*ساخت جاده در جنگل‌ ابر در هاله‌اي از ابهام* مديركل راه و ترابري سمنان: بيش از4هزار درخت قطع نمي‌شود! ساخت اين جاده باعث رونق و توسعه پايدار جنگل مي‌شود‌

مدير كل اداره راه و ترابري استان سمنان با بيان اينكه هنوز هيچ اقدام اجرايي براي ساخت جاده در جنگل ابر صورت نگرفته است، گفت: بيش از چهار هزار اصله درخت قطع نخواهد شد كه هيچ كدام از گونه‌هاي نادر و كهن نيست، عليرغم اينكه ساخت اين جاده باعث رونق و توسعه پايدار جنگل ابر مي‌شود.

رجب قربان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره اتصال علي‌آباد استان گلستان به شاهرود و ساخت اين جاده در جنگل‌ ابر، اظهار كرد: عليرغم اينكه ساخت اين جاده سه مصوبه هيات دولت ( دو مصوبه در دوره سفر رياست جمهوري به استان گلستان و يك مصوبه در سفر رياست جمهوري به استان سمنان) را دارد و طبق اين مصوبات اجراي اين طرح بايد با لحاظ كردن تمام شرايط زيست محيطي صورت گيرد، سازمان حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي مصوبه دولت را قبول ندارند و معتقدند به هيچ وجه نبايد جاده‌اي در اين منطقه ساخته شود.

وي با بيان اينكه منابع طبيعي و سازمان حفاظت از محيط زيست طرح ارائه شده وزارت راه هنوز تاييد نكرده و مخالف ساخت آن هستند، گفت:

در حال حاضر مسير فعلي جاده گاز است كه به دليل داشتن شيب بسيار بالا، مسير خطرناكي است و تلفات زيادي داشته است و ماشين‌هاي غيركمك‌دار قادر به عبور از آن نبوده و تنها ماشين‌هاي دو ديفرانسيل همچون پاترول تردد مي‌كنند.

قربان‌پور با تاكيد بر ضرورت ساخت اين جاده، اظهار كرد: مردم 30 سال است كه اين موضوع را پيگيري مي‌كنند و دولت موظف است به خواسته‌هاي مردم پاسخ دهد و هم‌اكنون 40 هزار طومار و الزام براي ساخت اين جاده به رييس جمهوري ارئه شده است. از سوي ديگر اين مسير مناسب‌ترين و فني‌ترين راه انتخاب شده است كه كم‌ترين درخت قطع مي‌شود.

يك قطعه درخت سرخدار هم در مسير ساخت جاده نيست

مديركل اداره راه و ترابري استان سمنان اظهار كرد: چهارگونه نادر در اين جنگل از جمله گونه سرخدار كه شش هزار سال قدمت دارد و تكثير و توليد نمي‌شود؛ وجود دارد كه به جرات مي‌گويم كه يك قطعه از اين گونه در مسير ساخت اين جاده نيست.

وي تاكيد كرد: هيچ يك از گونه‌هاي نادر و درختان كهن در مسير وجود ندارد اما چون در منطقه جنگل گلستان اين درختان هستند مسوولان مربوطه اين موضوع را دست‌آويز قرار داده و مي‌گويند اصلا پروژه‌اي‌ نبايد اجرا شود.

ساخت اين جاده باعث رونق و توسعه جنگل ابر مي‌شود

قربان‌پور با تاكيد بر اينكه ساخت اين جاده باعث پيشرفت و توسعه جنگل مي‌شود، گفت: توسعه پايدار با توسعه سطحي متفاوت است. در توسعه پايدار محيط زيست، توسعه و اجتماع بايد يكسان رشد كنند بدين معنا كه ضمن ساخت راه و جاده محيط زيست هم بايد ارتقا يابد و وضعيت بهتري پيدا كنند كه ما با در نظر گرفتن شرايط و مشخصات توسعه پايدار قصد اجراي اين طرح را داريم.

مديركل اداره راه و ترابري استان سمنان تصريح كرد: ساخت جاده باعث رونق جنگل‌ ابر مي‌شود و توسعه پايدار هم بدين معناست چراكه راه سبب ارتقاي محيط زيست مي‌شود. به‌طوري كه 11 هزار درخت طي چند ماه اخير بر اثر آتش‌سوزي در جنگل‌هاي ابر نابود شد كه به گفته مسوولان محيط زيست به علت صعب‌العبور بودن مسير براي مهار آتش دير رسيدند؛ در صورتي كه اگر جاده خوبي داشت اين‌گونه نبود.

وي ابراز عقيده كرد: همه كشورهاي سرسبز با رعايت مسائل زيست محيطي راه ساخته‌اند و اگر درختي قطع شد در جايي ديگر كاشته‌اند. مثلا كشور آلمان كشوري كاملا سبز است و زيباترين جنگل ( جنگل‌هاي سياه) را دارد 10 برابر ايران راه ساخته يا كشور انگليس كه 134 برابر ايران راه دارد كه آيا سبز نيستند؟ آيا جنگل ندارند؟!

قربان‌پور اظهار كرد: همه بخش‌ها ضمن اهميت و عرق به مجموعه خود بايد همكاري فرابخشي داشته باشند و اين اهميت و عرق به مجموعه بايد در جايي همگرا شود كه منافع مردم لحاظ شود. اگر اينگونه باشد براساس اهميت بخشي سالانه 30 هزار كشته در كشور رخ مي‌دهد كه حدود 400 هزار كشته در استان سمنان به وقوع مي‌پيوندد و تعداد زيادي از تلفات استان سمنان مربوط به تردد در جنگل‌هاي ابر است.

اين جاده‌اي قبلا وجود داشته كه مقداري تعريض و سپس آسفالت مي‌شود

مديركل اداره راه و ترابري استان سمنان با اشاره به اينكه اين جاده 26 كيلومتر است، گفت: با توجه به اينكه پس از جنگ جهاني دوم قسمت شمالي دست روس‌ها بوده و روس‌ها تا سمنان و شاهرود را اداره مي‌كردند اين جاده را براي تردد از گرگان به شاهرود ساخته‌اند و اين جاده‌اي قبلا وجود داشته و هم‌اكنون روي آن علف درآمده و درختان جوان رشد كرده است كه مقداري تعريض و سپس آسفالت مي‌شود.

وي اظهار كرد: دكل‌هاي فشار قوي، گاز و نفت، برق و ... از اين منطقه عبور كرده و به نوعي تخريب داشته‌اند و حالا با وزارت راه براي ساخت اين راه فني است كه تخريب كمي دارد، مخالفت مي‌شود و عنوان مي‌كنند بخش‌هاي ديگر به اندازه كافي تخريب كرده‌اند و وزارت راه ديگر نبايد وارد شود. جاي سوال است رييس سازمان حفاظت محيط زيست در دولت نهم چگونه مصوبه‌هاي دولت را امضا كرده است.

حاضريم به ازاي قطع هر درخت، 12 تا بكاريم

قربان‌پور تصريح كرد: به ازاي هر تعداد درختي كه وزرات راه براي ساخت جاده قطع كند، بايد بكارد و هر تعداد كه كارشناسان محيط زيست بگويند مي‌كاريم و حتي به ازاي هر درخت حاضريم 12 درخت بكاريم.

مديركل اداره راه و ترابري استان سمنان اظهار كرد: بيش از چهار هزار اصله درخت براي ساخت جاده قطع نمي‌كنيم البته بايد كارشناسان منابع طبيعي چكش‌زني كنند و تعداد آن را مشخص كنند كه هنوز اجازه نداده‌ و ما شروع نكرده‌ايم. براي راهسازي حتما به شرايط منابع طبيعي و محيط زيست احترام مي‌گذاريم و بايد مجوز بگيريم.

طرح جديد با 20 ميليارد تومان هزينه و كمترين تخريب مورد قبول وزير راه قرار دارد

وي درباره مقرون به صرفه نبودن ساخت اين جاده به اعتقاد وزير راه و ترابري و همچنين وجود منافعي براي عده‌اي در اجراي اين طرح گفت: اين جاده بيشترين خواهان و كمترين هزينه وتخريب را دارد اما به دليل اينكه مشكلاتي كه منابع طبيعي و حفاظت از محيط زيست ايجاد كردند شش مشاور گرفتيم و براي هر يك هزينه‌هاي چند صد ميليون توماني پرداخت و چندين طرح ارائه شد كه در اين طرح ‌هاي ارائه شده هم گونه‌هاي نادر بايد قطع مي‌شد و هم زمينه بالايي براي ساخت لازم داشت كه وزير راه و ترابري عنوان كرد اين طرح‌ها قابل قبول من نيستند چون هزينه‌هاي بسيار بالا و تخريب بسيار بالا دارد و مشاور مي‌گيريم و جاده جديد را مطالعه مي‌كنيم كه اين اقدام صورت گرفت و طرح جديد با هزينه ساخت حدود 20 ميليارد تومان و با كمترين تخريب مورد قبول واقع شد.

درصورت عدم ارئه نقطه نظرات اصلاحي محيط زيست، وزارت راه موظف به آغاز عمليات اجرايي است

وي افزود: طبق آخرين نامه وزير راه و ترابري ( 10 آبان ماه جاري) به دبير كميسيون امور زيربنايي صنعت و محيط زيست ‌چنين آمده است: «يادآوري مي‌گردد در مسير مطالعه شده جديد حجم عمليات خاكي و تخريب جنگل‌ كاهش قابل ملاحظه يافته است و بر اساس توافق صورت گرفته با معاون سازمان حفاظت از محيط زيست پس از دو هفته و انجام اصلاحات مورد نظر آن سازمان شروع عمليات اجرايي امكانپذير خواهد بود.» اين جلسه در راستاي اجراي مصوبه دولت در خصوص احداث جاده علي آباد به شاهرود با حضور معاون راه‌هاي روستايي ـ نمايندگان شهرهاي علي آباد و شاهرود، معاون سازمان حفاظت از محيط زيست، مديران كل راه و ترابري استان سمنان و گلستان و معاونت عمراني استان گلستان تشكيل شد و اعضاي حاضر جلسه نقطه نظرات را مطرح كردند و در پايان مقرر شد كه اساس احداث اين جاده مبتني بر مطالعات انجام شده توسط مشاور باشد كه مورد پذيريش محيط زيست و راه و ترابري است و سازمان حفاظت و محيط زيست موظف است ظرف مدت دو هفته از 10 آبان ماه كه نامه نوشته شده با مطالعه ميداني نقطه نظرات اصلاحي جزئي خود را اعلام كند و نهايتا پس از توافق با وزارت راه عمليات اجرا، آغاز شود و چنانچه پس از گذشته دو هفته سازمان حفاظت از محيط زيست نقطه نظرات اصلاحي خود را ارائه نكرد، وزارت راه و ترابري موظف به آغاز عمليات اجرايي است.

به گفته مديركل اداره راه و ترابري استان سمنان، نماينده شاهرود، نماينده علي آباد كتول، معاون سازمان حفاظت از محيط زيست، معاون وزير راه و ترابري، مدير كل راه و ترابري استان سمنان و مديركل راه و ترابري استان گلستان و مشاور مربوطه اين صورت جلسه وزير راه و ترابري به دبير كميسيون امور زيربنايي صنعت و محيط زيست را امضا كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8808-01577.140734
  • خبرنگار : 71251