چهار سال پس از رالي 2005 «غزال ايراني» بار ديگر از حضور در رالي جهاني خودروهاي خورشيدي باز ماند

چهار سال پس از تجربه تلخ بازماندن خودروي خورشيدي «غزال ايراني» از نخستين حضور جهاني خود در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي 2005 استراليا به علت مشكلات ترانسپورت، «غزال ايراني -2»، دومين خودرو خورشيدي خاورميانه كه نمونه ارتقا يافته خودرو سال 2005 در پرديس فني دانشگاه تهران است نيز با مشكلي مشابه از حضور در رالي بزرگ «استراليا» بازماند تا تيم جديد خودروي خورشيدي دانشگاه تهران در حسرت حضور اولين و تنها خودرو خورشيدي خاورميانه در اين مسابقات جهاني هم با گروه قبلي شريك شوند.

دكتر كارن ابري نيا، دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران و مدير پروژه خودرو خورشيدي كه مبتكر و هدايتگر پروژه‌هاي ساخت خودروهاي خورشيدي غزال ايراني 1 و 2 بوده است درباره علت بروز اين مشكل و ناكامي مجدد تيم خودرو خورشيدي غزال به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: از آنجايي كه اين خودرو در مهر ماه آماده شد و فرصت كافي وجود نداشت نمي توانستيم آن را با كشتي به محل مسابقات(استراليا) بفرستيم به همين دليل ناچار به انتقال هوايي آن بوديم.

وي با بيان اين كه خط پروازي مستقيم بين ايران و استراليا وجود ندارد، خاطر نشان كرد: چون اندازه خودرو بزرگ بود، بايد حتما با هواپيماي باربري حمل مي‌شد، براي همين به دنبال پيگيري از شركت‌هاي داخلي به اينجا رسيديم كه شركت‌هاي داخلي يا هزينه بسيار سنگيني مطالبه مي‌كردند يا براي حرفي كه مي‌زدند پاي قرارداد نمي‌آمدند كه مطمئن شويم اين كار را مي‌توانند انجام دهند.

سرپرست تيم خودرو خورشيدي غزال تصريح كرد: نهايتا يكي از شركت‌هاي هواپيمايي داخلي پيشنهاد داد كه اين كار را رايگان انجام مي‌دهد بدين صورت كه خودرو را با هواپيما به تايلند برده و سپس از آنجا با هواپيماي باري به سيدني مي‌فرستد. از سيدني تا داروين (محل برگزاري مسابقات) هم چهار هزار كيلومتر راه بود كه اگر زميني مي خواست برود يك هفته طول مي‌كشيد، بنابراين با اين شرايط پذيرفتيم كه خودرو با هزينه 10 هزار دلار - پنج هزار دلار از تايلند تا سيدني و پنج هزار دلار از سيدني تا داروين - توسط اين شركت حمل شود.

دكتر ابري‌نيا ادامه داد: با اين حال زماني كه به فرودگاه مراجعه كرديم گفتند كه پرواز به تايلند فقط يك روز در هفته است و چون رزرو نشده بود، امكان پذير نبود، بنابراين قرار شد خودرو به دبي كه پرواز روزانه به تايلند دارد منتقل شود و مساله ديگري كه مطرح شد اين بود كه پنج هزار دلار هزينه هواپيماي مسافربري است در صورتي كه حمل و نقل با هواپيماي مسافربري عملا امكان پذير نبود، كه در آن جا به ما گفته شد هزينه انتقال 16 هزار دلار است كه به همان دليل زماني كه پذيرفتيم براي دو روز بعد رزرو شد.

وي اظهار داشت: در اين شرايط يكي از همكاران گفت هزينه مطالبه شده گران است و شركت باربري را مي‌شناسد كه اين كار را با 10 هزار دلار انجام مي‌دهد. در پي اين وعده براي لغو برنامه به شركت هواپيمايي مراجعه كرديم كه مخالفت كرده و گفتند امكان لغو وجود ندارد ولي در نهايت قرار با شركت هواپيمايي لغو شد و از سوي ديگر كشاني كه به ما قول حمل ارزانتر خودرو را داده بودند نيز نتوانستند اين كار را انجام دهند.

سرپرست تيم خودرو خورشيدي غزال ادامه داد: پس از آن مجددا به شركت هواپيمايي مراجعه كرديم تا اين كار انجام شود و عليرغم اين كه 10 روز در دبي به دنبال جاي خالي براي بردن خودرو بوديم، تنها جاي خالي براي شنبه پيش‌ يعني يك روز قبل از مسابقات بود و عملا حضور در مسابقات امكان پذير نبود و به همين دليل «غزال ايراني ــ 2» نتوانست در اين دوره از رقابت‌هاي خودروهاي خورشيدي حضور يابد.

وي درباره اعضاي تيم نيز خاطر نشان كرد: تنها پنج نفر از اعضا به محل مسابقات رفته بودند و قرار بود گروه دوم چهارشنبه گذشته عازم شوند كه با ملغي شدن برنامه، آن پنج نفر نيز در حال بازگشت هستند.

گفتني است، رالي خودروهاي خورشيدي استراليا به طول سه هزار كيلومتر از روز يكشنبه در بيابان مركزي «استراليا» واقع در شهر شمالي داروين آغاز شده است. 

خودروهاي شركت‌كننده در مسابقه اواسط هفته در شهر جنوبي استراليا به نام آدلايد به خط پاياني مسابقه مي‌رسند.

به گفته سخنگوي رقابت جهاني خورشيدي، 32 وسيله نقليه از جمله خودرو غزال ايراني براي حضور در اين رقابت پذيرفته شده‌اند.

از جمله قوي‌ترين اين خودروها، خودرو Nuna5 است كه پيش از اين چهار رقابت خورشيدي را در سال‌هاي 2007، 2005، 2003 و 2001 پيروز شده است.

خودروهاي خورشيدي طبق مقررات 9 ساعت در روز حركت مي‌كنند و شب‌ها در جايگاه‌هاي خاصي متوقف مي‌شوند.


در غياب «غزال ايراني - 2» خودروهايي از «استراليا»، «آمريكا»، «هلند»، «ژاپن»، «هند»، «كانادا»، «تايوان»، «فرانسه»، «آلمان»، «تركيه»، «انگليس»، «بلژيك»، «مالزي»، «سوئيس» و «سنگاپور» در اين رقابت‌ها شركت دارند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ آبان ۱۳۸۸ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8808-01840.141783
  • خبرنگار : 71290