*افت فعاليتها در دو واگنساز ايراني* سريال بحران در صنعت واگنسازي ادامه دارد!
آمارها حاكي از افت شديد فعاليتهاي دو شركت واگنسازي كشور يعني واگن پارس و پلور سبز است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه صنعت واگنسازي به عنوان يكي از زيرساختهاي اصلي توسعه شبكه حمل و نقل ريلي به شمار ميرود و زيرساختهاي اين صنعت نيز از سالها پيش در كشور ايجاد شده، اما به نظر ميرسد اين صنعت طي چند سال اخير به حال خود رها شده و آمارهاي منتشر شده هم نشان ميدهند كه فعاليتها در دو شركت واگنسازي كشور يعني واگن پارس و پلور سبز با ركود شديدي مواجه شدهاند. بر اين اساس در هفت ماهه سال جاري واگن پارس در زمينه ساخت انواع واگنهاي باري، مسافري و واگن مترو نتوانسته حتي به 40 درصد از برنامههاي توليد خود نيز عمل كند. واگن پارس در هفته ماهه سال جاري 42 دستگاه انواع واگن باري، هشت دستگاه واگن مسافري و 9 دستگاه واگن مترو توليد كرده و اين در حاليست كه همين شركت در مدت زمان مشابه در سال گذشته به توليد حتي 160 دستگاه واگن باري نيز دست يافته بود. واگن پارس براي سال جاري ساخت 810 دستگاه انواع واگن مسافري را در دستور كار دارد كه در هفت ماهه امسال فقط 42 دستگاه معادل تنها پنج درصد از كل اين برنامه محقق شده است. البته واگن پارس در بخش تكميل واگن ترنست موفق عمل كرده و با وجود همه مشكلات توانسته در هفت ماهه سال جاري به 100 درصد برنامه خود جامه عمل بپوشاند. شرايط در واگن پارس به گونهاي است كه حتي غلامرضا رزازي – مديرعامل اين شركت – چندي پيش در گفتوگو با ايسنا عنوان كرد كه هماكنون فقط براي نيمي از نيروي كاري شركت كار وجود دارد و مابقي پرسنل كاري براي انجام دادن ندارند. اما اوضاع در شركت پلور سبز اسفناكتر است؛ به طوري كه آمار نشان ميدهد در هفت ماهه امسال اين شركت فقط 14 دستگاه اسكلت انواع واگن مسافري ساخته و در زمينه توليد بدنه واگن مسافري و واگن مسافري هيچگونه عملكردي نداشته است. سازمان گسترش و نوسازي صنايع كه هماكنون مالك بخشي از سهام شركت پلور سبز به شمار ميرود قصد دارد تا پايان سال جاري باقيمانده سهام خود را در اين شركت واگنساز بابت رد ديون دولت به صندوق فرهنگيان واگذار كند. حال معلوم نيست شركت پلور سبز كه در زمان سهامداري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در اين شركت از نظر توليد وضعيت مناسبي نداشته، آيا با حضور يك مالك فرهنگي و غيرصنعتي ميتواند به حيات خود ادامه دهد؟ * * بحراني كه پيش از اين آشكار شده بود كارشناسان اصليترين مشكل صنعت واگنسازي كشور را رويكرد غلط بهرهبرداران در خريد واگن از خارج از كشور ميدانند. به اعتقاد كارشناسان، بهرهبرداراني مانند راهآهن به منظور افزايش ظرفيت حمل و نقل ريلي در كشور به فكر تامين هرچه سريعتر واگن بوده و به همين دليل ترجيح ميدهند واگن را از خارج خريداري كنند. هماكنون عملا هيچگونه برنامهريزي هدفمندي براي تامين واگن موردنياز كشور وجود ندارد؛ به طوري كه راهآهن براي خريد واگن به خارح سفارش ميدهد، در حالي كه واگنسازان داخلي در بحران كمبود سفارش بسر ميبرند و همين وضعيت به خوبي نبود هماهنگي لازم را ميان بخش صنعت و توليد كشور با بخشهاي حاكميتي دولت نميشود. از سوي ديگر عباس حاج فتحعليها - معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران - نيز به موضوع خريد واگن از خارج از كشور اشاره كرده و در عين حال از مسائلي مانند بهرههاي سنگين بانكي، پايين بودن بهرهوري و نبود ساختار نيروي انساني درست به عنوان مشكلات ديگر واگنسازان ايراني به ويژه واگن پارس ياد ميكند. معاون ايدرو در عين حال اگرچه سعي ميكند با اعلام اين خبر كه كميتهاي در وزارت صنايع و معادن پيگير مشكلات صنعت واگنسازي كشور است، نگراني خود را به صورت علني بروز ندهد، اما باز هم ميگويد كه اگر تحولي در صنعت واگنسازي كشور رخ ندهد، نميتوان به آينده اين صنعت اميدوار بود و همين اظهارنظر حاكي از وخيم بودن اوضاع صنعت واگنسازي كشور است. با اين وجود چندي پيش نيز كه كارگران واگن پارس در حين بازديد وزير راه از كارخانهشان نسبت به دريافت نكردن حقوق خود به شدت به حميد بهبهاني اعتراض كردند، مشخص شده بود كه واگن پارس و به تبع آن صنعت واگن سازي كشور دوران بحراني را سپري ميكنند. انتهاي پيام