حاجي يوسفي گفت: برخي معتقدند جنگ ايران و عراق را بايد از ديدگاه روايتگرايان آن بررسي كرد و اين جنگ در چارچوبهاي نظريه رئاليستي جنگ نميگنجد.
به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حاجي يوسفي ـ دانشيار علوم سياسي و روابط بينالملل دانشگاه شهيد بهشتي ـ در روز نخست "همايش اخلاق و روابط بينالملل" دربارهي ديدگاه ايراني اسلامي و روابط بين الملل؛ مطالعه موردي در علل تداوم جنگ ايران و عراق اظهار كرد: وقتي وارد حوزه ادبيات جنگ ايران و عراق ميشويم ميتوانيم بين كساني كه به بررسي جنگها ميان دو كشور پرداختهاند تقسيمبندي انجام دهيم. اما تعداد اندكي هستند كه به اين بررسي پرداختهاند.
وي گفت: بسياري نظريههايي را براي تبيين آغاز و پايان جنگ ايران و عراق داشتهاند اما درباره دلايل تداوم جنگ ايران و عراق در 8 سال موردي را به ويژه در پاياننامههاي دانشگاههاي كشور پيدا نكردهام.
اين دانشيار علوم سياسي گفت: اكثرا در پايان نامههايي كه موجود است دانشجويان اسير نظريهها شدهاند و در نهايت به جمعبنديهايي رسيدهاند كه دور از واقعيت است.
حاجي يوسفي گفت: متاسفانه با وجود جنگ تحميلي به ايران و عراق تحقيق خوب و موثري از اين منظر صورت نگرفته است.
او ادامه داد: در تمام نظريههاي جنگ عمدتا رئاليستي پارادايم حاكم بحث بازيگران خردمند، عقلانيت، سود و زيان است اما اينها مواردي هستند كه در جنگ ايران و عراق اصلا كاربردي ندارد.
اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: تصميم امام خميني (ره) براي پايان جنگ در قالب نظريههاي معتبر و مرسوم جهاني جواب نميدهد چون جهانبيني كه اين تصميم براساس آن گرفته شده است با جهانبيني جنگهاي رئاليستي متفاوت است.
وي با طرح اين سوال كه اين كه جنگ خوب است يا بد مسالهاي جداست، ادامه داد: اما 95 درصد منابعي كه در تحليل جنگها تقسيمبندي شدهاند از "سطح تحليل" استفاده كردهاند يعني به تصميم سران كشورها دولتها و نظام بينالمللي و از اين جمله توجه كردهاند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در كنار كساني كه به نظريات رئاليستي معتقدند برخي بر اين اعتقادند كه بايد هر جنگ را براساس شرايط خاص خود بررسي كرد و از جمله معتقدند كه جنگ ايران و عراق بايد براساس روايتگران آن بررسي كرد.
حاجي يوسفي كه در حال تهيه مقالهاي درباره دلايل تداوم جنگ ايران و عراق است با بيان اين كه در اين مقاله به سوالاتي از جمله اين كه آغاز و پايان جنگ ايران و عراق اختياري بوده است يا اجباري و تداوم آن نيز اجباري يا اختياري بوده است اشاره ميشود، افزود: سعي دارم در بررسي اين مسايل بين شناخت اثباتگرايانه و فلسفي پيوند بزنم البته ممكن است اين پيوند صورت نگيرد.
انتهاي پيام