/بررسي برنامه پنجم توسعه/ با تصويب مجلس؛ ميزان وصول عوارض هر تن ـ كيلومتر حمل و نقل كالا با پيشنهاد وزارت راه و تصويب شوراي اقتصاد تعيين ميشود
با مصوبه بعدازظهر امروز مجلس، صد در صد خسارات وارده بر ابنيه فني و تاسيسات از واردكنندهي خسارت توسط سازمان مذكور وصول ميشود. به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نمايندگان مجلس در ادامهي بررسي جزييات لايحهي برنامهي پنجم توسعه، ماده 147 اين برنامه را مورد بررسي قرار دادند كه بر اساس بخشي از اين ماده، به منظور تامين منابع مورد نياز جهت توسعه و نگهداري و بهرهبرداري امور حمل و نقل جادهاي، به سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي اجازه داده ميشود از جابهجايي كالا و مسافر در جادههاي كشور (به استثناي جادههاي روستايي و عشايري) بر اساس تن كيلومتر و نفر كيلومتر با پيشنهاد مجمع عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي و با تصويب شوراي اقتصاد، عوارض وصول نمايد. همچنين نمايندگان مقرر كردند ميزان وصول عوارض هر تن ـ كيلومتر حمل و نقل كالا در داخل كشور از شركتهاي حمل و نقل بينالمللي كه مبادرت به حمل و نقل كالاي عبوري و ترانزيت خارجي ميكنند با پيشنهاد وزارت راه و ترابري و تصويب شوراي اقتصاد تعيين شود. همچنين بر اساس بند ديگري از ماده 147 صد درصد خسارات وارده بر ابنيه فني و تاسيسات از واردكنندهي خسارت توسط سازمان مذكور وصول خواهد شد. بر اساس تبصره اين بند، كليهي دريافتهاي موضوع بندهاي الف، ب و ج پس از وصول به حساب سازمان راهداري و حمل نقل جادهاي نزد خزانهداري كل واريز ميشود تا بر اساس بودجهي سالانهي آن سازمان به مصرف برسد. به گزارش ايسنا، همچنين با تصويب مجلس به منظور كمك به ناوگان حمل و نقل جادهاي بين شهري و احداث پايانههاي مسافري و باري و مجتمعهاي خدمات رفاهي بين راهي توسط بخشهاي خصوصي و تعاوني با اولويت تعاونيهاي ايثارگران از محل منابع داخلي شركتهاي وابسته به وزارت راه و ترابري در قالب وجوه اداره شده پرداخت ميشود. بر اساس تبصره اين بند در موارد فوق و همچنين در مورد ايجاد جايگاههاي عرضهي سوخت، وزارت جهادكشاورزي نسبت به واگذاري حق بهرهبرداري اراضي منابع ملي خارج از حريم شهرها به صورت قيمتهاي ترجيحي يا رايگان بر اساس سياستهاي مصوب شوراي اقتصاد با معرفي وزارت راه و ترابري بايد اقدام نمايد. انتهاي پيام