• جمعه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8702-11705

غزال تيزپاي ايراني در راه آفريقا! دومين خودرو خورشيدي دانشگاه تهران براي حضور در مسابقات جهاني آماده مي‌شود

غزال تيزپاي ايراني در راه آفريقا!
دومين خودرو خورشيدي دانشگاه تهران براي حضور در مسابقات جهاني آماده مي‌شود

تيم خودرو خورشيدي دانشكده فني دانشگاه تهران پس از ساخت نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه، با بهينه‌سازي اين طرح، «غزال ايراني – 2» را براي مسابقات خودروهاي خورشيدي آفريقا در تابستان و رالي بزرگ استراليا در سال آينده آماده مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «غزال ايراني – 1» اگرچه با بداقبالي، بخت حضور در رالي خودروهاي خورشيدي استراليا را در مهرماه 84 از دست داد و سال بعد هم به دليل نقص فني و مشكلاتي كه شايد تا حد زيادي ناشي از محدوديتهاي مالي بود نتوانست در مسابقات خودروهاي خورشيدي تايوان نمايش تمام‌عيار و مطلوبي از قابليت‌هايش داشته باشد اما نفس ساخت چنين خودرويي با امكانات محدود موجود در كشور و فرستادن آن به آوردگاه خودروهاي پر زرق و برق غربي و صد البته ويژگي‌هاي بارز و نوآورانه‌اش آن‌چنان چشمگير بود كه تحسين رييس استراليايي فدراسيون جهاني خودروهاي خورشيدي و حتي رقباي آمريكايي اين تيم در موسسه‌ فن‌آوري ماساچوست (MIT) را برانگيخت؛ به طوري كه از اين تيم به عنوان تنها تيم آسيايي براي حضور در يك پروژه‌ بين‌المللي طراحي و ساخت خودرو هيبريدي كه با حضور 20 تيم برتر دنيا در آن دانشگاه برگزار شد، دعوت كردند كه البته با كارشكني هاي‌ سفارت آمريكا در صدور رواديد براي سفر دانشجويان، اين فرصت از تيم گرفته شد.

از آغاز پروژه‌ خودرو خورشيدي دانشگاه تهران حدود چهار سال مي‌گذرد و بيشتر دانشجوياني كه در ساخت غزال ايراني - 1 مشاركت داشتند با پايان تحصيلاتشان، تيم را ترك كرده‌اند و امروز دانشجوياني تازه نفس با اميد و اراده‌اي مضاعف بر پايه‌ تجربه‌ افتخارآميز آنها طرح خودرو خورشيدي غزال را پي گرفته‌اند.

تيم جديد در حال حاضر مشغول ساخت نمونه‌ پيشرفته‌تر اين خودرو با نام غزال ايراني – 2 است و سعي دارند آن را براي مسابقه جهاني خودروهاي خورشيدي كه شهريورماه امسال در آفريقا برگزار مي‌شود، آماده كنند.

دكتر كارن ابري‌نيا، استاديار دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه تهران و مدير پروژه خودرو خورشيدي در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره‌ي روند شكل‌گيري اين پروژه گفت: ايده اين پروژه از چندين سال مطرح بود و حتي شش سال پيش پيشنهادي به وزارت صنايع داديم كه گفتند ساخت چنين خودرويي در اولويت نيست در حالي كه با توجه به اين كه كشور ما هميشه با مساله انرژي مواجه بوده و منابع نفتي ما به هر حال تمام شدني است و از سوي ديگر كشوري هستيم كه ساعات آفتابي خيلي زيادي داريم بايد از اين منبع نامحدود انرژي استفاده مي‌كنيم. بر همين اساس در سال 83 استارت اين پروژه را با تعدادي از دانشجويان كه علاقمند به كارهاي خارج كلاس بودند زديم و خوشبختانه دانشجوها با انگيزه زيادي كه داشتند بدون اين كه پولي وارد شود پروژه را آغاز كردند.

وي افزود: در اوايل سال 1384، عليرغم بدبيني ها و سوال‌هايي که در آن زمان نسبت به عملي بودن چنين پروژه‌اي مطرح مي‌شد اجراي اين طرح را با حمايت شركت ايران خودرو آغاز كرديم. ساخت بخشهاي مختلف خودرو از قبيل شاسي، ترمز، سيستم تعليق، فرمان، توپي چرخها و غيره تا شهريورماه 84 به انجام رسيد با اين حال به دليل مشكلاتي كه در انتقال خودرو پيش آمد به مسابقات رالي استراليا نرسيديم و بعد از آن در بهار 85 يك تور داخلي از تهران تا اصفهان برگزار كرديم و در شهريور آن سال در مسابقات بين المللي خودروهاي خورشيدي در تايوان شركت كرديم.

دكتر ابري‌نيا خاطرنشان كرد: خودرو خورشيدي غزال در اين مسابقات رتبه هشتم را كسب كرد اما تجربه بسيار خوبي پيدا كرديم و در مقايسه با ساير خودروها فهميديم وزن 250 كيلوگرم خودرو، زياد است و موتور خودرو ضعيف و راندمان سلول‌هاي خورشيدي كم است اين است كه تصميم گرفتيم خودرو ديگري بسازيم كه وزن آن حدود 100 كيلوگرم كمتر بوده و به موتور و باتري با تكنولوژي جديد و سلول‌هاي خورشيد با بازده بالاتر مجهز است كه اجراي اين پروژه مستلزم حمايت‌هاي مالي است كه اميدواريم بتوانيم با جذب به موقع اعتبارات لازم در رالي 2009 استراليا و پيش از آن در مسابقاتي كه شهريور ماه امسال در آفريقا برگزار مي‌شود، شركت كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha