وزير بازرگاني در پاسخ به ايسنا: "مديريت موثر واردات" در وزارت دنبال ميشود متاسفانه حجم قاچاق كالا به كشور زياد است
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسناي خوزستان در زمينهي مديريت واردات كالا از جمله كالاهاي كشاورزي براي حمايت از توليد در كشور گفت: طرحي با نام " مديريت موثر واردات" در وزارت دنبال ميشود تا واردات و تسهيلات بخش واردات در اختيار صادرات و توليد داخلي قرار گيرد و از مصرف كننده حمايت شود. به گزارش خبرنگار اقتصاد و بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان- مهدي غضنفري در حاشيه نشست خود با تجار و صادركنندگان خوزستان كه امروز(23 ديماه) در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن اهواز برپا شد، عنوان كرد: در 9 ماهه امسال در مقايسه با سال گذشته پنج ميليارد دلار از حجم ارزشي كالاهاي وارداتي كمتر شده كه نشان ميدهد اقدامات وزارت بازرگاني در زمينه مديريت موثر واردات اثر بخش بوده است. وي ادامه داد: از جمله دلايل كاهش حجم ارزشي كالاهاي وارداتي كشور را ميتوان كاهش ارزش و قيمتهاي جهاني كالاها و تدابير وزارت بازرگاني عنوان كرد كه كار كارشناسانه آن توسط كارشناسان انجام ميشود. غضنفري بيان كرد: در بسياري از كشورها ميزان تعرفهها كمتر از تعرفه در كشور ماست و كساني كه روي قيمت تمام شده خوب كار كردهاند از طريق تعرفهها رقابت نميكنند بلكه از طريق مديريت توليد و توليد رقابتي اين مديريت را انجام ميدهند. وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: يك از عواملي كه موجب ميشود با كالاهاي وارداتي مواجه شويم ناشي از ابزارهاي وزارت بازرگاني نيست؛ ابزار وزارت بازرگاني تعرفه است. تعرفه توسط 9 دستگاه تصميمگيري ميشود و كارايي محدود دارد. اگر ابزار استفاده از تعرفه واردات زياد انتخاب شود انگيزه براي واردات قاچاق كالا زياد ميشود. غضنفري توضيح داد: متاسفانه حجم قاچاق كالا به كشور زياد است و شايد بخشي از كالاهايي كه در بازار مشاهده ميشود ناشي از امر قاچاق باشد پس ما با يك امر بسيار پيچيدهاي مواجه هستيم. از سويي ممكن است بيدقتي در انتخاب تعرفهها براي توليد كنند بد تمام شود و از سويي منجر به قاچاق كالا يا گراني كالا براي مصرف كننده شود به همين دليل قانون گذار 9 دستگاه را متولي تعيين تعرفه كرده است. وي ادامه داد: انتخاب راي تعرفهها يك راه كار است و كاهش قيمت تمام شده در فرايند توليد و توزيع هم يك راه كار مهم كه نبايد فراموش شود؛ اغلب به موضوع دوم كمتر از بحث تعرفهها اشاره ميشود. بايد همه ابزارها را كامل كنيم و با يك جعبه ابزار به حل اين مشكلات بپردازيم. وزير بازرگاني در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايسناي خوزستان مبني بر موانع اجراي مصوبه مجلس در زمينه افزايش تعرفه واردات محصولات كشاورزي و مشكل شركت طرح توسعه نيشكر به هنگام افزايش توليد جهاني و كاهش قيمت شكر در دنيا گفت: بند 40 قانون بودجه سال 88 كشور در زمينه افزايش تعرفه واردات براي بسياري از كالاها انجام شد و در برخي از كالاها اختلاف نظر وجود داشت كه آيا جزء اين ليست هستند يا خير؟ نگرانيهايي هم براي به هم خوردن تعادل توليد و تقاضا وجود داشت كه در حال رايزني با مجلس بوديم كه مجلس به تازگي در اصلاحيه قانون بودجه 88 آن را كاملا اصلاح كرد. غضنفري بيان كرد: مجلس اعلام كرد كه واردات كالاهاي كشاورزي بر عهده وزارت جهاد كشاورزي باشد و تا زماني كه فرصت بود براي تعامل با مجلس و همراه كردن وزارت خانههاي مختلف 3 قسمت از مصوبه براي ماشين آلات كشاورزي و تعرفه شان و براي گروهي از محصولات كشاورزي نهايي انجام شد و در مورد برخي كالاها كه ابهام وجود داشت با مجلس در تعامل بوديم و مجلس شوراي اسلامي در اصلاحيه قانون بودجه 88 شكل اجراي آن را عوض كرد و بايد ببنيم كه وزارت كشاورزي چگونه برخورد ميكند. وي در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايسنا در زمينه افزايش هزينه تمام شده توليد بر اثر طرح هدفمندسازي يارانهها بيان كرد: اگر حيات يك سيستم توليدي به دليل هدفمند سازي يارانهها آسيب ببيند بازتوزيع طرح به سمت آن بيشتر ميرود و بايد اجازه داد كه به اين فرايند وارد شويم و ببنيم كدام صنعت نيازمند كمك ميشود. انتهاي پيام