تاريخ ايران در ساخت سريال‌هاي ويژه سيما اولويت دارد؟ انتقاد كيوان كثيريان به «نگاه جومونگي» در ساخت سريال‌ها: تلويزيون مانند تهيه‌كننده خصوصي عمل مي‌كند

يك منتقد گفت: موضوع ساخت زندگي «پيامبر اكرم (ص)» و بيشتر امامان (ع) در عرصه سريا‌ل‌سازي مسكوت باقي مانده‌اند.

كيوان كثيريان در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: چندان اولويت‌هاي سيما را در زمينه سريال‌سازي نمي‌فهمم و اين‌كه چرا بودجه خود را براي موضوعات جذاب‌تر براي مردم صرف نمي‌كند.

او در ادامه گفت: پيامبراني مانند «حضرت ايوب(ع)» براي مديران سيما تاكنون از اولويت بيشتري برخوردار بوده است تا پيامبر اسلام(ص) و اين رسانه به جز درباره‌ي «حضرت علي (ع)»، «امام حسن (ع)» و «امام رضا (ع)» به ساير امامان چندان در عرصه سريال‌سازي نپرداخته است.

اين منتقد تأكيد كرد: درباره‌ي دانشمندان ايراني نيز در سكوت سريال‌هايي ساخته و پخش مي‌شود و چندان تبليغي روي آن‌ها صورت نمي‌گيرد؛ ولي سريال‌هاي كره‌يي خريداري و به وفور پخش مي‌شود؛ اين درحالي است كه با توجه به تأمين هزينه‌هاي صداوسيما از بيت‌المال، يكي از وظايف اين سازمان ارتقاي سطح سليقه مخاطب و صرف بودجه براي ساخت آغازي درباره‌ي تاريخ و فرهنگ ايران است.

كثيريان افزود: تهيه‌كننده خصوصي نمي‌تواند درباره دانشمندان فيلم سينمايي بسازد؛ اما در سيما نهادهايي هستند كه مي‌توانند از بودجه عمومي براي ساخت سريال درباره شخصيت‌هاي اسلامي و ايراني هزينه كنند؛ حتي اگر بازده مالي نداشته باشد. به هرحال هر نوع توليد ايراني بايد نسبت به مجموعه‌هايي مانند سريال‌هاي كره‌يي اولويت داشته باشد كه با وجود پرمخاطب بودن، سليقه او را نازل نگه مي‌دارند.

او با بيان اين‌كه در حال حاضر تلويزيون مانند يك تهيه‌كننده خصوصي عمل مي‌كند، گفت: اين رسانه علاقه زيادي دارد تا مخاطب انبوه داشته باشد؛ درحالي كه كاركرد سيما با سينما و تهيه‌كننده خصوصي تفاوت دارد و اين رسانه بايد با توجه به استفاده از بودجه عمومي به فرهنگ و هنر كشور خدمت كند؛ اگر سال‌هاي پيش نيز با همين «نگاه جومونگي» به سريال نگريسته مي‌شد، مجموعه‌هاي موفقي مانند «امام علي (ع)»، «مدار صفر درجه» و «روزگار قريب» ساخته نمي‌شد.

اين منتقد اضافه كرد: ساخت سريال‌هاي ماندگار نيازمند رويكردي كلان‌نگر و فرهنگي‌تر است؛ چراكه كودكان و نوجوانان با تلويزيون انس گرفته‌اند. وظيفه سيماست كه فرهنگ ايراني را به نسل‌هاي بعد منتقل كند البته داستان‌هاي مجعول و تحريف شده نمي‌تواند به فرهنگ و مذهب ما خدمت كند.

او در ادامه درباره اولويت‌هاي سريال‌سازي در سيما گفت: بودجه محدود صداوسيما بايد به درستي هزينه و اولويت‌ها مشخص شده باشد؛ به عنوان نمونه اگر قرار است سريال‌هاي مذهبي ساخته شود بايد افراد حرفه‌يي براي كارگرداني و تهيه‌كنندگي انتخاب شود تا بودجه مديريت و به درستي صرف شود؛ اين درحالي است كه در برخي موارد مانند مجموعه «يوسف پيامبر (ع)» سيما موفق به انجام اين كار نشده و بودجه هدر رفته است؛ چراكه گزينه‌هاي بهتري براي كارگرداني آن وجود داشت تا اين سريال به اثر ماندگارتري تبديل شود.

كثيريان در پايان اظهار كرد: با احترام به همه هنرمندان بايد به اين نكته توجه كرد كه پرداختن به موضوعات تاريخي و مذهبي نياز به افراد حرفه‌يي و مديريت درست بودجه دارد و با توجه به ارقام اعلام شده براي برخي از سريال‌هاي الف ويژه، سيما در همه‌ي موارد نتوانسته است، در زمينه هزينه به درستي مديريت كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8809-06212.156318
  • خبرنگار : 71078