با نادر خواندن حادثه ياسوج و نابينايي يك پرستار؛ نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان: حضور همراهان بر بالين بيمار بايد محدود شود

عضو هيات رييسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين‌كه حوادثي نظير آنچه در بيمارستان ياسوج رخ داده بسيار نادر است، گفت: با كاهش تعداد همراهان و جلوگيري از دخالت آنها در امور تخصصي مراقبت از بيمار مي‌توان جلوي بروز چنين حوادثي را گرفت.

دكتر انوشيروان محسني‌بندپي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: بر اساس نظرسنجي انجام شده قاطبه مردم ما به جامعه پزشكي و پيراپزشكي احترام مي‌گذارند و اين افراد در ميان مردم از اعتماد قابل قبولي برخوردار هستند، به تعبير بهتر حرفه پزشكي مورد تكريم و احترام مردم است.

نماينده مردم نوشهر و چالوس خاطرنشان كرد: اما در اين ميان برخي همراهان بيماران توقعات و انتظاراتي دارند كه متاسفانه هم باعث دخالت در كار و مراقبت‌هاي پزشكي مي‌شود و هم حقوق و منشور حرفه پزشكي كه توسط تيم پزشكي انجام مي‌شود زير سوال مي‌رود.

وي حادثه بيمارستان ياسوج را يك حادثه منحصر به فرد دانست و تاكيد كرد: اما از مدت‌ها قبل دخالت‌ها و توهين‌ها از جانب همراهان بيماران مانع از اين مي‌شد كه مراقبت‌ها به نحو علمي و كارشناسي صورت گيرد، اين موضوع دقيقا در آيين‌نامه‌هاي اجرايي آمده و به عنوان منشور حقوقي كادر پزشكي تنظيم و تدوين شده است، لذا خلاء قانوني، آيين‌نامه يا دستورالعملي نداريم اما چون متاسفانه در كشور برخي همراهان بيمار فكر مي‌كنند اطلاعات و نظرات‌شان مي‌تواند در كمك زودتر به بيمارشان مثمرثمر باشد دخالت‌هايي در امور پزشكي مي‌كنند كه مشكلاتي را هم براي بيمار و هم براي كادر پزشكي ايجاد مي‌كند.

محسني بندپي ادامه داد: اين دخالت‌ها شايد ناشي از باورهاي غلط علمي است و يا شايد فكر مي‌كنند اگر با اين حالت مراجعه كنند مراقبت‌ها دقيق‌تر، علمي‌تر و بهتر صورت مي‌گيرد. در صورتي كه پزشكان و كادر پزشكي در بدو كار قسم ياد كرده‌اند كه تمام تلاش‌شان را براي بازگشت بيمار به حالت اوليه و ترخيص وي از بيمارستان بكار گيرند.

نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان تاكيد كرد: اين دخالت‌ها فرصت لازم براي ارايه خدمات بهتر و دقيق‌تر را از بين مي‌برد و يك حالت بي‌اعتمادي و بي‌اطميناني در ميان كادر پزشكي ايجاد مي‌كند، ضمن اين‌كه سبب وقفه در روند بهبود بيمار مي‌شود، به تعبير بهتر حضور همراهان زياد و دخالت آنها در امور پزشكي پديده‌اي ناخوشايند است.

محسني بندپي با تاكيد بر اين‌كه نبايد فضا را براي حضور همراهان بر بالين بيماران فراهم كنيم، گفت: اين امر را بايد در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي نهادينه كنيم، در هيچ جاي دنيا اين‌گونه نيست كه يك بيمار سه - چهار همراه داشته باشد و هر كدام يك اظهارنظر كنند، چرا كه اين اظهارنظرها بعضا در روحيه بيمار و كادر پزشكي تاثيرات سوء دارد، لذا اين محدوديت به لحاظ علمي، كارشناسي و اخلاقي پذيرفته شده است و بايد آن را بيشتر مورد توجه قرار دهيم.

به گفته اين نماينده مجلس، همراهان بيماران بايد بدانند كه مراقبت‌هاي لازم توسط تيم پزشكي انجام مي‌شود و وظيفه قانوني، اخلاقي و شرعي كادر پزشكي رسيدگي و مراقبت از بيماران است، دخالت‌هاي غيركارشناسي و غيرتخصصي است كه بعضا سبب بروز مشكل براي بيمار و كادر پزشكي مي‌شود.

نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان با ارزيابي مثبت از امنيت جامعه پزشكي در كشور گفت: در قانون نظام پزشكي تمام جوانب براي ايجاد امنيت جامعه پزشكي ديده شده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8906-07871
  • خبرنگار : 71379