*شروع «مختارنامه» از منظر منتقدان* «مختارنامه» انتظارها را از سريال داوود ميرباقري برآورده كرده است؟

با گذشت يك ماه و نيم از پخش سريال تاريخي ـ مذهبي «مختارنامه»، شش تن از منتقدان سينما و تلويزيون در گفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا شركت كردند و درباره‌ي شروع سريال داوود ميرباقري نظر دادند. آنان هم‌چنين مطالبي را درباره‌ي تفاوت سريال «مختارنامه» با ديگر ساخته‌هاي ميرباقري و خصوصا سريال «امام علي(ع)» بيان كردند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، بهزاد صديقي ـ منتقد ـ مي‌گويد: علي‌رغم اين‌كه آقاي ميرباقري فيلمنامه‌نويس و كارگردان بسيار خوبي هستند و براي ساخت لوكيشن‌هاي سريال «مختارنامه» زمان زيادي صرف شده و با حساسيت بسياري روي آن كار شده است، اين سريال توقع من را به عنوان يك مخاطب برآورده نكرده است.

وي مي‌افزايد: اگر به طور ناخودآگاه اين سريال را با سريال «امام علي (ع)» مقايسه كنيم، متوجه مي‌شويم كه سريال «امام علي (ع)» بسيار جذاب‌تر و خوش ساخت‌تر بوده است، اما در اين سريال بازي‌ها بسيار غلو شده است، حتي بازي نقش مختار، به صورت اغراق‌آميز ديده مي‌شود.

رضا درستكار، منتقد ديگري كه نسبت به سريال «مختارنامه» نظر مساعد و مثبتي دارد، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: شروع اين مجموعه منطبق با انتظارات بوده است و اين حركت، يك حركت رو به جلو در تاريخ فيلم‌سازي داوود ميرباقري محسوب مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: نسبت به اتفاقاتي كه در چند سال گذشته در تلويزيون افتاده، شايد اين سريال يك سريال كم‌نظير بوده است و به نظر من تركيب مواد و عناصري كه دراين سريال وجود داشته خوب درآمده است.

رحمت اميني، منتقد درباره‌ي شروع سريال «مختارنامه» ضمن بيان اين‌كه انتظار بيشتري از اين سريال داشته است، عنوان مي‌كند: آقاي ميرباقري هنرمندي است كه هم در حوزه‌ي نمايشنامه و هم در حوزه‌ي فيلمنامه تبحر دارند؛ ولي به طور كلي اين سريال بعد از «امام علي (ع)» براي ايشان قدم رو به جلويي نبوده است.

وي با اشاره به اين‌كه مقوله‌ي مختار براي ما ناشناخته است و براي تماشاگر ايراني جذابيت كمتري دارد، اظهار مي‌كند: در داستان‌هايي كه درباره‌ي امام علي (ع) و امام حسين (ع) است، حتي اگر با كمترين تجربه ساخته شوند، مردم جذب آن مي‌شود، اما در مورد مختار اين‌گونه نيست و از اين باب كار براي آقاي ميرباقري دشوارتر است.

اميني در مجموع سريال «مختارنامه» را كاري متعادل مي‌داند و ياد‌آور مي‌شود: حداقل مي‌توانم بگويم شروع اين سريال براي مخاطب تكان‌دهنده، ميخكوب‌كننده و راغب‌كننده نبوده است.

امير قادري نيز درباره‌ي سريال «مختارنامه» به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: به نظر من «مختارنامه» انتظار ما را از آقاي ميرباقري برآورده كرده است.

اين منتقد هم‌چنين ادامه داد: جذابيت بصري، شخصيت سازي، انتخاب بازيگران، نوع گريم و ديالوگ‌نويسي خوب و از همه مهم‌تر تلاش آقاي ميرباقري براي به روز‌كردن وقايع تاريخي، ارزش كارشان را بسيار بالا مي‌برد و به همين دليل اين سريال هم نمره قبولي مي‌گيرد و هم ما را به تماشاي قسمت‌هاي بعدي مشتاق مي‌كند.

سعيد قطبي‌زاده ـ منتقد ـ شروع سريال «مختارنامه» را اميدوار‌كننده مي‌داند و اظهار مي‌كند: سريال «امام علي(ع)» به كارگرداني داوود ميرباقري برخلاف ساير كارهايش خوب بود و بعد از آن سريال «مختارنامه» مي‌تواند يك بار ديگر مشابه اوج كار ايشان در «امام علي (ع)» باشد.

وي خاطرنشان مي‌كند: حداقل شروع‌ «مختارنامه» اين اميدواري را به ما مي‌دهد؛ يعني همان تكنيك‌ها و استاندارد‌هايي كه در سينما استفاده مي‌شود، در اين كار رعايت شده است.

چيستا يثربي ـ نويسنده و منتقد ـ نيز عنوان مي‌كند كه نمي‌تواند سريال «مختارنامه» را با «امام علي (ع)» مقايسه كند و اين دو سريال فضاي متفاوتي دارند كه او فضاي قبلي را بيشتر دوست داشته است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۸ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-15261
  • خبرنگار :