بياطلاعي برخي خودروسازان از تعداد استانداردهاي اجباري وانت
در حالي كه طبق آييننامه ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي مقرر شده كه همه محصولات خودروسازان داخلي از استانداردهاي 55گانه بهرهمند شوند، ولي اوضاع در مورد وانتها طور ديگري است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قانون استاندارد 55 گانه مصوب مجلس شوراي اسلامي در مورد اجبار تمام خودروها اعم از تجاري، سواري، وانت و موتورسيكلت صراحت دارد و ابتداي مهر امسال (1389) را آخرين مهلت قانوني خودروسازان براي كسب اين استانداردها براي محصولاتشان اعلام كرده است. در اين قانون آمده است كه اگر توليدكنندگان نتوانند استانداردهاي لازم را در زمان اعلام شده كسب كنند، شمارهگذاري محصولاتشان متوقف خواهد شد. با اين وجود ابهاماتي در مورد اجرايي شدن اين قانون براي توليد كنندگان وانت وجود دارد. به جز اظهاراتي كه حاكي از بررسي نشدن وانتها از نظر كسب استانداردهاي 55 گانه از سوي مسوولان موسسه استاندارد است، ظاهرا هنوز بر سر تعداد استانداردهاي اجباري وانتها هم تفاهمي وجود ندارد. در حالي كه حسين دودانگه ـ معاون تحقيق و توسعه گروه بهمن، ميگويد تعداد استانداردهايي كه شامل حال وانت شده شامل 35 مورد است، فرزاد نشان - مديرعامل شركت زامياد، معتقد است تنها 30 مورد از اين استانداردها براي وانت اجباري شده است! اين در حالي است كه تعداد استانداردهايي كه در مصوبه شوراي عالي استاندارد براي وانت N1 (امثال وانت پيكان) اجباري شده 40 مورد و تعداد استانداردهايي كه براي وانتهاي N2 (امثال وانت نيسان) اجباري شده 42 مورد است. با اين اوصاف وقتي خود توليدكنندگان از تعداد استانداردهاي اجباري شده اطلاعات دقيقي ندارند، چه طور ميتوان انتظار داشت كه اجراي اين استانداردها براي توليدات داخلي اجرايي شود؟ انتهاي پيام