يك هنرمند تعزيه‌خوان: آموزش تعزيه بدون كلاس‌هاي آموزشي راه به جايي نمي‌برد

«بدون وجود كلاس‌هاي آموزشي، انتقال تجربه‌هاي تعزيه‌خوانان نسل قبلي به نسل جديد با مشكل روبه‌رو مي‌شود.»

احمد عزيزي، هنرمند تعزيه‌خوان با بيان اين مطلب به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: تعزيه‌خوانان پيشكسوت از بچگي با تعزيه آشنا شده‌اند و آموزش‌ها عموما خانوادگي بوده است، اما امروزه بايد آموزش تعزيه را در كلاس‌هاي آموزشي پيگيري كرد.

به اعتقاد او امروزه بايد آموزش تعزيه را از دوران كودكي در كل كلاس‌ها پيگيري كرد و در همين راستا موسيقي، حركات و همه عناصر تعزيه را به هنرجويان آموزش داد تا آموزش تعزيه هرچه بيشتر گسترده شود و هنرمندان جوان جايگزين نسل قبلي شوند.

سرپرست گروه تعزيه «حضرت سيدالشهدا» اضافه كرد: امروزه بسياري از تعزيه‌خوانان، شغل ديگري دارند و اجراي تعزيه شغل دوم آنان به شمار مي‌آيد. با اين حال از وزارت ارشاد سپاسگزاريم كه در جشنواره‌هاي موضوعي بخشي را هم به تعزيه اختصاص مي‌دهند.

عزيزي كه در اين دوره از همايش آيين‌هاي عاشورايي سرپرستي گروه پيشكسوتان را برعهده دارد، خاطرنشان كرد: به جز گروه پيشكسوتان يك گروه كودك هم داريم كه برنامه اجرا مي‌كنند. به هرحال تعزيه يك سنت اصيل ديني و مورد علاقه مردم است كه از بين نمي‌رود.

اين عضو هيأت‌مديره انجمن تعزيه در پايان اظهار اميدواري كرد: اين انجمن به زودي كلاس‌هاي آموزشي تصحيح نسخ، اجراي هفتگي تعزيه و ... را به سرانجام برساند.

احمد عزيزي در دهه عاشورا نسخه‌هاي مربوط به تعزيه شهداي كربلا را اجرا مي‌كند.

او 10 برنامه تعزيه در فرهنگسراي بهمن و 10 برنامه هم در حسينيه حسيني معروف به شوفرها برگزار مي‌كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۸ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8809-08427
  • خبرنگار : 71342