ضرورت بازنگري وضعيت مجريان راديووتلويزيون مازيار ناظمي درگفت‌وگو با ايسنا: تربيت مجري‌ـكارشناسان صداوسيما سيستم مشخصي ندارد *نقدي بر حضور بازيگران در اجرا*

مازيار ناظمي كه مدت 22 سال در صدا‌وسيما به عنوان گزارشگر و مجري فعاليت كرده‌است، با بيان اين كه براي تربيت مجري - كارشناسان در صدا و سيما سيستم مشخصي نداشتيم، دراين باره هشدار داد: در حال حاضر شرايط رقابت رسانه‌يي به جايي رسيده‌است كه مخاطب اجباري ندارد تنها شنونده و بيننده‌ي شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني ما باشد.

اين سردبير برنامه‌هاي اقتصادي راديو و گوينده‌ي اخبار ورزشي تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) درباره‌ي ضرورت بازنگري وضعيت مجري - كارشناسان در برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني كه مورد تاكيد رييس سازمان صدا‌وسيما هم قرار گرفته بود، گفت: تاكيد رييس سازمان صدا‌وسيما برلزوم بازنگري، در حوزه كارشناس - مجريان بحث جديدي نيست؛ شايد ضرورت‌ها وضعيت را به جايي رسانده كه صدا‌وسيما را مجاب كرده‌است كه مجريان علاوه بر آشنايي بر فنون اجرا، مباحث كارشناسي را هم بدانند.

***

ناظمي با تقسيم‌بندي وضعيت كارشناس مجريان در سازمان صدا‌وسيما به سه دهه‌ي متفاوت كه بعد از انقلاب اسلامي شكل گرفت، به اختصار يادآور شد: در دهه‌ي 60 حال ‌و هواي راديو و تلويزيون تابع جنگ بود و شرايط خاص كشور چنين ايجاب مي‌كرد كه ما با شيوه‌ي بلند‌گويي كار كنيم. در اين دوره حرف‌ها براي تهييج مردم گفته مي‌شد؛ اين وضعيت تا دهه‌ي 70 ادامه داشت.

وي با اشاره به رفتن محمد هاشمي از صدا‌وسيما و انتصاب علي لاريجاني به سمت رييس اين سازمان در دهه 70، خاطرنشان كرد: يكي از بزرگترين اتفاقات اين دوره تعدد شبكه‌ها و تخصصي‌تر شدن آن‌ها بود. راه‌اندازي شبكه‌هاي تخصصي چون شبكه‌ي جوان راديو و شبكه‌ي سه سيما و غيره ما را به اين سمت برد كه نيروي انساني ما كجاست؟! ما ابتدا مجموعه‌اي را راه‌اندازي كرديم و بعد به دنبال نيروي انساني بوديم.

ناظمي اظهار كرد: اين اتفاق باعث شد مجرياني از شبكه‌هاي ديگر كه تخصصي هم نداشتند به عنوان مجري وارد برنامه‌هاي تخصصي شوند؛ در اين مقطع زماني ما ناچار شديم اجراي يك گفت‌وگوي ويژه را به يك مجري بسپاريم كه اجراي يك مسابقه‌ي تلويزيوني را هم برعهده داشت.

او ادامه داد: در اين دوره هم‌چنين به ناچار تعدادي از مجريان راديو به تلويزيون آمدند؛ افرادي چون خانم بيد‌مشكي و آقاي شجاعي‌مهر از جمله اين مجريان بودند كه به رغم آنكه مردم با صداي آنها در راديو اخت گرفته بودند، اما به ناچار به تلويزيون آمدند، چرا كه ما نيروي انساني لازم را نداشتيم.

***

مازيار ناظمي در ادامه‌ي اين گفت‌وگو با اشاره به دوره‌ي رياست عزت‌الله ضرغامي در سازمان صدا‌وسيما خاطرنشان كرد: در دوره‌ي آقاي ضرغامي اتفاق ديگري افتاد؛ در اين دوره رسانه‌هاي جديد پا به عرصه گذاشتند و ما حريف‌هاي جدي پيدا كرديم. در اين دوره علاوه بر شبكه‌هاي بيگانه، خبرگزاري‌ها و ساير رسانه‌هاي داخلي نيز با قوت فعاليت خود را شروع كردند و در نتيجه توقع مخاطب بالا رفت.

به گفته وي در دوره رياست ضرغامي بر سازمان صدا و سيما مخاطب توقع داشت كه حرف‌هاي حسابي‌ و نو‌تر از مجريان بشنود و به جاي خوب حرف زدن، حرف‌هاي خوب را از مجريان شاهد باشد.

ناظمي تحقق چنين خواسته‌اي را نيازمند تربيت مجريان حرفه‌يي و خوب دانست و افزود: در اين دوره رسانه‌ باز هم عقب بود و ما نتوانستيم مجري - كارشناس تربيت كنيم. شايد سال‌ها زور زديم تا فردي مثل عادل فردوسي‌پور را در عرصه‌ي ورزش معرفي كرديم كه باز هم روي كارشناسي او، برخي‌ها حرف دارند.

او با بيان اين‌كه رسانه‌اي موفق‌تر است كه كارهاي بهتري ارائه كند، متذكر شد: در حال حاضر شرايط مخاطب عوض شده‌است؛ رسانه‌ي بزرگي مانند صدا‌وسيما بايد به فكر تربيت نيروي انساني باشد. ما دراين مدت سيستم خيلي روشن و نظامندي نداشتيم تا مجري را از جايي تربيت كند و پس از اين‌كه سال‌ها گذشت به يك مجري - كارشناس حرفه‌يي تبديل شود.

ناظمي گفت: در اين سال‌ها هركدام از بخش‌هاي سازمان صدا‌وسيما شامل راديو، تلويزيون و خبر، دنبال آدم‌هاي خاص خود بودند. صدا‌وسيما در مقطعي در سروش دوره‌هاي آموزش اجرا را برگزار كرد كه افرادي چون داريوش كاردان و اكبر مناني به عنوان مدرس در اين كلاس‌ها حضور داشتند؛ اما بررسي كنيد و ببينيد چند تن از كارآموزان اين كلاس‌ها جذب شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني شدند؟!

اين گوينده‌ي خبرهاي ورزشي و سردبير برنامه‌هاي اقتصادي تاكيد كرد: در اين مدت نظام روشني براي جذب مجري و تربيت كارشناس نداشتيم؛ همه چيز در اختيار مديران بوده‌است؛ ضمن اين‌كه گاه افراد رفاقتي وارد اين حوزه شده‌اند؛ بدين معنا كه تهيه‌كننده با يك مجري آشنا بوده و او را به برنامه دعوت كرده‌است. دليل اين‌كه در حال حاضر اين تعداد صدا و تصوير مي‌بينيد كه نمي‌دانيد اصلا براي چه به عنوان مجري به تلويزيون و راديو آمده‌اند، همين است.

***

ناظمي در عين حال گفت: الان فرصت خوبي براي تغيير است؛ در شرايط جديد رسانه‌اي جهان و رقابت ميان شبكه‌ها به مجري - كارشناسان با تجربه نيازمنديم. اين افراد نبايد وام‌دار جايي باشند. بلكه تنها بايد در اختيار سازمان صدا‌وسيما باشند تا نظرات انتقادي در برنامه‌ها كم يا زياد نشود.

او معاونت آموزشي سازمان صدا‌وسيما را بهترين بخش براي تربيت كارشناسان - مجريان دانست و افزود: معاونت آموزشي با فراخوان‌هايي كه مي‌دهد مي‌تواند عده‌اي را جذب كلاس‌هاي خود كرده و از بين آن‌ها برترين‌ها را انتخاب كند؛ با گذشت5 تا 10 سال و با تجربه تر شدن اين افراد، سازمان صدا‌وسيما به لحاظ مجري - كارشناسان مجرب، تامين خواهد بود.

***

ناظمي در پايان با بيان اين‌كه موافق حضور بازيگران سينما و تلويزيون به عنوان مجري در برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي نيست، گفت: خيلي موافق نيستم بازيگران وقتي بيكار مي‌شوند اجراي برنامه‌ها را برعهده بگيرند؛ اجراي برنامه‌ها توانمندي خاص خود را دارد. مردم از بازيگران ذهنيت دارند؛ بنابراين آن‌ها نمي‌توانند درتلويزيون و حتي راديو اهداف برنامه را آن‌طور كه بايد و شايد پياده كنند.

او دليل حضور بازيگران در سمت مجري را تمايل تهيه‌كنندگان به عنصر شهرت دانست كه در نتيجه آن افراد بدون در نظر گرفتن توانمندي به عنوان مجري انتخاب مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱ دی ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8810-03503.156652
  • خبرنگار : 71012