/مروري بر مهمترين اخبار خودرويي جهان در هفته/ رونق توليد و فروش خودرو در بسياري از کشورها
صنعت خودروسازي جهان در هفته اي که گذشت شاهد انتشار خبرهاي مهمي بود. البته اهميت اين خبرها آن قدر نبود که کل بدنه صنعت خودروسازي جهان را تحت تاثير خود قرار دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هفته اي که گذشت، آمارهاي منتشر شده نشان داد که وضعيت فروش و توليد خودرو در بسياري از کشورهاي همچنان روندي صعودي داشته و صنعت خودروسازي به خروج هرچه بيشتر از بحران مالي اميدوارتر شد.
بر اين اساس فروش خودروهاي نو در ژاپن در آوريل 2010 معادل 33.5 درصد افزايش يافت. فروش خودروهاي نو در اسپانيا نيز در همين ماه رشد 39.3 درصدي را نشان داد. توليد خودرو كرهجنوبي نيز در چهارمين ماه سال جاري ميلادي 41.7 درصد افزايش يافت. جنرالموتورز هم از افزايش 6.4 درصدي فروش خود در آمريكا در چهارمين ماه سال جاري ميلادي خبر داد. اين در شرايطي بود که سوزوکي موتور، چهارمين خودروساز بزرگ ژاپن افزايش سود عملياتي خود را در سال مالي جاري پيشبيني كرد.
همچنين فروش خودرو در بزرگترين بازار خودرو جهان يعني چين در چهارمين ماه سال جاري ميلادي 34.37 درصد افزايش يافت. پريوس هيبريدي تويوتا نيز براي يازدهمين ماه پياپي پرفروشترين خودرو بازار ژاپن در آوريل امسال لقب گرفت.
از سوي ديگر کارلوس گون، مديرعامل لبناني تبار رنو نيز در اظهاراتي اميدوارکننده پيشبيني كرد كه اين شركت تا سال 2011 ميلادي به دوران سودآوري خود بازگردد. اين در حالي بود که توليد خودرو برزيل در چهارمين ماه سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزايش يافت. همچنين در کشور همسايه يعني آرژانتين پيش بيني شد که امسال 680 هزار دستگاه خودرو توليد شود که در نوع خود رکوردي جديد محسوب مي شود.
تمام اين خبرهاي خود يک بار ديگر صنعت خودروسازي جهان را نسبت به بازگشت به دوران طلايي خود اميدوار کرد.
** فراخوان به نيسان قشقايي رسيد
البته در هفته اي که گذشت فقط اخباري خوشايند درباره صنعت خودروسازي جهان منتشر نشد. بلکه اين فراخوان هاي متعدد بود که بار ديگر کام برخي خودروسازان را تلخ کرد. البته اين بار پاي تويوتا در ميان نبود.
بر اين اساس ولوو نسبت به وجود نقص احتمالي در موتور محصولاتش به مشتريان اروپايي هشدار داد.
اين در حالي بود که شركت خودروسازي چيني دانگ فنگ نيسان 84 هزار دستگاه از محصولات خود را از بازار جمعآوري کرد. اين فراخوان شامل 69 هزار و 285 دستگاه از خودروهاي مدل سيلفي و 14 هزار و 915 دستگاه از خودروهاي مدل دوديفرانسيلي كمپكت قشقايي شد.
جنرالموتورز نيز بيش از 162 هزار دستگاه از خودروهاي هامر خود را از بازار جمعآوري کرد. اما فراخوان هاي اخير باعث شد تا اداره كل ايمني بزرگراههاي آمريكا خواستار تقويت شدن اختياراتش شود.
بر اين اساس اداره كل ايمني بزرگراههاي اين كشور خواستار افزايش اختياراتش براي مقابله با بيمسووليتي خودروسازان شد.
** درخواست خانم صدراعظم از خودروسازان
اين هفته همچنين از يک سو رنو نيسان و شركت خودروسازي باجاج هند درباره توليد خودرو ارزانقيمت با يكديگر به توافق رسيدند و از سوي ديگر صدراعظم آلمان خواستار گسترش توليد خودروهاي الكتريكي در اين كشور شد. خانم آنجلا مرکل خواستار توليد يک ميليون خودرو الكتريكي در اين كشور تا سال 2020 ميلادي شد.
** چين اول شد، ايران 13
انجمن جهاني خودروسازان، آفريقاي جنوبي را به عنوان بزرگترين خودروساز قاره آفريقا در سال 2009 ميلادي معرفي كرد. اين انجمن که هنوز آمار توليد خود را درباره ايران اصلاح نکرده، همچنين چين را به عنوان بزرگترين توليدكننده انواع اتوبوسهاي سنگين در جهان در سال 2009 ميلادي معرفي كرد. ايران در زمينه توليد اين خودرو رتبه 13 جهاني را به خود اختصاص داد.
** رتبه جالب ايران در جهان
در گزارش آماري جالب ديگر انجمن جهاني خودروهاي گازسوز در آخرين گزارش خود ايران را از نظر دارا بودن تعداد خودروهاي گازسوز در رتبه سوم جهان قرار داد.
بر اين اساس انجمن جهاني خودروهاي گازسوز تعداد خودروهاي گازسوز موجود در ايران را يك ميليون و 665 هزار و 602 دستگاه اعلام كرده است.
در اين گزارش تعداد ايستگاههاي سوختگيري خودروهاي گازسوز در ايران نيز هزار و 21 ايستگاه اعلام شده است.
** ماجراجويي به سبک فرانسوي
خبر جالب اين هفته نيز مربوط به دو ماجراجوي فرانسوي بود که قصد دارند با يك خودرو الكتريكي مسافت ميان پاريس تا شانگهاي را طي كنند.
آنها قرار است با خودرو الكتريكي برلينگو شركت سيتروئن اين مسافت 8 هزار و 330 مايل را بپيمايند.
اين مسير طولاني از هشت كشور جهان ميگذرد. اين خودرو البته به باتريهايي مجهز شده كه خودرو را قادر ميكنند تا 250 مايل مسافت را با يك بار شارژ باتري طي كند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات