مديرعامل ايزوايكو در گفت‌وگو با ايسنا: كشتي‌ ايران - اراك در انتظار انجام تست اصلي دريايي است صنعت كشتي‌سازي با مشكل جدي تامين منابع مالي روبه‌روست

مديرعامل شركت مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو) گفت: براي تست اصلي دريايي كشتي ايران ـ اراك بايد تمام شركت‌هايي كه تجهيزات اين كشتي را ساخته‌اند، به طور همزمان در ايران حاضر شوند كه اميدواريم اين كار ظرف يك تا دو ماه آينده انجام شود. فتح‌الله محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌درباره آخرين وضعيت كشتي ايران ـ اراك توضيح داد: هم‌اكنون كليه مراحل مربوط به ساخت و تست اين كشتي انجام شده و فقط تست اصلي دريايي آن باقي مانده كه بايد كليه شركت‌هاي سازنده تجهيزات به همراه موسسه رده‌بندي به طور همزمان در ايران حاضر شوند تا اين تست نيز به طور كامل انجام شود. به گفته وي بايد حدود 10 تا 15 شركت از كشورهاي مختلف براي انجام تست اصلي دريايي كشتي ايران ـ اراك در كشور حضور پيدا كنند. مديرعامل ايزوايكو در پاسخ به اين سوال كه قرار است تست اصلي دريايي ايران اراك چه زماني انجام شود؟ گفت: انجام اين تست و آوردن اين تعداد شركت به كشور به صورت همزمان كار سختي است، اما به محض فراهم شدن شرايط مي‌توان ظرف يك هفته تست اصلي دريايي ايران ـ اراك را انجام داد. محمدي در ادامه درباره‌ مشكل پايين بودن بهره‌وري در صنعت كشتي‌سازي ايران گفت: متاسفانه فرهنگ نادرست كار در كشور وجود دارد كه اين فرهنگ در صنعت كشتي‌سازي ايران نيز به چشم‌ مي‌خورد و بنابراين نمي‌توان گفت كه بهره‌وري فقط در شركت ايزوايكو پايين است. وي افزود: تلاش زيادي انجام شده تا با اين فرهنگ مقابله كنيم، اما تعديل نيرو تنها راهكار مقابله با اين فرهنگ نيست، بلكه بايد در بين نيروهاي كار انگيزه ايجاد كرد. اين فعال صنعتي اضافه كرد: در سيستم ايزوايكو وضعيت به گونه‌اي بود كه نااميدي بر نيروهاي كار حاكم شده بود و همين عامل در كاهش بهره‌وري تاثير زيادي داشت و نيروهاي كار بازدهي عيني فعاليت‌هاي خود را مشاهده نمي‌كردند، اما با اقدامات اخير انجام شده در مورد كشتي‌هاي ايران - اراك و ايران - شهركرد روحيه نيروهاي كار در اين شرکت تا حدودي بهبود يافته است. مديرعامل شركت مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران همچنين با اشاره به اينكه هم‌اكنون يكي از اصلي‌ترين مشكلات صنعت كشتي‌سازي ايران تامين منابع مالي پروژه‌هاي در دست اجرا است، اظهار کرد: هم‌اكنون محل معيني كه صنعت كشتي‌سازي ايران و حتي كشتي‌رانان را از نظر مالي فاينانس كند، وجود ندارد. بانك‌ها نيز به راحتي تامين منابع مالي صنعت كشتي‌سازي را قبول نمي‌كنند و منابع تعريف شده‌اي در اين زمينه وجود ندارد. وي افزود: از سوي ديگر براي دسترسي به وجوه اداره شده نيز سيكل بسيار طولاني بايد طي شود كه همين امر وضعيت را براي صنعت كشتي‌سازي ايران دشوار كرده است. محمدي همچنين درباره وضعيت صنعت تعمير كشتي در كشور نيز گفت: ما در اين زمينه در نرخ‌هاي خود تجديدنظر و سعي كرده‌ايم كه كيفيت و سرعت عمل خود را بالا ببريم و هم‌اكنون مي‌توانم به جرات بگويم كه در صنعت تعمير كشتي قدرت رقابت با رقباي منطقه را از نظر قيمتي داريم. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۳۰ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-02533.144240
  • خبرنگار :