توضيحات سازمان هواپيمايي درباره يك گزارش
در پي انتشار گزارشي با عنوان «ناوگان هوايي ايران هشت سال ديگر بازنشسته ميشوند»، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري توضيحاتي ارائه كرده است. رضا جعفرزاده در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: مهمترين فاكتور براي خروج هواپيما از چرخه پرواز، سيكل پروازي يا سن تقويمي و صرفه و صلاح اقتصادي است كه اين موضوع براي ناوگان يك كشور به هيچ عنوان و درهيچ كجا به يكباره صورت نميگيرد؛ بلكه در يك پروسه زماني تعريف شده و به زمينههاي فراهم شده و ميزان پشتيباني و حمايتهاي بايسته از حمل و نقل هوايي بستگي دارد. وي همچنين اظهار كرد: اختلاط بحث ايمني از طرف وزير راه و ترابري و رييس سازمان هواپيمايي كشوري كه هر كدام با پيش فرض شاخصههاي موثر در ايمني مطرح شده، باعث ايجاد شبهه در فرضيات وجود ميزان اميني در حمل و نقل هوايي شده است؛ گو اينكه هر كدام از روزنهاي به موضوع ايمني پرداختهاند. رييس سازمان هواپيمايي كشوري از نگاه « لزوم ارتقاي ايمني پس از داشتن حداقلها» و وزير راه و ترابري از نگاه « نقش نيروي انساني و اينكه نيروي انساني ميتواند درصدي از ايمني پروازها را كاهش دهد» سخن گفتهاند. گفتني است، نقل قول وزير راه و ترابري در گزارش مذكور برگرفته از گفتههاي وي در حاشيه نخستين اجلاس منطقهيي هوانوردي است كه بهبهاني تاكيد كرده بود: "وضعيت ايمني حمل و نقل هوايي كشور بسيار بالاست و بيش از 95 درصد ايمني دارد، پنج درصد هم دستهاي ما فوق بشر در آن تاثيرگذار است." همچنين نقل قول رييس سازمان هواپيمايي كشوري در گزارش ارسال شده برگرفته از گفتههايش در مراسم بزرگداشت سالروز جهاني هواپيمايي كشوري است. نخجواني در اين مراسم اظهار كرده بود: در حال حاضر ايمني در صنعت هوانوردي ايران در شرايط حداقل بهسر ميبرد كه موظف به ارتقا آن و اتخاذ تدابيري در اين زمينه هستيم. به گفته وي، بستر اقتصادي فعاليتها تاثير مستقيم بر كاهش و افزايش ايمني در صنعت هوانوردي دارد، اما هماكنون شرايط اقتصادي جوابگوي فعاليتها و سرمايهگذاريهاي مورد نياز صنعت نيست و ما نگران ادامه وضع موجود هستيم؛ چراكه ادامه اين وضع ميتواند علاوه بر تاثيرگذاري در جنبه رقابتي در منطقه، تهديدكننده ايمني در حمل و نقل هوايي باشد. انتهاي پيام