/مروري بر صنعت خودروسازي جهان در هفته گذشته/ از تصميم سياسي دايملر تا دردسازي آتشفشان ايسلند

يكي از مهم‌ترين رخدادهاي صنعت خودروسازي جهان در هفته‌اي كه گذشت، مربوط به اظهارنظر مديرعامل شركت خودروسازي دايملر آلمان مبني بر كاهش سطح روابط اين شركت با ايران بود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هفته‌اي كه گذشت ديتر زيچ، مديرعامل دايملر در مجمع عمومي اين شركت اعلام كرد كه اين شركت 30 درصد سهام خود در شركت توليد موتورهاي ديزلي (زيرمجموعه ايران خودرو ديزل) را مي‌فروشد. اين تصميم در حالي اتخاذ شد كه صدرعظم آلمان نيز پيشتر از تصميم شركت‌هاي آلماي براي كاهش روابط با ايران حمايت كرده بود. مديرعامل دايلمر همچنين از لغو قرارداد ارسال كاميون و خودروي سنگين به ايران خبر داد و در عين حال مدعي شد كه اين تصميم زياني را متوجه مردم ايران نخواهد كرد. برخي رسانه‌ها اين تصميم دايملر را سياسي و ناشي از فشار آمريكا و اتحاديه‌ اروپا توصيف كردند. * * اميدواري مصر به خروج از بحران اما در هفته‌اي كه گذشت، صنعت خودروسازي مصر به خروج از بحران 2009 بيش از پيش اميدوار شده و از سوي ديگر دولت ايرلند نيز همچون بسياري از دولت‌هاي ديگر از قصد خود براي حمايت از گسترش بازار خودروهاي الكتريكي دراين كشور خبر داد. دولت ايرلند قصد دارد به هر ايرلندي كه يك خودروي الكتريكي بخرد مبلغ پنج هزار يورو كمك مالي اعطا كند. * * 192 ميليون وسيله نقليه در چين همچنين در اين هفته آمار منتشر شده از سوي وزارت امنيت عمومي چين نشان داد كه تعداد كل وسايل نقليه در اين كشور به حدود 192 ميليون دستگاه رسيده است. آمار همچنين نشان داد كه صادرات خودرو چين در فوريه 2010 با رشد 50 درصدي مواجه شده؛ هرچند آماري ديگر نشان داد كه فروش خودروهاي كم‌مصرف در چين با افت روبرو شده است. * * مان و پژو تكذيب كردند در هفته‌اي كه گذشت، شركت باركش‌سازي مان آلمان احتمال هرگونه اتحاد استراتژيك با شركت سوئدي اسكانيا را رد كرد و پژو سيتروئن نيز گزارش رسانه‌هاي چيني در خصوص احتمال مشاركت اين شركت فرانسوي با گروه چيني چانگان را تكذيب كرد. البته اين پايان كار براي پژو نبود و اين شركت اعلام كرد كه يكي از كارخانه‌هاي خود را در فرانسه تعطيل مي‌كند. * * سريال تويوتا جذاب شد همچنين در اين هفته سريال فراخوان‌هاي تويوتا باز هم ادامه پيدا كرد. اين سريال بعد از آن جذاب‌تر شد كه مجله‌ آمريكايي كانسامر ريپورتس به خريداران خودرو در آمريكا نسبت به خريد مدل لكسوس جي‌ايكس 460 هشدار داد. در ادامه تويوتا به طور موقت فروش اين خودرو را متوقف كرد و البته اين پايان كار نبود، چرا كه بزرگترين خودروساز جهان براي فراخوان حدود 34 هزار دستگاه از مدل‌هاي لكسوس جي‌ايكس 460 و لندكروزر پرادو خود از بازارهاي جهاني فراخوان داد. همچنين در اين هفته تويوتا از فراخوان داوطلبانه 870 هزار دستگاه از ميني‌ون‌هاي سينا خود خبر داد. فراخوان‌هاي اين هفته تنها مختص به تويوتا نبود، بلكه مزدا و پورشه نيز تعدادي از محصولات خود را از بازار چين فراخوان كردند. * * هامر به تاريخ پيوست اين هفته همچنين با تاكيد جنرال‌موتور بر تعطيلي برند هامر آغاز شده و در ادامه اين تاكيد به حقيقت پيوسته و جنرال‌موتور رسما توقف توليد خودروهاي هامر خود را اعلام كرد كه به اين ترتيب به نظر مي‌رسد هامر از اين پس به تاريخ پيوسته است. * * تويوتا جريمه را پذيرفت همچنين در اين هفته تويوتا پرداخت جريمه 16.4 ميليون دلاري به دولت آمريكا را پذيرفت و از سوي ديگر برخي تحليل‌گران مدعي شدند كه كرايسلر، سومين خودروساز بزرگ آمريكا قادر نخواهد بود از شرايط كنوني نجات پيدا كند. * * آتشفشان ايسلند دردسرساز شد همچنين در اين هفته وقوع آتشفشان ايسلند بخشي از صنعت خودروسازي جهان را مختل كرد كه در اين راستا بي‌ام‌و و نيسان توليد خود را در تعدادي از كارخانه‌هايشان متوقف كردند. * * سبقت بي.‌ام.‌و از آئودي اين هفته همچنين شركت بي‌.ام.‌و توانست با پشت سر گذاشتن آئودي به بزرگترين توليدكننده خودروهاي گران‌قيمت در جهان تبديل شود و اين در حالي بود كه رنو از قصدش براي پايان دادن به مشاركت با شركت هندي ماهيندرا خبر داد. * * رييس فيات رفت هفته گذشته با انتشار خبر كناره‌گيري لوکادي مونتزمولو، رييس بزرگترين شركت خودروسازي ايتاليا (فيات) از سمت خود به پايان رسيد. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-01263
  • خبرنگار :