/مروري بر مهمترين اخبار خودرويي جهان در هفته/ پكن 2010 بزرگترين نمايشگاه خودرو جهان شد؛ ايران 19
در هفتهاي كه گذشت، صنعت خودروسازي جهان از يك سو شاهد پايان برگزاري نمايشگاه خودروي پكن 2010 بود و از سوي ديگر آغاز برپايي نمايشگاه اكسپو شانگهاي 2010 نيز فرصت مناسبي ديگري را براي نمايش محصولات صنعت خودروسازي جهان اين بار در محيطي بسيار عظيمتر فراهم كرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هفتهاي كه گذشت، برگزاركنندگان نمايشگاه خودرو پكن 2010 از بازديد بيش از 800 هزار نفر از اين نمايشگاه خبر داده و به اين ترتيب چين صاحب پربينندهترين نمايشگاه خودروي جهان شد. اما نمايشگاه خودرو پكن 2010 در حالي اين هفته به كار خود پايان داد كه طي 10 روز برگزاري آن حدود 89 مدل جديد در كنار 95 خودروي كممصرف و 65 مدل مفهومي به نمايش درآمدند. خودروسازان چيني در نمايشگاه امسال حضور بسيار پررنگي داشتند كه در ميان محصولات به نمايش درآمده چيني شاخصترين آنها خودرويي به نام ليف (برگ) بود. در نمايشگاه امسال پكن 2010 در مجموع بيش از 990 مدل انواع خودرو به نمايش درآمد. اما اين پايان كار نبود، چرا كه تعداد زيادي از شركتهاي حاضر در نمايشگاه خودرو پكن 2010 به كمي آن طرفتر يعني شهر شانگهاي و نمايشگاه اكسپوي اين شهر نقل مكان كرده و محصولات خود را در اين نمايشگاه نيز به نمايش درآوردند. * * نقشه شوم بي.ام.و براي تويوتا امادر هفتهاي كه گذشت، شركت خودروسازي بي.ام.و آلمان از قصد خود براي تبديل شدن به بزرگترين فروشنده خودروهاي گرانقيمت در آمريكا خبر داد. اين شركت قصد دارد تا سال 2012 عنوان فوق را از تويوتا بگيرد. هماكنون پس از لكسوس، بي.ام.و و مرسدس بنز رتبههاي دوم و سوم را در زمينه فروش خودروهاي گرانقيمت در آمريكا در اختيار دارند. * * عرضه الكتريكي ميتسوبيشي همچنين در اين هفته شركت خودروسازي ميتسوبيشي موتورز ژاپن نخستين خودروي الكتريكي خود را با ظرفيت حمل چهار سرنشين و قيمت 30 هزار دلار روانه بازار كرد. اين شركت حدود دو هزار سفارش براي خريد اين خودرو دريافت كرده است. * * سه ماه خوب براي پژو و دايملر اين در حاليست كه پژو سيتروئن فرانسه از افزايش 28 درصدي فروش خود در سه ماهه نخست سال ميلاي خبرداد و از سوي ديگر شركت خودروسازي دايملر آلمان نيز از درآمد عملياتي 1.2 ميليارد يورويي خود در همين مدت زمان خبر داد. * * باز هم فراخوان همچنين در هفتهاي كه گذشت، باز هم تعداد قابل توجهي از خودروسازان جهان دست به فراخوان محصولات خود زدند. از يك سو هوندا بيش از 167 هزار دستگاه از محصولاتش شامل آكورا TSX را به دليل نقص فني در سامانه كنترل توان خودرو از بازار جمع آوري كرد و از سوي ديگر تويوتا نيز هشتمين فراخوان خود را در آمريكا به ثبت رساند. اين فراخوان شامل 50 هزار دستگاه از محصول دوديفرانسيلي سكوياي اين شركت در بازار آمريكا شد. البته تويوتا اين اقدام خود را فراخوان ندانسته و اعلام كرد كه قصد دارد سيستم كنترل ثبات اين خودروها را ارتقا دهد. نيسان نيز در هفتهاي كه گذشت براي جمعآوري 134 هزار دستگاه از محصولات اينفينيتي خود از بازارهاي جهاني و از جمله خاورميانه دستور فراخوان را صادر كرد. * * ايران 19 شد همچنين در هفتهاي كه گذشت، آمار انجمن جهاني خودروسازان نشان داد كه ايران در سال 2009 ميلادي با توليد 57 هزار دستگاه انواع خودروهاي تجاري رتبه 19 جهان را در اين بخش به خود اختصاص داد. اين ميزان توليد نسبت به سال 2008 كاهش 48 درصدي را نشان داد. اين در حاليست كه آمريكا با توليد سه ميليون و 313 هزار و 500 دستگاه انواع خودروهاي تجاري سبك بزرگترين توليدكننده اين حوزه از صنعت خودروسازي جهان در سال گذشته ميلادي بوده است. * * اتحاد پژو و چانگان در هفتهاي كه گذشت، همچنين اخباري درباره جديتر شدن ايجاد مشاركت بين شركت پژو فرانسه و چانگان چين منتشر شد، اين در حاليست كه پژو طي ماههاي اخير بارها بروز چنين اتفاقي را رد كرده است. نكته جالب اينجاست كه هر دو شركت فوق به نوعي به ايران خودرو در ارتباط هستند. چانگان همان شركتي است كه گفته ميشود ايران خودرو قصد دارد خودروي چيني موردنظر خود را از اين شركت تامين كند. پژو نيز كه نزديكترين شريك خارجي ايران خودرو محسوب ميشود. انتهاي پيام