در همايش «نقش هدفمند كردن يارانه‌ها بر توسعه‌ي گردشگري» مطرح شد: پديده‌ي هدفمند كردن يارانه‌ها نظم نويني همراه با بي‌نظمي ايجاد مي‌كند

عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي ـ احمد روستا ـ گفت: پديده‌ي هدفمند كردن يارانه‌ها نظم نويني همراه با بي‌نظمي ايجاد مي‌كند و با پيچيدگي‌ها و عواملي كه تا كنون عادت نداشتيم همراه است؛ ولي نبايد از آن ترسيد بلكه بايد با آن مواجه شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه‌ي همايش «نقش هدفمند كردن يارانه‌ها بر توسعه‌ي گردشگري» پنل‌هاي تخصصي به‌منظور بررسي آثار مثبت و منفي اين طرح و ارائه‌ي راهكار با حضور تعدادي از استادان دانشگاه برگزار شد.

محمدحسين ايماني خوشخو ـ معاون آموزشي جهاد دانشگاهي ـ در پنل نخست اين همايش اظهار كرد: پيش‌بيني مي‌شود اين طرح در گردشگري ورودي تأثيري نداشته باشد، چون نرخ سفر در ايران با قيمت‌هاي جهاني هنوز فاصله دارد. در گردشگري خروجي هم تأثيري ندارد، چون اين بخش تحت تأثير قيمت جهاني است و فقط گردشگري داخلي است كه گران مي‌شود و امكان دارد، اين شرايط انگيزه‌هاي سفرهاي خارجي را بيش‌تر كند.

او ادامه داد: اين تغيير در گردشگري داخلي نيز متوجه‌ي دهك‌هاي مياني است و دهك‌هاي بالا و پايين جامعه چندان از آن تأثير نمي‌گيرند. متأسفانه گردشگري در بخش اقتصاد تأثير و جايگاهي ندارد، بنابراين چندان از اجراي اين طرح ضربه نمي‌خورد.

حميد ضرغام ـ استاد دانشگاه علامه طباطبايي ـ در ادامه‌ي اين پنل با بيان اين‌كه در گردشگري، مفهوم تقاضا مشابه نيست و تقاضاهاي متفاوتي مطرح است، بيان كرد: در جريان اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، ما با تقاضاهاي جايگزين يا هدايت تقاضا مواجهيم. بنابراين بايد نوع تقاضاي گردشگري را تغيير دهيم يا به خلق تقاضا بپردازيم.

مطيعي ـ استاد دانشگاه ـ نيز گفت: درباره‌ي تأثير هدفمند كردن يارانه‌ها بر بخش گردشگري ترسي وجود ندارد، چون ما با جايگزين كردن هزينه‌ها مواجه هستيم. همان‌طور كه در 30 سال پيش، خانواده‌ي ايراني براي آموزش و پرورش هزينه نمي‌كرد، ولي امروز كارمند ساده‌ي ايراني خانه‌ي خود را به رهن مي‌گذارد تا هزينه‌ي دانشگاه فرزندش را فراهم كند، قطعا گردشگري هم با اين جايگزيني مواجه خواهد شد.

او بيان كرد: مطمئن باشيد تعطيلات نوروز امسال از سال پيش شلوغ‌تر مي‌شود، چون خانواده‌ي ايراني سفر را به‌عنوان نياز مي‌داند و گذراندن اوقات فراغت يكي از شاخص‌هاي توسعه در نظر گرفته شده است. شايد افزايش هزينه‌ها اتفاق افتد، اما خانوار ايراني ساير هزينه‌ها را كم مي‌كند و با بخش‌هاي ديگر مانند سفر جايگزين خواهد كرد.

در ادامه‌ي اين بخش، احمد روستا ـ عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي ـ در سخناني به بررسي «تأثير هدفمند كردن يارانه‌ها بر گردشگري داخلي و خارجي و جايگاه سفر در سبد خانوار» پرداخت و گفت: «تغيير و جابه‌جا شدن نوع اهميت و اولويت نيازها و خواسته‌ها در حوزه‌ي گردشگري»، «تغيير و تحول در نوع رفتار نيازمندان، معيارها، فرآيند، الگوي خريد و سبد مصرف» و «تغيير و تحول در عوارض رفع نياز شامل نوع و تنوع ويژگي‌هاي خدمات و جاذبه‌ها، قيمت‌ها و تسهيلات و شرايط پرداخت، زمان و مكان و شرايط دسترسي، امور ارتباطي، ترويجي و تبليغي، كاركنان و ارائه‌دهندگان خدمات، فرآيندهاي اجرايي در امور گردشگري، سرمايه‌گذاري در امكانات و تجهيزات» را از جمله تأثيرهاي اين طرح در گردشگري دانست.

وي تأكيد كرد: اگر مي‌خواهيم به اهداف صنعت گردشگري برسيم با شيوه‌ي كنوني نمي‌توانيم و بايد تغيير و تحول اساسي در الگوها، نيازها و خواسته‌ها ايجاد كنيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: پديده‌ي هدفمند كردن يارانه‌ها نظم نويني همراه با بي‌نظمي ايجاد مي‌كند و با پيچيدگي‌ها و عواملي كه تا كنون عادت نداشتيم همراه است؛ ولي نبايد از آن ترسيد، بلكه بايد با آن مواجه شد.

او پيشنهاد كرد كه در زمان آشوب و بحران به جاي تصميم‌گيري‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت به موقعيت‌هاي كوتاه‌مدت و انعطاف‌پذير توجه شود، چون اكنون زمان پروژه‌هاي استراتژيك نيست و شرايط اضطراري است.

وي تأكيد كرد: بحران را طبيعي بدانيد، چون نتيجه‌ي هدفمند كردن يارانه‌ها به نفع جامعه است و به جاي ترساندن، بايد واقع‌بين و خالص بود.

به گزارش ايسنا، علي‌اكبر جلالي ـ عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت و پايه‌گذار روستاهاي الكترونيك ـ نيز با ارائه‌ي نگاه مثبتي كه از تأثير هدفمندسازي يارانه‌ها در توسعه‌ي گردشگري دارد، سخناني درباره‌ي «تأثير هدفمندسازي يارانه‌ها در توسعه‌ي گردشگري الكترونيك» مطرح كرد و گفت: مشكل گردشگري را وقتي مي‌توان حل كرد كه سه عنصر هدفمندي يارانه‌ها، دست‌مزد و خدمات اجتماعي تكليف مشخصي داشته باشند.

او ادامه داد: 80 درصد مردم جهان زندگي نامطلوبي دارند و دچار فقر هستند. براساس اين آمار، گردشگران جهان گروه خاصي هستند، هم‌چنين فقط يك درصد مردم جهان كامپيوتر دارند كه همان يك درصد گردشگر به‌شمار مي‌آيند.

وي در سخنانش با تأكيد بر لزوم ايجاد گردشگري مجازي، نمونه‌اي از كاربرد تصوير مجازي در كره جنوبي را نشان داد و گفت: چرا وقتي در گردشگري اين‌قدر سرمايه‌گذاري مي‌كنيم، جاذبه‌هاي ايران را به‌صورت مجازي نشان نمي‌دهيم. واقعيت اين است كه نگاه جهاني گردشگري با نگاه ما در ايران متفاوت است.

او بيان كرد: اگر زيرساخت فن‌آوري اطلاعات و پهناي باند نداشته باشيم و دست‌مزدها مشخص نشود، نمي‌توان در گردشگري كاري كرد. جهان را دنياي ديجيتال مي‌سازد نه اوباما، درحالي‌كه ما هنوز با فيلترينگ و پهناي باند در كشور مشكل داريم.

جلالي در ادامه گفت: در حوزه‌ي گردشگري، كار خيلي فراتر از آن چيزي است كه ما فكر مي‌كنيم و به اين سادگي نيست. درحالي‌كه ما مي‌خواهيم به‌محض ورود يك گردشگر، از همان فرودگاه يك‌ضرب دوهزار دلار او را به‌دست آوريم؛ اما اين تفكر اشتباه است، براي به‌دست آوردن اين درآمد بايد نقشه كشيد.

اين استاد دانشگاه به ميزان دست‌مزدها در جهان اشاره كرد و افزود: كشورهايي مانند ايران 50 درصد دست‌مزد خود را صرف غذا مي‌كنند، درحالي‌كه در بيش‌تر كشورها، اين سهم بين بخش‌هايي مانند حمل‌ونقل، سرگرمي، غذا، پوشاك، مسكن، ‌آموزش، صنعت و حتا مذهب تقسيم شده است.

وي اضافه كرد: ما وقتي در كشور با بحران مواجه مي‌شويم، دنبال فرصت هستيم، اين يعني اين‌كه ما اصلا برنامه نداريم و هر بار با چيز جديدي مواجه هستيم كه نمي‌توانيم به‌طور مستمر روي آن كار كنيم، درحالي‌كه برنامه‌ي اصولي گردشگري الكترونيكي است. چون كشورهاي ديگر در اين حوزه كاملا قوي عمل مي‌كنند، ولي ما هنوز آن را بلد هم نيستيم.

در ادامه، پنل دوم اين همايش با حضور خسرو ايرانپور ـ دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران، فرخ‌لو ـ عضو هيأت علمي دانشگاه تهران ـ، حسن انصاري ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدماتي و مسافرتي ـ و رادمند ـ مدير شركت سفركارت ملي ـ برگزار شد.

ايرانپور در اين نشست گفت: بسته‌هاي حمايتي تهيه‌شده در شش بخش است كه براساس آن، مباحثي مانند اين‌كه چه افرادي بايد حمايت شوند، چه نوع حمايت‌هايي بايد اتفاق افتد، تبيين سياست چگونه بايد باشد و چه سياستي براي جايگزيني بايد در نظر گرفت، بررسي شده است.

او ادامه داد: پس از اتفاق 11 سپتامبر و بحران ايجادشده در بخش صنايع، دولت پنج‌ميليارد تومان براي كل صنايع در نظر گرفت تا از وضعيت بحراني خارج شوند؛ اما آن زمان، چيزي به بخش هتل‌داري و گردشگري اختصاص نيافت. اكنون هم در بسته‌ي حمايتي هدفمند كردن يارانه‌ها، اعتبار خوبي تعيين شده، اما گردشگري از آن جدا افتاده است. بنابراين ما از مجلس خواسته‌ايم گردشگري را در بخش اقتصادي حساب كنند.

حسن انصاري ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدماتي و مسافرتي ـ نيز پيشنهادهايي براي كاهش عوارض طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، مانند شارژ سفركارت ملي، تهيه‌ي بسته‌هاي حمايتي و اضافه شدن مشوق‌ها به تورهاي داخلي و ورودي و پرداخت صحيح تسهيلات ارائه كرد.

رادمند ـ مدير شركت سفركارت ملي ـ نيز گفت: اكنون زمان رسيدگي به صنعت گردشگري است كه در آن مدعي هستيم و بايد به فضاي رقابتي ناشي از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها دقيق نگاه كنيم. هدف اصلي اين طرح، بهينه‌سازي مصرف و صرفه‌جويي است.

وي افزود: هدفمند كردن يارانه‌ها قطعا در افزايش نرخ تورهاي داخلي تأثير مي‌گذارد؛ اما تأثير رواني اين طرح فعلا خيلي بيش‌تر نمود يافته، چون به‌محض اجرا كه هنوز عدد و رقمي داده نشده است، سفرهاي داخلي با ريزش مواجه شده‌اند.

مدير طرح سفركارت ملي استفاده از اين طرح را فرصت مناسبي دانست و گفت: با شارژ سفركارت ملي از محل بودجه‌هاي رفاهي و هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌توان طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را به فرصت تبديل كرد و از 30 درصد بخش يارانه‌ها براي گردشگري استفاده كرد و اين صنعت را به هدف واقعي آن رساند.

به گزارش ايسنا، در اين همايش مقاله‌هايي درباره‌ي «تقاضاي توريسم و سناريوي تحول قيمت در چارچوب هدفمندسازي رايانه‌ها»، «تأثير هدفمندسازي يارانه‌ها بر توسعه‌ي گردشگري، نقش تأثير هدفمندي يارانه‌ها بر توسعه گردشگري با تمركز بر امكانات و خدمات استان يزد» و «مديريت مصرف انرژي در هتل‌ها» ارائه شد و در پايان نيز از نويسندگان 10 مقاله‌ي برگزيده با اهداي لوح تقدير شدند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-10389
  • خبرنگار : 71021