معاون وزير راه: اصلاح راهها نياز به بودجه دارد جاده به تنهايي حادثه ايجاد نميكند
افنديزاده با بيان اينكه اصلاح راهها نياز به بودجه دارد، خاطرنشان كرد: در كليه كشورهاي دنيا بين دو تا شش درصد ارزش راهها را به نگهداري راه اختصاص ميدهند، بنابراين با در نظر گرفتن چهار درصد ارزش راهها در كشور كه حدود 750 هزار ميليارد تومان است، سالانه بايد سه هزار ميليارد تومان براي نگهداري راهها اختصاص دهيم اين در حالي است كه كل بودجه وزارت راه 700 ميليارد تومان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شهريار افنديزاده ـ رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در كميسيون ايمني راهها كه در وزارت راه و ترابري برگزار شد، اظهار كرد: سالانه حدود850ميليون جابهجايي در حوزه مسافر و همچنين 450 ميليون در حوزه حمل كالا انجام ميشود. وي افزود: براساس آمار بيش از 90 درصد جابهجايي توسط جادهها انجام ميگيرد كه با توجه به ابعاد اين جابهجايي داراي مشكلات در اين حوزه هستيم. معاون وزير راه گفت: بهرغم افزايش طول راهها و وسايط نقليه ميزان تصادفات كاهش يافته و اين نشان از موفقيت تعامل براي كاهش ميزان تلفات است. رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي تصريح كرد: با توجه به 80 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي و همچنين 120 كيلومتر راه روستايي بايد براي افزايش ايمني تلاش كنيم. وي با اشاره به طرحهاي زودبازده با هزينه كم و همچنين طرحهاي بلندمدت اظهار كرد: بايد نسبت به اصلاح نقاط هندسي و رفع نقاط پرحادثه 25 هزار كيلومتر راه اصلي كشور اقدام و از تجهيزات در جادهها استفاده كنيم. معاون وزير راه با اشاره به اينكه مديريت علائم را در وزارت راه آغاز كردهايم، خاطرنشان كرد: سرعت بيشترين عامل تصادفات است و سعي داريم با استفاده از ابزار اين امر را كنترل و از سرعت جلوگيري كنيم. افندي زاده گفت: لايحهاي به منظور نصب دوربين و ثبت تخلفات به مجلس ارسال كردهايم كه پس از 9 ماه هنوز به تصويب نرسيده است. وي با اشاره به اينكه براساس اين لايحه هزينهها از محل جرائم تامين ميشود، افزود: بررسي آمار دنيا نشان ميدهد كه 20 تا 50 درصد هزينه از طريق جريمه بازميگردد. رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي به استفاده از دوربينهاي تصويري اشاره و اظهار كرد: تا پايان سال 292 دوربين نصب ميشود همچنين تاكنون 70 تابلو نصب شده كه تا پايان امسال اين رقم به 100 ميرسد. افندي زاده گفت: تنها 22 درصد از بودجه مربوط به وزارت راه كه در برنامه چهارم در نظر گرفته شده بود پرداخت شده است. معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه مجبور به اولويتبندي هستيم، افزود: جاده به تنهايي حادثه ايجاد نميكند اما وقتي در كنار خودرو و نيروي انساني قرار ميگيرد حادثه اتفاق ميافتد. رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي با بيان اينكه بايد بودجه كافي در اختيار سازمانها و ارگانها قرار بگيرد، تصريح كرد: كارهاي كارشناسي خوبي انجام شده است اما عوامل انساني مسالهاي نيست كه وزارت راه و پليس بتواند آن را انجام دهد چرا كه نياز به فرهنگسازي دارد. وي در پايان گفت: اميدواريم با توجه به جديت كميسيون ايمني نتيجه كاهش تلفات باشد. انتهاي پيام