• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-03845

پايان انتظار هفت ساله! "ايران - اراك" 10 خرداد تحويل كشتي‌راني مي‌شود

پايان انتظار هفت ساله! 
"ايران - اراك" 10 خرداد تحويل كشتي‌راني مي‌شود
بالاخره بعد از نزديك به هفت سال انتظار قرار است مراسم تحويل نخستين كشتي اقيانوس پيماي ساخت داخل با نام ايران – اراك به شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، دوشنبه هفته آينده – 10 خرداد ماه – در بندرعباس برگزار شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قرار است در اين مراسم به صورت رسمي كشتي ايران – اراك كه توسط مجمتع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو) ساخته شده، به شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تحويل داده شود. ساخت اين كشتي از مرداد ماه سال 1382 آغاز شد، اما در ادامه مشكلات متعددي بر سر راه اجراي اين پروژه به‌وجود آمد تا جايي كه حتي ساخت نخستين كشتي اقيانوس پيماي ايران در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. گفته مي‌شود در مراسم هفته آينده، وزير صنايع ومعادن حضور نخواهد داشت، اما مسوولان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، وزارت بازرگاني و شركت كشتيراني حضور خواهند داشت. در همين حال قرار است كشتي دوم ايزوايكو يعني ايران - شهركرد نيز تا پايان امسال به شركت كشتيراني تحويل داده شود. همچنين برنامه‌ريزي شده تا يكي دو ماه آينده كشتي ايران - كاشان اين شركت نيز به آب انداخته شود. گفتني است، كشتي ايران - اراك با عرض 30 متر، طول 185 متر و ارتفاع 18 متر بيش از هفت هزار تن وزن داشته و توانايي حمل 30 هزارتن بار معادل دو هزار و 200 كانتينر را دارد. موتور كشتي ايران – اراك با وزن 600 تن قدرت و 16 هزار و 700 كيلووات قادر است سرعت 21.5 گره دريايي را براي اين كشتي تامين كند. كشتي ايران –اراك قادر است 25 روز بدون توقف و به صورت مستمر در اقيانوس‌ها سفر كند و براي ساخت اين كشتي نزديك به 50 ميليارد تومان هزينه شده است. عملياتي دريانوردي اين كشتي اوايل شهريور ماه سال گذشته با موفقيت انجام شد. در اين عمليات كشتي پس از ترك اسكله از طريق كانال شهيد رجايي به سمت جنوب جزيره هرمز حركت كرده و پس از حضورجنوب اين جزيره در حوالي لنگرگاه عباسي لنگر انداخت تا سيستم‌هاي اين كشتي توسط كارشناسان كنترل شود. در اين سفر دريايي خدمه و پرسنل حاضر در كشتي 49 نفر بودند. كشتي ايران - اراك مدت‌ها به دليل خودداري شركت‌هاي خارجي و تعلل آن‌ها در همكاري با شركت ايزوايكو دچار مشكل تاخير در تحويل شده بود. در اين باره محمدعلي وفايي - معاون بهره برداري و نوسازي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - اظهار كرد: اين کشتي پس از انجام موفق تست دريايي و اخذ تاييديه کارفرما مبني بر دارابودن تمامي استانداردهاي بين المللي و کيفيتي به مراتب بالاتر از نمونه مشابه خارجي، تحويل کشتيراني جمهوري اسلامي مي شود تا در ناوگان اين شرکت مورد بهره برداري تجاري قرار گيرد. وي اضافه کرد: کشتي ايران اراک تاييديه موسسه رده بندي (GL (Germanischer Lloyd را دريافت کرده و از بالاترين استانداردهاي دريايي و به روز ترين سيستم هاي ناوبري برخوردار است و افتخاري بزرگ براي صنعت کشتي سازي و حمل و نقل دريايي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي رود. انتقال دانش فني ساخت کشتي‏هاي اقيانوس پيما، شکل گيري پيمانکاران مجرب دريايي و ارتقاي کيفي و فني اين پيمانکاران و پرورش متخصصان متعهد و کارآزموده به واسطه ساخت کشتي ايران اراک، نقطه عطفي در تاريخ صنايع دريايي کشور و تکيه گاهي براي رشد شتابان و روزافزون اين صنعت در کشور محسوب مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha