بازهم هُوو، حادثه و مرگ؛ سومين حادثه هُووها در كمتر از سه هفته گذشته اين بار در كرمان مرگبار بود معاون عمليات پليس‌راه: علت حادثه تجاوز به چپ تريلر هُوو بود

با گذشت كمتر از سه هفته از وقوع حادثه خونين در محور دماوند – تهران كه برخورد تريلري هُوو با اتوبوس مرگ 7 تن و مجروح شدن 10 تن ديگر را رقم زد، بازهم هُووي ديگري حادثه آفريد.

سرهنگ پرويز سياح البرزي، معاون عمليات پليس‌راه كشور روز شنبه از وقوع حادثه ديگر توسط يك تريلري هُوو خبر داد و به خبرنگار حوادث ايسنا گفت: تجاوز به چپ يك دستگاه تريلري هُوو در كمربندي باغين در استان كرمان و برخورد آن با يك دستگاه سواري پرايد، يك كشته و پنج مجروح بر جاي گذاشت.

به گزارش ايسنا در حادثه ديگري كه هشتم مرداد ماه سال جاري در محور ساري به گهرباران (روستاي ولوجاه) بين يك دستگاه پژو 405 و كشنده «هوو» رخ داد، سه تن كشته و دو تن ديگر مجروح شدند.

چندي پيش هاشم يكه‌زارع مديرعامل ايران خودرو ديزل، ترمز ABS را به تنهايي عامل جلوگيري از تصادف خودرو نمي‌داند و مي‌گويد در حال حاضر 16 هزار دستگاه كاميون هوو در كشور تردد مي‌كنند و بروز 10 تا 15 مورد سانحه براي اين كاميون‌ها موضوع خيلي عجيبي نيست.

وي در مورد تصادف 28 تير ماه سال جاري يك دستگاه كاميون هُوو با يك دستگاه ميني‌بوس كه هفت كشته و 10 مجروح برجا گذاشت، توضيح داد: كارشناسان درگزارش خود آورده‌اند كه كاميون در سرازيري قرار گرفت و زماني كه ترمز كرده اصطلاحا قيچي شده و تريلر آن روي ميني بوس غلطيده است.

زارع نتايج جلسه با سرهنگ جهانگيري، معاون فني مهندسي راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي را فراخواني 16هزار كاميون‌ هوو براي معاينه فني توصيف كرد و گفت كه طي چهار تا شش ماه بازبيني روي ترمز اين خودروها صورت گيرد وبعد از نصب برچسب‌هاي معاينه فني، اجازه تردد به خودروهاي بدون برچسب داده نمي‌شود.

پيش‌تر نيز موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز در 18 آذرماه سال 1387 طي نامه‌اي پيرو شكايت‌هاي وارده از سال 86 درباره كيفيت خدمات پس از فروش تريلي‌هاي هُوو به مدير عامل شركت ايران خودرو ديزل اعلام كرده بود كه نواقص وعيوب متعددي در اجزاي مختلف اين خودرو از قبيل: موتور، گيربكس، كلاچ،‌ ديفرانسيل، سيستم ترمز فرمان و جلوبندي، بدنه و غيره نشانگر نبود اعمال كنترل‌هاي كافي بر كيفيت ساخت و عملكرد تريلي‌هاي وارداتي قبل و پس از واردات است.

اين در حالي است كه هاشم يكه‌زارع مديرعامل ايران خودرو ديزل با رد ايراداتي كه در مورد استاندارد اعلام كردن كاميون هُوو به موسسه استاندارد وارد شده است، تاكيد كرد: موسسه در اين مورد بسيار سخت‌گيرانه عمل مي‌كند.

به گزارش ايسنا، مهدي يونسيان، قائم مقام مديرعامل ايران خودرو ديزل نيز اخيرا از اجراي طرح فراخوان کنترل سيستم ترمز و اضافه کردن يک تانک باد 20 ليتري در مدار ترمز هُوو، از 20 مرداد تا پايان آذر ماه امسال خبر داد و گفت كه در بررسي‌هاي آنها، کاميون‌هاي در حال تردد در محورهاي قم، رشت و دماوند در يک روز معلوم شده بود که از بين 84 هُوو، تنها دو مورد آنها داراي تريلر استاندارد بوده است.

يونسيان اجراي طرح فراخوان در 25 نمايندگي از مجموع 120 نمايندگي منتخب را گواهي براي به اجرا شدن اين طرح عنوان كرد.

همچنين سردار اسكندر مومني، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز اخيرا با اشاره به توقف شماره‌گذاري تريلي‌هاي هوو از ابتداي سال جاري گفت: با توجه به تصادفات مرگبار اين تريلي‌ها، در كوتاه مدت محدوديت‌هاي زماني و مكاني براي آنها بزودي اعمال مي‌شود.

وي افزود: تريلي‌هاي هوو كه هفته گذشته شاهد يك مورد تصادف مرگبار آنها در جاده دماوند بوديم، داراي اشكالات اساسي در ساختار خودرو، سيستم تعليق، ترمز، پايداري، فرمان‌پذيري و ايستايي است.

وي با اشاره به اين كه مردم انتظار دارند تا پليس موضوع اين تريلي‌ها را بررسي كند چرا كه وظيفه ما ايمني آمد و شد و حفظ جان مردم است، افزود: در رابطه با اين خودرو اقدامات كوتاه مدت و بلند مدتي در دست اقدام است.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه هم‌اكنون 16 هزار تريلي هوو در جاده‌هاي كشور تردد دارند، تصريح كرد: هوو با 40 تن بار و 7 محور پذيرش نيروهاي جانبي وارده از سوي يدك را ندارد و به اين لحاظ داراي مشكلات فراواني است در برخي از كشورهاي شرقي از اين خودروها به عنوان كاميون با ظرفيت‌هاي پايين‌تر استفاده مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه در مرحله اول از اين كشنده‌ها به هيچ وجه براي حمل مواد آتش‌زا و خطرناك استفاده نخواهد شد، افزود: محدوديت‌هاي زماني و مكاني بزودي براي تردد اين خودرو اعمال مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا گفت: شركت ايران خودرو ديزل نيز قرار است نسبت به فراخواني اين خودروها نسبت به اصلاح سيستم آنها بخصوص ترمز اقدام كند. هرچند كه نصب ترمز ضد قفل (ABS) نيز براي اين خودروها كارايي ندارد.

وي تأكيد كرد: ورود تريلي‌هاي هوو به عنوان كشنده تصميم اشتباهي بوده است زيرا اين خودرو در سراشيبي مشكلاتي را به لحاظ ايستايي دارد و باعث مي‌شود تا ترمز از كار بيفتد. همچنين ظرفيت بادترمز اين خودرو با چند ترمز پياپي كاهش يافته و كارايي ترمز از بين مي‌رود.

وي تاكيد كرد: در درزا مدت در صدديم تا ظرفيت تريلي‌هاي هوو را از 40 تن به 26 تن كاهش دهيم و با تغيير وضعيت، از آن به عنوان كاميون، كمپرسي و ميكسر استفاده شود.

رييس پليس راهور ناجا اظهار داشت: در مرحله اول به صورت داوطلبانه ظرفيت خودروها كاهش مي‌يابد و پس از آن به صورت اجباري در اين خصوص اقدام خواهد شد.

وي تاكيد كرد: اگر عمر مفيد اهووها حداكثر 5 سال درنظر گرفته شود واقعا مشخص نيست اگر متوسط عمر اين ناوگان به 10 سال برسد چه فجايعي به بار مي‌آيد.

رييس پليس راهور ناجا گفت: تريلي‌هاي هوو علي‌رغم اين كه يك درصد از كل خودروهاي سنگين كشور را تشكيل مي‌دهند اما بيش از 10 درصد تلفات و تصادفات خودروهاي سنگين كشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ايسنا اين سوال باقي مي‌ماند كه تا كي بايد منتظر مرگ و مير در تصادفات هُووها باشيم؟

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8905-08873
  • خبرنگار : 71295