم كنترل و عيب‌ياب الكترونيكي هستند كه كاميون هوو فاقد آن است. استاندارد آلايندگي فراز يورو 3 است، در حالي كه هوو استاندارد يورو 2 را پاس مي‌كند. طبق بررسي‌هاي انجام شده، كاميون فراز از نظر ويژگي‌هاي فني و ايمني تفاوت‌هاي بسياري با هوو دارد كه برخي از آن‌ها به اين شرح است: كاميون فراز مجهز به سيستم كروز كنترل و محدودكننده سرعت است، در حالي كه هووها فاقد اين ويژگي هستند. مصرف سوخت كاميون فراز كمتر ازهوو بوده و در حدود 38 ليتر در هر 100 كيلومتر است. همچنين كاميون فراز بر خلاف هوو داراي ترمز كمكي بوده و ظرفيت تانك باد آن نيز بيشتر از هوو است. كاميون فراز مجهز به سيستم تنظيم الكترونيكي موتور و سيستم CAN است، در حالي كه هووها فاقد اين تجهيزات هستند؛ ضمن آن‌كه پدال گاز در كاميون‌هاي فراز الكترونيكي، اما در هووها مكانيكي است. در كاميون فراز خاموش كردن موتور به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود، در حالي كه هووها فاقد اين ويژگي هستند. علاوه بر آن تعداد دنده‌هاي كاميون فراز بيشتر از هوو است به‌گونه‌اي كه فراز 10 دنده در جلو و سه دنده در عقب دارد در حالي كه هووها 9 دنده در جلو و يك دنده در عقب دارند. سيستم پاشش سوخت در كاميون فراز الكترونيكي است، در حالي كه اين كار در هووها به صورت مكانيكي انجام مي‌شود. ظرفيت مخزن سوخت فراز نيز حدود 50 ليتر بيشتر از هووهاست. كاميون فراز با وزن ناخالص تركيبي 49 تن به‌زودي وارد بازار مي‌شود. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۲۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8910-19056
  • خبرنگار : 71186